עונת הכדורגל נגמרה, גם הכדורסל נותר מאחורינו, אבל הספורט העולמי מספק השנה פגרה נוצצת ומעניינת במיוחד: בעוד קצת יותר מחודש תצא לדרך האולימפיאדה בפריז, ועד אז ייהנו חובבי הספורט מהיורו, אליפות אירופה לנבחרת, שיצא לדרך בגרמניה בשבוע שעבר. למרות שהיינו שמחים לקחת חלק באירוע כמשתתפים, גם כצופים מהצד היורו מספק חגיגה של ממש. הרי בסוף, מה אוהד כדורגל צריך יותר מכדור, כוכבים כמו קיליאן אמבפה וכריסטיאנו רונאלדו, ובירה?
● אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?
● האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט?
אבל האמת היא שהחגיגה הזו היא כבר מזמן לא רק נחלתם של אוהדי הכדורגל. "אם תגיעו היום למשרדי החברה, תשמעו שם בלי סוף שיחות על היורו. וזה מגיע גם מאנשים שלא מבינים כלום", אומרת עומר בן זוהר, מנהלת חווית העובד בסטארט־אפ דאטהריילס, שמפתח ומנהל פלטפורמה לניתוח ותכנון פיננסי למנהלי כספים.
עובדי חברת 365Scores צופים במשחק כדורגל / צילום: 365SCORES
הסיבה להתעניינות יוצאת הדופן של עובדי דאטהריילס היא תחרות הניחושים שפתחו בחברה בתחילת היורו. "זו תקופה מאוד מורכבת לכולם, ואנחנו מנסים כל הזמן למצוא שגרה נעימה ופעילות חוויתית שתישאר בגבולות הטעם הטוב", מסבירה בן זוהר. "היורו היה הפתרון המושלם".
איך העובדים קיבלו את זה? כמה מהם לוקחים חלק?
"יש בתחרות 45 עובדים, מתוך 80 עובדי החברה. באופן לא ברור, דווקא אלה שלא מבינים בכלל מובילים. אנשים כל הזמן מתייעצים על התוצאות ורק רוצים לנצח".
והם לא סתם רוצים לנצח. העובד שיסיים במקום הראשון יקבל מהחברה גיפטקארד של 1,000 שקל לקנייה באדידס, והמקום השני יזכה בגיפטקארד של 500 שקל. "מעבר לזה, יש לנו במשרד עמדת יורו, בה אפשר לראות כל הזמן מי מוביל בתחרות, ובשמינית הגמר אנחנו מארגנים הקרנה עם פיצות ובירות. כולם בתוך האווירה".
"מעבר לאוהדי כדורגל"
וזה לא רק דאטהריילס. כמעט בכל מקום עבודה כיום אפשר למצוא התארגנויות של ניחושי יורו. לפעמים זה נעשה ביוזמת החברה, לפעמים העובדים עצמם מתארגנים ושמים סכום כסף, ולפעמים זה איפשהו בין לבין (כמו למשל בחברת יחסי הציבור מינקובסקי תקשורת, שם העובדים החלו לארגן את ניחושי היורו, והחברה לקחה את זה כמה צעדים קדימה והבטיחה סכום זכייה שעומד על אלפי שקלים). כל זה כמובן מלווה גם בערבי צפייה משותפים ושיחות מסדרון בלתי פוסקות.
"בתחושה שלי זה מתפוצץ עכשיו בכל המעגלים", אומר אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל. "אני לא זוכר שהיה משהו כזה. בתור ילדים היינו עושים ניחושים כאלו והיינו נחשבים לפורצי דרך, אבל היום אי אפשר להתחמק מזה. אני מקבל מכל מקום הזמנות לקבוצות".
הקרנת משחקי היורו בפאב מקומי / צילום: מיקה כהן
איך אתה מסביר את זה?
"קודם כל יש פה אפקט רשת שגורר אחריו הרבה מאוד אנשים. בנוסף, זה מאוד נגיש - פעם היה צריך את הגאון שיפתח אקסל, יבנה את התשתית, יעדכן אותה כל הזמן וגם יאסוף כסף מאנשים. היום יש עשרות פלטפורמות ואפליקציות שמנהלות את הניחושים, הכל ידידותי וזה לא דורש זמן עבודה. גם עניין העברת הכספים הרבה יותר פשוט".
זה גורם גם להרבה אנשים שלא מבינים בכדורגל להצטרף.
"כן, זה לחלוטין פורץ את גבולות הקהלים הרבה מעבר לאוהדי הכדורגל המסורתיים, זה הפך להיות משהו מאוד חברתי. צריך גם להגיד שאופי היורו מאפשר את זה - מדובר בטורניר מרוכז, לתקופה יחסית קצרה, עם סדרה של אירועים כל יום. לליגת האלופות למשל, שנמרחת על כל העונה, יש קהל נאמן והיא לא מצליחה להגיע הרבה מעבר לאוהדי הכדורגל. אבל טורנירים של נבחרות מצליחים לגמרי - המונדיאל האחרון הגיע בחלק גדול מהזמן ליותר מ־30% רייטינג".
"זה אסקפיזם מעולה", אומרת עידית גוטמן, ד"ר לפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת תל אביב. "אבל גם מעניין לשים לב שלא מדובר בטוטו או במשהו מסודר, הכל התארגנויות פרטיות. הפכנו להיות מדינה של פרלמנטים, הכל בקבוצות. במלחמה זה בא לידי ביטוי באנשים פרטיים שהקימו חמ"ל, ועכשיו זה בא בצורת אסקפיזם".
אחת התופעות המעניינות היא הצלחת הניחושים של אלו שלא מבינים בכלל בכדורגל. בהרבה קבוצות ניחושים, דווקא הם מצליחים להתברג במקומות הגבוהים. "זה שילוב של כמה דברים", מסביר רוזמן. "ראשית, יש הרבה מאוד הפתעות ביורו, למשל הניצחון של סלובקיה על בלגיה, ודווקא לאלו שפחות מבינים יש לפעמים יתרון. אבל במקביל, הסטטיסטיקות כל כך מונגשות ככה שגם מי שלא מבין יכול לראות איזו נבחרת פייבוריטית, מי עשוי לכבוש ומה התוצאה הכי סבירה. חובבי הכדורגל ממלאים הרבה פעמים ניחושים מהרגש, דווקא אלו שאין להם ממש קשר לתחום בודקים וממלאים באופן רציונלי".
אורן רוזמן, מוביל סקטור המדיה ב-Deloitte / צילום: אלמוג סוגבקר
"פעילות משרדית"
כפי שהזכיר רוזמן, האפשרות להצטרף לחגיגת הניחושים הופכת לקלה משמעותית לאור המגוון הרב של האפליקציות והפלטפורמות. אחת החזקות בתחום היא אפליקציית הספורט והדאטה 365Scores. מספר המשתמשים הישראלים שלוקחים חלק בניחושי היורו דרך האפליקציה עומד, נכון לכתיבת שורות אלו, על 168,396 שנמצאים בלא פחות מ־32 אלף קבוצות.
"התחלנו עם זה במונדיאל הקודם", אומר עידן לוצקי, מנהל המותג ושיווק המוצר של 365Scores. "המטרה הייתה להקל על המשתמשים שלנו. לפני שעשינו את זה הייתי פותח בכל טורניר אקסלים עם חברים ומנהל את זה בצורה סזיפית. עכשיו זה נורא נוח וגם משתלב מצוין עם העובדה שיש באפליקציה דאטה על משחקים ונבחרות.
עידן לוצקי / צילום: מיכה לובטון
"האפליקציה שלנו בעיקרה מיועדת לחובבי הספורט, אבל משחק הניחושים מגיע לכל הקהלים. אתה לא מבין כמה מנהלות משאבי אנוש התקשרו אליי בשבועות האחרונים. כל חברה כמעט פותחת קבוצה - דיפלומט פתחו אצלו, תדהר, כולם בהתלהבות. זה נותן פעילות משרדית שכולם מדברים עליה. זה גם מגיע לכל מקום - בתי ספר, משתמשי אינסטגרם פופולריים, יחידות צבאיות. לכל אחד, גם לכאלו שלא מבינים בכדורגל, יש יצר תחרותי והוא רוצה לנצח. בטח אם זה שיחת היום".
איזו נבחרת מועמדת לזכייה לפי ההימורים אצלכם?
"צרפת, 23.15% מהמשתמשים בחרו בה. אחריה אנגליה עם 16% ופורטוגל עם קצת פחות. המועמד הבולט למלך השערים הוא קיליאן אמפבה עם 39.5%".
באפליקציית 365Scores גם מודעים לעובדה שהמשתמשים עשויים להיות עסוקים ולפספס חלק מהניחושים. "בדיוק בשביל זה פתחנו משתמש שנקרא 'הקוף'. זה למעשה מישהו אצלנו במשרד, שבעילום שם ממלא ניחושים ומופיע בכל קבוצה שנפתחת. אם מישהו שוכח למלא אז הוא מקבל את הניחוש של הקוף, כדי שיהיה לו סיכוי בכל זאת".
הקוף מבין כדורגל?
"הוא לגמרי מבין, אבל הניחושים שלו נעים לפי מצב הרוח בכוונה, כדי שלא יקרה מצב שמישהו לא ימלא בכלל ויזכה בזכות הקוף. לפעמים אנחנו עושים תוצאות והפתעות הזויות - ככה למשל גם עשינו בגמר המונדיאל, כשהימרנו שייגמר 3־3. רצה הגורל ובאמת נגמר 3־3. אבל מי שמסתמך רק על הקוף לא יגיע רחוק.
"מה שכן, כל אחד לגמרי יכול לזכות, גם אם הוא לא מבין כלום בכדורגל. מנהל תוכן הדאטה שלנו, אדיר שמשי, צייץ השבוע על מקרה שקרה אצלנו בחברה: '30 שנה אתה רואה כדורגל, שומע פודקאסטים, קורא ניתוחים, מקשיב לכל המומחים ובסוף באה לך איזה מישהי מהכספים ושמה 1־0 סלובקיה כי פעם היא הייתה בבלגיה והאנשים לא היו נחמדים. אין צדק בעולם'".
הכנסות הטוטו צומחות
במקביל לעולם הניחושים הלא פורמלי, גם הימורי הספורט המוסדרים (דוגמת הטוטו בישראל) נמצאים בעלייה מתמדת. "בדוח הטוטו של 2023, ההכנסות צמחו ל־3.5 מיליארד שקל, כאשר מנוע הצמיחה המרכזי הוא השימוש בדיגיטל - רבע מההכנסות הגיעו משם", אומר רוזמן.
"הימורי ספורט נמצאים לגמרי בהארדקור", מסבירה פרופ' בל גבריאל־פריד, ראשת המעבדה לחקר התמכרויות והחלמה באוניבסיטת ת"א. "באופן כללי, הימורים מחולקים לכאלו שהם רק על מזל וכאלה שהם על בסיס מיומנות וידע. בהימורים על ספורט יש ידע מסוים - כמו נבחרות פייבוריטיות ושחקנים טובים - אבל כמובן שלא הכל בשליטה.
"אנשים מחפשים את המשהו שיחיה אותם, וזה בסדר. רוב האנשים יהמרו ולא יקרה להם כלום. אבל צריך לזכור שיש גם אנשים בסיכון וצריך לשים לב שלא מאבדים שליטה. הכל עניין של מינונים".
מה שמעצים עוד יותר את הימורי הספורט זה כמובן היורו. "בכל פעם שיש יורו או מונדיאל, נפח ההימורים גדל משמעותית", מסביר רוזמן. "חודש המונדיאל הקודם למשל היה הטוב בתולדות הטוטו וההכנסות עמדו על 600 מיליון שקל. ההכנסה היומית הגבוהה בהיסטוריה נרשמה בגמר המונדיאל - 28 מיליון שקל. יש המון קהל חדש שמצטרף לאירוע החברתי הזה, וההימורים הם חלק מהעניין".
באיזה מקום אתה מדורג בניחושים אצלכם?
"עזוב, זה יפגע לי במוניטין".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.