משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית

למרות המאבק הצרפתי בהשתתפות הישראלית ביורוסאטורי, מוצג אמל"ח ישראלי בתערוכת הנשק היוקרתית • ברק"מ הפולני החדש של חברת PGZ, בורסוק, משולבים משגרי טילי נ"ט ספייק LR ו־LR2 של רפאל • השקתו דווקא ביורוסאטורי, ממחישה את היעדר התחרות ההוגנת שהביא אליה נשיא צרפת בעצם הרחקת החברות הישראליות

חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen
חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

צרפת נאבקה בהופעה הישראלית בתערוכת יורוסאטורי דרך החלטה של הנשיא עמנואל מקרון ובית משפט, אולם חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית. זה בא לידי ביטוי מההשקה בתערוכה של הרק"מ הפולני החדש של חברת PGZ, בורסוק, שבו משולבים משגרי טילי נ"ט ספייק LR ו־LR2 של רפאל.

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל 
ניתוח | התשואות פנומנליות, העסקאות פורחות, אז למה אין מדד מניות ביטחוניות בת"א 

את ספייק LR2 אפשר לשגר מכמה פלטפורמות, כאשר הטווח שלו בשיגור מהקרקע עומד על כ־5.5 ק"מ. בסדרת הספייק משתמשות כיום יותר מ־40 מדינות, מתוכן 21 מדינות באיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. זו מערכת טילים מתקדמת, רב־תכליתית, רבת פלטפורמות שמוכחת מבצעית, ונועדה לתת מענה לצרכים של לוחמה מודרנית ואתגרי קרב מורכבים. בורסוק הפולני החדש הוא פלטפורמה אחת מבין קרוב ל־45 ביבשה, בים ובאוויר שספייק LR2 מוטמע בהן.

זהו רק"מ אמפיבי שבעשור האחרון פיתחו במרכז הפולני למחקר ופיתוח. משקלו כ־28 טונות, ולצד משגרי הספייק מוטמעים בו אמצעים נוספים, כמו התותח MK44 בושמאסטר מתוצרת נורת'רופ גרומן האמריקאית, ומקלע UKM-2000 הפולני, בעל קליבר של 7.62 מ"מ. בורסוק מסוגל לשאת שלושה אנשי צוות ושישה לוחמים, תוך שמהירותו המרבית על משטחים קשים היא 65 קמ"ש.

חברות הנשק הצרפתיות זכו מן ההפקר

כחלק מהליכי הבחינה של הרק"מ, ארבע יחידות בורסוק כבר נמסרו ליחידה צבאית פולנית, במטרה לבדוק את המערכות בשטח. השקתו דווקא ביורוסאטורי, ממחישה את היעדר התחרות ההוגנת שהביא אליה נשיא צרפת בעצם הרחקת החברות הישראליות.

מי שקרוב לוודאי מחככים את ידיהם בסיפוק מההרחקה הישראלית עליה הנחה מקרון, הם בכירי הענקיות הצרפתיות - יריבות מובהקות של אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, שיזכו לבמה משמעותית שהמורחקות לא יהנו ממנה. ביניהן ת'אלס, דאסו, נבאל וספראן.

"באפריל 2024 הושלם החלק הטכני של בדיקות האב טיפוס של בורסוק", סיפר לאחרונה סגן שר ההגנה הפולני פבל ביידה לסוכנות "דיפנס 24". "תוצאות הבדיקה מראות כי האב טיפוס עומד בדרישות האמפיביות, לניידות בשטח ולהגנה מפני מטענים ומוקשים. הערות הועברו לקבלן לביצוע, כשלמבחני ההסמכה יהיו השפעה רבה על התצורה הסופית".