ישראל במלחמה | סיקור שוטף

צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר

התיעוד הקשה ממתקפת 7 באוקטובר פורסם לבקשת המשפחות. בסרטון נראים כהן, לוי וגולדברג-פולין מובלים פצועים לקול צהלות מחבלי חמאס בטנדר בדרכם לשבי בעזה • צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה • הרמטכ"ל הרצי הלוי: "קרובים להכרעה ברפיח" • גלנט לשליח המיוחד של ביידן למזה"ת: "מעבר לשלב ג' בעזה ישפיע על כל הגזרות" • נ"ט נורה למרגליות והתפוצץ בשטח פתוח, שריפה פרצה במקום • עדכונים שוטפים

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

20:20 - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בשימוש המערך האווירי של חיזבאללה

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בשימוש המערך האווירי של ארגון הטרור חיזבאללה בעומק לבנון; יורטה מטרה אווירית חשודה שחצתה לשטח הארץ מלבנון. במהלך השעות האחרונות מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מספר תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחבים עיתרון, בליידא ומרון א-ראס.
כמו כן, מוקדם יותר היום מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו במרחב בעלבכ תשתית טרור בשימוש מערך ההגנה האווירי של חיזבאללה.

בהמשך להתרעה על חדירת כלי טיס עוין בצפון הארץ מוקדם יותר היום, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה שחצתה לשטח הארץ מלבנון, אין נפגעים. בנוסף, בהמשך להתרעות על ירי רקטות וטילים בצפון הארץ לפני זמן קצר, מדובר בזיהוי שווא.

19:35 - צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה

צה"ל התיר לפרסום את שמו של רס"ם מחמד אלאטרש, גשש צה"ל שגופתו מוחזקת בידי חמאס בעזה. אלאטרש, בן 39 בנופלו, תושב סעווה שבנגב, נפל ונחטף ב-7 באוקטובר.

עד כה, 45 מהחטופים שבשבי חמאס כבר הוכרזו כמתים.

19:00 - פורסם תיעוד חדש מחטיפתם של אליה כהן, אור לוי והרש גולדברג-פולין

מטה המשפחות להחזרת החטופים פרסם הערב תיעוד חדש מחטיפתם של אליה כהן, אור לוי והרש גולדברג-פולין ב-7 באוקטובר, לבקשת המשפחות, כפי שתועד ממצלמות מחבלי חמאס. השלושה בילו בפסטיבל ה"נובה" בחניון רעים ונחטפו לרצועת עזה מ"מיגונית המוות". הם נמצאים 262 ימים בשבי חמאס.

חלק האחרון של הסרטון, שהותר כעת על ידי דובר צה"ל לפרסום, הוא נסיעתם לעזה של שלושת החטופים הפצועים עם המחבלים, בחלקו האחורי של טנדר. בסרטון נראה בין השאר הרש, שידו נקטעה מרימון שזרקו מחבלי חמאס למיגונית שבהם הסתתר, שותק בזמן שסביבו צוהלים החטופים, מושכים בשיערו ומשפילים אותו. בסרטון ניתן גם לראות את פציעתו הקשה.

הסרטון מפורסם לבקשת משפחות החטופים. מדובר בתיעוד קשה לצפייה

לכתבה המלאה ב-N12

18:35 - גלנט בוושינגטון: "לא מחלק ציונים לנתניהו"

שר הביטחון יואב גלנט אמר לפני פגישתו עם ראש ה-CIA ביל ברנס כי "לישראל יש מחויבות עליונה לשחרור כל החטופים, ללא יוצא מן הכלל". גלנט הוסיף כי "הברית בין ישראל לארה"ב היא רבת-חשיבות. על רוב הדברים אנחנו מסכימים. על מה שאנו לא מסכימים - אנחנו דנים בפרטים, מגיעים להבנות ופותרים את המחלוקות. אני בטוח שכך יהיה גם במקרה הזה". 

גלנט נשאל על הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו בטענה לעיכוב באספקת חימושים מארה"ב, והבהיר: "אני לא חושב שאני צריך לתת ציונים. אני פועל רק למטרה אחת: להבטיח את חוסנה הביטחוני של מדינת ישראל ואת היכולת שלה להשיג את מטרות המלחמה ולהיערך לאיומים בעתיד".

על דברי הרמטכ"ל האמריקאי שלפיה ארה"ב תתקשה לסייע לישראל להגן על עצמה במקרה של מלחמה רחבה מול חיזבאללה כפי שהיה במתקפה האיראנית באפריל, אמר גלנט: "האמירות הברורות שאני שומע מהממשל האמריקאי כאן הן שארה"ב וישראל נמצאות יחד במערכה נגד איראן, נגד חיזבללה ונגד חמאס, ומחויבות להשיג את ההישגים. אין שום הפרש בין ישראל וארה"ב בגישה הזאת, ואני עמל על זה כאן. אני מאמין שהדברים יסתדרו ויפעלו בדיוק לפי הלוגיקה הזאת". 

עמוס גלעד: "צריך לסיים בעזה; זו תהיה טעות לפתוח עכשיו מלחמה בצפון"
כנס מדברים צפון | "בצפון יש מלחמה אמיתית יום־יומית - אבל ירושלים לא איתנו"
מפקד צבא ארה"ב חשף: הסיבה שבגללה מלחמה עם חיזבאללה מסוכנת לישראל
המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת 
שלושה קיבוצים במועצת אשכול עתרו לבג"ץ: דורשים סיוע ומיגון 

18:22 - האזעקות באשקלון: שתי רקטות יורטו, שני פצועים קל בדרך למרחב מוגן

דובר צה"ל עדכן כי שתי רקטות יורטו במטח מצפון הרצועה שהביא להפעלת אזעקות בעוטף ובאזור אשקלון. במד"א עדכנו כי שני בני אדם נפצעו באורח קל בעת שרצו למרחב מוגן באשקלון. עוד נמסר כי במקום כמה נפגעי חרדה. 

18:14 - לפיד תוקף את נתניהו: אין מנהיג אחד בעולם שהיה נשאר בתפקידו 24 שעות אחרי ה-7 באוקטובר 

18:04 - נתניהו בכנסת: "מחויבים להצעה הישראלית שהנשיא ביידן דיבר עליה"

מליאת הכנסת התכנסה היום לדיון מיוחד בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שנאספו 40 חתימות לקיום הדיון. יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, נשא דברים בשם סיעות האופוזיציה בנושא "ראש הממשלה מוביל ממשלה כושלת: כישלון בביטחון, כישלון בכלכלה".  אחריו עלו ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה וח"כ מרב מיכאלי ממפלגת העבודה.

בתום דבריהם של חברי הכנסת עלה לנאום ראש הממשלה נתניהו ואמר: "את המתקפה נגדנו מובילה איראן, המאבק מתרחש ב-7 חזיתות. ככל שאנחנו מעמיקים בלחימה בעזה, הולכות ונחשפות עוד עדויות, ואנחנו נסכל את המערכה הזו, כי איראן טועה בנו ובגדול. היא לא לוקחת בחשבון את העוצמה שלנו ואת היכולות שלנו, את הנחישות שלנו לגבות מחיר הרסני מאויבינו".

נתניהו הוסיף: "עומדים בפני אתגרים גדולים ומשימות קשות. לא נסיים את המלחמה בלי החזרת כל החטופים, החיים והחללים כאחד. דבר נוסף - אנחנו מחויבים להצעה הישראלית שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן דיבר עליה, לא שינינו את עמדתנו. לא נסיים את המלחמה עד שנחסל את חמאס ונחזיר את תושבי הצפון והדרום לבתיהם".

"נסכל בכל מחיר את כוונות איראן להשמיד אותנו", הוסיף ראש הממשלה, שסירב להתייחס למכתבי האזהרה ששלחה ועדת החקירה לפרשת הצוללות. "אני מוכן לספוג את הנאצות ואת ועדות החקירה שלכם למען ביטחון ישראל", אמר. לכתבה המלאה ב-N12 

18:00 - הרמטכ"ל ברפיח: אנחנו מתקרבים לנקודה שבה נכריע את חטיבת רפיח

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים אמש הערכת מצב ברפיח ואמר כי "אנחנו עם הישגים מאוד גבוהים בלחימה ברפיח. זה בא לידי ביטוי בכמות מחבלים הרוגים, בתשתיות המושמדות, בלחימה המורכבת בתת-הקרקע, עצם זה שאנו שולטים על ציר פילדלפי מהים עד משולש הגבולות זה מאוד משמעותי".

לדבריו, "אנחנו מתקרבים לפירוק חטיבת רפיח של חמאס, היא מוכרעת לא במובן הזה שאין בה יותר מחבלים, אלא במובן הזה שהיא לא יודעת לתפקד כמסגרת לוחמת".

18:00 - אזעקות באשקלון ובעוטף עזה 

16:10 - האזעקה בכרם שלום - שווא 

15:40- שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם עמוס הוכשטיין, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 

בפגישתם, השניים המשיכו בשיח על הפעולות שנדרש לבצע על-מנת להגיע למצב שיאפשר את החזרת תושבי הצפון לביתם, ושר הביטחון הדגיש את מחויבותו לשינוי המצב הביטחוני במרחב הגבול. השר גלנט אמר ליועץ הוכשטיין כי למעבר לשלב ג' במלחמה בעזה תהיה השפעה על כלל הגזרות, וכי ישראל נערכת לכל אפשרות - צבאית ומדינית. 

15:30 - אזעקות צבע אדום הופעלו בכרם שלום שבעוטף עזה 

15:10 - מטה משפחות החטופים יפרסם הערב את סרטון החטיפה של אליה כהן, אור לוי והירש גולדברג-פולין מ"מיגונית המוות"

תיעוד חדש מחטיפתם של אליה כהן , אור לוי והירש גולדברג-פולין ב-7 באוקטובר יפורסם הערב לבקשת המשפחות, כפי שתועד ממצלמות מחבלי חמאס. השלושה בילו בפסטיבל ה"נובה" ברעים ונחטפו לרצועת עזה מ"מיגונית המוות". הם נמצאים 262 ימים בשבי חמאס.

הסרטון, באורך כ-2 דקות, נערך וטושטש בחלקו לבקשת המשפחות. חלקו הראשון של הסרטון כולל את שהייתם במיגונית, ובחלק השני נראית תפיסתם והעלאתם לטנדר המחבלים. מדובר בחלקים שפורסמו חלקית בעבר וחוברו לחלק האחרון - שאותו התיר דובר צה"ל לפרסם היום - ובו רואים את המסע שלהם לעזה עם המחבלים.

ממטה משפחות החטופים נמסר: "כל יום שעובר מסכן את החטופים ועלול לטרפד את היכולת להשיבם הביתה. אחרי כמעט 9 חודשי לחימה ונוכח ההצלחות המבצעיות האחרונות, ברור לכולם שהשבתם של כל 120 החטופים אפשרית רק בעסקה. חייבים לאשר וליישם את העסקה שתחזיר את כל החטופים הביתה - החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה". לכתבה המלאה ב-N12 

14:30 - הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעה 18:30 בקריה בתל אביב

14:20 - אזעקות הופעלו בעוטף עזה

התרעות על ירי רקטות וטילים הופעלו ביישובים יתד, חולית, שדה אברהם, אבשלום, יבול ודקל שבעוטף.

 12:48 - נחתם צו הריסה לבית המחבל שרצח את הנער בנימין אחימאיר ז"ל

אתמול נמסר צו החרמה והריסה לבית המחבל אחמד דוואבשה שבכפר דומא. הצו נמסר לאחר שנדחתה ההשגה שהגישה משפחתו בנושא. המחבל רצח את הנער בנימין אחימאיר ז"ל ב-12 באפריל האחרון. 

11:56 - טיל נ"ט נורה למושב מרגליות שבאצבע הגליל - אין נפגעים, שריפה פרצה במקום

11:37 - צה"ל עצר הלילה מבוקשים בכפר נעמה ובכפר סילוואד בשני מבצעים חטיבתיים

דבור צה"ל עדכן כי במבצע חטיבתי בכפר סילוואד בבנימין, הלוחמים עצרו שלושה מבוקשים, תחקרו חשודים רבים והחרימו חומרים לייצור מטענים. במבצע חטיבתי נוסף בכפר נעמה באפרים, עצרו הלוחמים חמישה מבוקשים ותחקרו חשודים רבים.

כמו כן, לאחר בדיקה שביצע צה"ל, עולה כי הפיצוץ שאירע אמש בטולכרם נגרם כתוצאה ממטען מצידו הפלסטיני של מרחב התפר. המטען הונח והופעל מרחוק על-ידי מחבלים מאות מטרים מהחומה, במטרה למשוך כוחות למרחב הפיצוץ. לא היו נפגעים, ולא נגרם נזק.

בנוסף, במהלך פעילות הכוחות בשכם שבשומרון, הלוחמים עצרו כמה מבוקשים בחברון, בחוסאן, בבית פאג'ר ובבעלא. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-4,150 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,750 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.

10:00 - פעילים אזקו את עצמם עם צינורות בכניסה לבית ההסתדרות בתל אביב: "להכריז על השבתת המשק עד להקדמת הבחירות" 

עשרות פעילי "משנים כיוון" נכנסו למתחם בית ההסתדרות בתל אביב בקריאה להכריז על השבתת המשק עד שיוכרז על הקדמת הבחירות. חלק מהפעילים אזקו את עצמם עם צינורות לשערי הכניסה לבניין. 

"ישראל במשבר הגדול ביותר שידענו אי-פעם, ואי-אפשר להמשיך לשבת על הגדר. אנחנו מנסים להמשיך את החיים במציאות בלתי אפשרית בזמן שהחטופים מופקרים בשבי, המפונים לא יודעים אם אי-פעם יחזרו לבתיהם, בזמן שאהובינו במילואים, יוקר המחיה ממריא, ואין שום ביטחון ליום שאחרי", מסרו המוחים. 

"ממשלת הדמים ממשיכה להתעסק בפוליטיקה קטנה ולשמור על הכיסא שלה על חשבון האזרחים. אם לא נפעל היום להחלפת ההנהגה, כולנו נשלם את המחיר". 

09:40 - צה"ל חיסל מחבל מרכזי במטה ייצור אמצעי הלחימה של חמאס; אותרו והושמדו ברפיח משגרים מהם בוצעו שיגורים

צה"ל עדכן כי חיל האוויר חיסלו אתמול את המחבל מחמד צלאח, שעסק בפרויקטים ופיתוח במטה הייצור של ארגון הטרור חמאס. צלאח לקח חלק בפרויקט פיתוח אמצעי לחימה אסטרטגיים עבור ארגון הטרור ופיקד על מספר חוליות מחבלים בארגון שעסקו בפיתוח אמל"ח.

כמו כן, כוחות אוגדה 162 ממשיכים בפעילות במרחב רפיח. במהלך פשיטות ממוקדות איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים והשמידו במרחב תל סולטאן משגרים מהם בוצעו שיגורים לעבר הכוחות במהלך המלחמה.

09:20 - מפקד צבא ארה"ב: לא נוכל להגן על ישראל במלחמה עם חיזבאללה

מפקד צבא ארה"ב, גנרל צ'ארלס בראון, הזהיר אמש כי ארה"ב תתקשה לסייע לישראל במקרה של מלחמה נרחבת מול חיזבאללה. הוא הזהיר כי כל הרחבה של העימות בין ישראל וחיזבאלה בגבול הצפון תאיים על כל האזור במלחמה גדולה ורחבה, גם במעורבותה של איראן. לידיעה המלאה ב-N12

08:20 - מפגינים נגד הממשלה חסמו את כביש 2 דרום ליד מחלף גלילות

המפגינים קראו להשבתת המשק ומסרו: "כשחטופים מופקרים בעזה, הצפון בוער, ומלחמה נוספת מאיימת לפרוץ, הממשלה מפקירה את החיים של כולנו - זה מצב חירום. זה ברור שנתניהו לא כשיר ולא ראוי. המשק צריך לעצור עד שהממשלה המושחתת והכושלת בתולדות המדינה תוחלף. אנחנו קוראים להשבתה כללית של המשק".

08:00 - צה"ל: שני הפצועים בירי הנ"ט במטולה אמש הם חברי כיתת הכוננות של היישוב

דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר תקף הלילה מטרות חיזבאללה בדרום לבנון, בהן מבנים צבאיים ותשתיות טרור באזורים עיתרון, כפר כילא ואל-חיאם. בנוסף, אישר כי שני הפצועים בירי הנ"ט במטולה אמש הם חברי כיתת הכוננות של היישוב, שנפצעו באורח קשה וקל.

02:06: החות'ים הודיעו שתקפו שתי ספינות בים סוף ובאוקיינוס ​​ההודי

23:00 - האזהרה של ישראל: נפעל עם נשק שלא השתמשנו בו מעולם

במהדורה המרכזית של N12 דווח על השיחות בוושינגטון שנועדו לפתור את משבר החימושים מול ארה"ב ולמנוע הסלמה בצפון. האמריקאים סבורים כי המפתח לפתרון בצפון הוא סיום הפעולה הישראלית ברפיח, בעוד שישראל הפצירה בבית הלבן: אנו זקוקים לחימושים כדי להיות מוכנים לפעולה בלבנון.

במהדורה דווח כי אם פניה למלחמה בצפון, ישראל תצטרך לקבוע מה ההישג הנדרש מבחינתה. זה יצטרך להיות הישג שהיא גם תוכל לעמוד בו, כי היא לא יכולה להיגרר למערכה ארוכה. זה מחייב את ירושלים לייצר לגיטימציה בינלאומית לפעולה ומטרייה בינלאומית. במקרה הזה, ישראל תידרש להפעיל אמצעי לחימה ומערכות נשק שהיא לא הפעילה מעולם. אם היא לא תפעיל את האמצעים הללו ,היא לא תוכל לעצור את הירי מלבנון לשטח ישראל. לידיעה המלאה ב-N12

22:05 - דובר צהל: פיצוץ אירע במרחב טולכרם

לפי הודעת צה"ל, אין נפגעים, ולא נגרם נזק. נסיבות האירוע בבדיקה.

21:50 - שני מטעני חבלה התפוצצו הערב בין טולכרם לבת חפר

שני מטענים התפוצצו מעבר לגדר ההפרדה בטולכרם באזור בת חפר. תושבי מזרח עמק חפר שמעו היטב את הדי הפיצוצים. גורמים בצה"ל אומרים כי הם בודקים את נסיבות האירוע. תושב אזור בת חפר מספר: "שמענו שני פיצוצים ממש חזק ודי קרוב שהרעידו את כל החלונות בבית".

21:30 - שני פצועים קל מנ"ט שנורה לעבר מטולה

19:06 - צה"ל ושב"כ תקפו תשתיות טרור מהן פעלו מחבלי חמאס וגא"פ במרכז עזה

המחבלים פעלו מתוך מבנים שבעבר שימשו כמטה של אונר"א, על-מנת להשתמש בהם כמגן לפעילות טרור. כחלק מתהליך ההכנה לתקיפה בוצעו בדיקות חוזי מהאוויר, חימוש מדויק ושימוש במידע מודיעיני נוסף, למניעת פגיעה בבלתי מעורבים.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12