החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום • וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX
סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

העונה השלישית של סדרת הנטפליקס הפופולרית ברידג'רטון הגיעה למסכים בסוף השבוע האחרון. הסדרה מתרחשת באנגליה של שנת 1815, ומגוללת את סיפורה של משפחת ברידג'רטון. מתחילת העונה הראשונה, אחת השאלות המרכזיות שהעסיקו את הדמויות היא זהותה של כותבת טור הרכילות "ליידי וויסלדאון".

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה
WSJ | האנשים שוויתרו על קפה, ומאמינים שזה העתיד
WSJ | כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

עד כמה שאלת הזהות של אותה כותבת רכילות העסיקה את הדמויות? בסדרה, המלכה שרלוט (בת דמותה של המלכה שרלוט האמיתית, שמלכה על בריטניה עד 1818) מציעה פרס של 5,000 ליש"ט למי שיחשוף את זהותה של ליידי וויסלדאון.

5,000 ליש"ט, או 6,337 דולר, לא נשמע סכום משמעותי במונחים של היום, אבל כמה הוא היה שווה ב-1815, וכמה המשפחה המרכזית בסדרה הייתה עשירה?

באתר SCREEN-RANT בדקו עם הבנק המרכזי באנגליה את ההמרה. לפי הבנק, 5,000 ליש"ט היו שווים ב-1815 בערך 371,921 ליש"ט, או 473,005 דולר (בשקלים מדובר בסכום של כ-1.762 מיליון). השווי היחסי של הפרס שמציעה המלכה כבר נשמע מרשים יותר, וזה עוד לפני שאנחנו לוקחים בחשבון את פערי העושר בתקופת העוצרות באנגליה (1795-1837).

הכנסה פסיבית, הוצאות של 1,000 ליש"ט בשנה, והרבה זמן פנוי

פערי העושר בתחילת המאה ה-19 היו קטנים מאלו שאנו רואים היום, אך, כמו היום, הדבר העיקרי שהפריד בין המולטי עשירים ושאר האוכלוסייה היה נכסי נדל"ן. מעמד האצולה, כמו משפחת ברידג'רטון בסדרה, ירשו את הקרקעות, והעבודה העיקרית של ראש המשפחה הייתה לנהל את קרקעות, שהניבו כסף על ידי השכרתן לחקלאים שיעבדו את האדמה. מקור הכנסה נוסף לאצילים היה השקעות, בעיקר בחברות יבוא. ועם הזרם היציב של הכנסות פסיביות, למעמד האצולה היה מספיק זמן לבלות במסיבות ובטיולים בפארק.

כמה הרוויחו החקלאים להם הושכרו הקרקעות? שכר שנתי ממוצע בתקופה הזו עמד על 30 ליש"ט (כ-2,231 ליש"ט כיום). הרבה פחות מהשכר השנתי שמשפחת אצולה הייתה צריכה ליצר כדי להחזיק בית עם משרתים, בגדים, נשפים, ושאר הפעילויות שכרוכות במעמד. לפי חישוב שעשה האתר SCREEN-RANT, משפחת אצולה הוציאה לפחות 500 - 1,000 ליש"ט בשנה. בהתבסס על החישוב הזה, הסכום שמציעה המלכה שרלוט בסדרה - 5,000 ליש"ט למי שיחשוף את זהותה של כותבת הרכילות, הוא אסטרונומי יחסית לתקופה.

כלומר, הסכום שהציעה המלכה יכול לאפשר למי שיחשוף את זהותה של הרכלנית עצמאות כלכלית. ולפי חישובים שערכו מעריצי הסדרה, טור הרכילות של פנלופי פת'רינגטון כבר הכניס לה סכום משמעותי, שקירב את עושרה לזה של משפחת ברידג'רטון, שנחשבת לחלק מהאחוזון העליון של התקופה, אם כי הסדרה לא חושפת את השווי המדויק של המשפחה.