בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר
עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

רשות החשמל פרסמה היום (א') את תוכנית ההשקעות בסך כ־22 מיליארד שקל לפיתוח מערכת החלוקה לשנים 2030-2024, שהגישה לה חברת החשמל. התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות האספקה. מנתוני רשות החשמל עולה כי בשנת 2023 חלה עלייה בדקות אי אספקת החשמל ביחס ל־2022 בכמחצית מהנפות. בדן, חלה עלייה של 4%; באיילון ב־9%; בשפלה ב־10% ובנגב ב־11%. ככלל, ניתוח ארצי מצביע על עלייה ב־0.5%. 

רשות החשמל משנה כיוון: תציג פתרון לעיכוב שתוקע את תחנות הכוח החדשות
סוף לסאגה: הושלמה העברת תחנת הכוח אשכול לדליה אנרגיה

העלייה בדקות אי האספקה בנגב מתקשרת גם למטרה הבולטת השנייה בתוכנית פיתוח החלוקה, והיא הטמעת האנרגיות המתחדשות. מדינת ישראל מפגרת באופן כרוני אחרי יעדי הטמעת המתחדשות של עצמה, כשרק ב־2022 היא עמדה ביעד ל־2020 - 10%. מעבר לכך, היעד של 20% ל־2025 נראה לא רלבנטי. 

המשמעות הישירה של הטמעת אנרגיות מתחדשות בישראל היא סולאר, שמהווה 96% מאותו ייצור בישראל. חלק הארי מהפריסה הסולארית בישראל היא בנגב, ומכאן צריך להוביל אותו למוקדי הביקוש בגוש דן. ללא פיתוח תואם של רשת החשמל, הבעיה לא תיפתר. 

ההיתכנות התקציבית

סוגיה מרכזית שיהיה מעניין לבחון לאורך זמן היא האם תהיה היתכנות תקציבית לפרויקט משמעותי, אך יקר שכזה. הרשות מגישה את הפרויקט לאישור משרדי האנרגיה והתשתיות והאוצר, שנדרשים לאשר זאת. אם הם אכן יאשרו זאת, התקציב ימומן מתעריף החשמל - סוגיה שמעניין יהיה לראות את גישת השרים לגביה וכיצד כזו תשפיע על התעריף לצרכן.

העקרונות לתוכנית שבנתה חברת החשמל הם קריטיים למשק וכוללים גם, למשל, התאמת תשתית החשמל לקליטת רכבים חשמליים, חיבור נרחב של צרכנים גדולים (חוות שרתים, טעינת תחבורה ציבורית ותשתיות לאומיות), ואגירת אנרגיה. פתרונות אגירה מאפשרים, למשל, לקחת את עודפי הייצור משעות האור שאינן שעות שיא צריכה, ולשמור אותן לשעות 21:00-17:00 שבהן חלק משמעותי מהאזרחים בבתים והתצרוכת עולה. כך, היקף הייצור הנדרש מתחנות כוח פוסיליות פוחת. עם זאת, הגירעון כבר עומד על כ־7.2% מהתוצר, כשהיעד הקבוע בחוק לסוף 2024 הוא גירעון של 6.6%. בעקבות כך, אין זה בטוח כי ימצאו לנכון בממשלה לממן מיזם חשוב שכזה.

התוכנית השאפתנית עוסקת במלחמת חרבות ברזל, ומצוין בה כי לאור האתגרים הביטחוניים על החברה להכין תוכנית להתאמת רשת החלוקה. התוכנית תבוסס על עקרונות וקריטריונים ביטחוניים ובטיחותיים, כדוגמת היקף האיום על הקו הספציפי, היקף הנזק הפוטנציאלי, וכן היכולת לתקן תקלות בזמן אמת. ברשות מציינים כי חברת החשמל רשאית לפעול להתאמת הרשת מטעמים ביטחוניים דחופים גם טרם הגשת תכנית. היקף התוכנית הספציפית הזו יעמוד על כחצי מיליארד שקל, כאשר ככל שיעלו צרכים נוספים - אלו עשויים להגדיל את התקציב.