שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר • מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett
מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

קיר סטארמר מאמין בעבודה קשה. מנהיג הלייבור, בן 61, ישן שש שעות בלילה, קם בחמש בבוקר, ושורת מכרים מתקופות שונות בחייו הגדירו את יכולת העבודה שלו כ"פנומנלית", "יוצאת דופן" ואפילו "קצת מעייפת לצפייה". את השקדנות והמשמעת הזו ניצל סטארמר בבית הספר בו הצטיין, באוניברסיטה במהלך לימודי המשפטים ובקריירה של עשרות שנים כעורך דין ולאחר מכן כמשרת ציבור בתביעה הבריטית. "מעולם לא ראיתי משהו דומה", אמרה חברה לשעבר.

פרשנות | גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים 
"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

את היכולת הזו הוא לקח גם כדי לשקם את מפלגת "הלייבור", שהיתה על הקרשים אחרי כהונה ארוכה והרסנית של ג'רמי קורבין מהאגף הרדיקלי יותר של השמאל הבריטי, וכעת הוא בדרכו לכבוש את השלטון בבריטניה בבחירות שיתקיימו ביום חמישי, ברוב עצום. הסקרים האחרונים חוזים ניצחון מהדהד ללייבור, אחרי 14 שנים באופוזיציה. אפילו מושבים בטוחים כמו זה של ליז טראס (ראשת ממשלה לכמה שבועות מטעם השמרנים) מתנדנדים. בין 450 ל־500 מושבים חוזים הסוקרים ללייבור, מתוך 650 בסך הכל. אם הסקרים יתאמתו, סטארמר הולך לעמוד בראש ממשלה עם רוב שלא נרשם מזה מאה שנה.

התפקיד שהקנה לו את התואר "סיר"

סטארמר אינו חושש מהאחריות. בימים האחרונים הוא לא היסס להבטיח לאזרחים שיקום כלכלי וחברתי, אחרי שנים של תוהו ובוהו שהובילו השמרנים, אחרי סאגת הברקזיט, משבר האינפלציה, העלאות הריבית והשירותים הציבוריים המקרטעים. אם ייבחר, אמר השבוע, בסוף חמש שנות הכהונה שלו, "האזרחים בבריטניה יהיו במצב טוב יותר מבחינה חומרית, והשירותים הציבוריים ישובו לתפקד".

סוגיית השירות הציבורי היא אחד המאפיינים המרכזיים של מי שצפוי להפוך לראש הממשלה ה־58 של בריטניה ביום שישי. סטארמר מתגאה בכך שנולד למשפחה לונדונית עובדת - אמו היתה אחות ואביו פועל. הוא אף נקרא על שמו של המנהיג הראשון של מפלגת הלייבור. הוא למד משפטים באוניברסיטת לידס ובאוקספורד, ובגיל 25 נכנס ללשכת עורכי הדין.

לאחר שני עשורים של עבודה כעורך דין, שכללו בעיקר התמחות בזכויות אדם, מונה לראש התביעה של אנגליה ו־ויילס, תפקיד אותו מילא בין השנים 2008 ל־2013, ושהקנה לו את התואר הנחשק "סיר". הוא סיפר שהמעבר הזה מתחום זכויות האדם לתביעה הציבורית גרם לו לשנות את גישתו לממסדית יותר. גם שרי משפטים שמרנים תחתם עבד מספרים שהוא עבד במקצועיות רבה, ויש מי שאמרו שנקט בגישה מחמירה יותר מהמקובל כלפי פושעים.

תעודת זהות | קיר סטארמר

אישי: בן 61, נשוי ואב לשני ילדים (13 ו-16)

מקצועי: עורך דין במקצועו. שימש כראש התביעה של אנגליה ו-ויילס. נבחר לראשות הלייבור ב-2020

עוד משהו: שחקן כדורגל חובב

שנתיים לאחר מכן, בעוד הלייבור עמוק באופוזיציה, נכנס סטארמר לפוליטיקה. המעבר מהתביעה לפוליטיקה נחשב בעיניי רבים לחריג. סטארמר טיפס במפלגה במהלך שנות המהומה הגדולות שגרמה השתלטות של הזרם של קורבין, ושירת בממשלת הצללים שלו. האנטי־ישראליות והאנטי־ציונות המבעבעת של קורבין ורבים מהמחנה שלו, לצד עמדות נוספות השייכות לשמאל הרדיקלי בתחומי העבודה והכלכלה, הביאו לביקורת ציבורית על המפלגה, לביקורת מצד הקהילה היהודית, ותרמו לתבוסה אדירה בבחירות לפרלמנט ב־2019, שהביאה להתפטרות קורבין.

לאחר מכן, סטארמר התמודד על ראשות המפלגה וזכה. אחרי שדו"ח של נציבות ממשלתית ביקר את התפשטות האנטישמיות בלייבור תחת קורבין ולאחר שזה סירב לקבל את תוצאותיו, לא היסס סטארמר להשעות אותו.

במהלך שנות כהונת ג'ונסון כראש ממשלה התקשה סטארמר להתמודד עם הכריזמה וההבטחות חסרות־השחר בדיעבד של העיתונאי לשעבר, אבל מהרגע שג'ונסון הסתבך בשל אי־אמירת אמת, והמפלגה השמרנית קרסה בדעת הקהל, הלייבור צפו בהנאה כיצד המנדטים פשוט נודדים אליהם. מבקריו יגידו כי מדובר במזל. מבחינת בריטים רבים, סטארמר נחשב עד כה ללוח חלק. מחצית מהם אמרו בסקרים כי אינם בעצם יודעים מה עמדותיו. הוא גם נחשב לדמות שקשה להתחבר אליה אישית. "יש מי שיגידו שאתה נוקשה ומשעמם", הטיחה בו מראיינת בעבר. "לחיים", השיב. "אתה רובוט פוליטי", צעק מבקר בכינוס של הלייבור. סטארמר שתק בתגובה.

אבל אחרי נפנופי הידיים של ג'ונסון ושלל הזיג־זגים של סונאק, נראה שהתכונות הללו של סטארמר מצליחות לשדר תחושת יציבות לבריטים. מה שעזר היתה גם העובדה שהוא שבר למרכז הכלכלי עם הבטחות לא להעלות מסים, לחמש את הצבא בשיעור חסר תקדים, להגביל הגירה ולהיות בעד עסקים. "אנחנו פרו־עסקים ופרו־עובדים בו בזמן", אמר סטארמר, "אנחנו המפלגה האמתית של יצירת עושר". גם כעת, הוא מבטיח לפעול באחריות פיסקלית, ולא לרדוף אחרי אידיאלים פרוגרסיביים. וכך, נגד המגמה האירופית, בריטניה עומדת לקבל שלטון מרכז־שמאל.

עומד לצד ישראל, חרף הביקורת במפלגתו

מהבחינה הישראלית והיהודית, כדאי לציין כי הקשר של סטארמר ליהדות הוא עמוק. הוא נשוי לוויקטוריה אלכנסדר (49), עורכת דין ממשפחה יהודית שפגש במהלך עבודתו, ולשניים שני ילדים, שלפי דיווחים בעבר הלכו בין היתר לבית ספר יהודי. בראיון לפני הבחירות חשף כי "כל שישי" (פחות או יותר, לדבריו), המשפחה עושה קידוש, קונה חלה, ומדי פעם הולכת לבית כנסת רפורמי בסיינט ג'ונס ווד. "חצי מהמשפחה יהודית, או כאן בבריטניה או בישראל", אמר בראיון, ו"חשוב לנו מאוד שהילדים ידעו על היהדות".

הקשר הזה הוא גם מה שסייע לו לפתוח בקמפיין לטיהור מפלגת הלייבור משלל הנציגים האנטישמיים והאנטי־ציונים שנכנסו אליה בתקופת קורבין. "אם אתה אנטישמי, אין לך מקום במפלגת הלייבור", אמר עוד כשרץ לראשות המפלגה. הקשר הזה גם עומד מאחורי מופע התמיכה היוצא־דופן שלו בישראל אחרי 7 באוקטובר. "אנחנו עומדים לצד ישראל", חזר והבהיר כמה פעמים, למרות שבתוך המפלגה עמד בפני סכנה למרד פנימי - מצד חברי לייבור מהאגף הרדיקלי יותר, רבים מהם מוסלמים. הם הזהירו אותו כי המפלגה תאבד את הקול המוסלמי אם לא תקרא להפסקת אש. סטארמר סירב. הוא המשיך לנסות ולשכך את המרד גם בחודשים האחרונים.

אבל בתוך מפלגתו הוא עדיין עומד בפני ביקורת והתנגדות. חבר פרלמנט הבטיח במהלך קמפיין הבחירות השבוע כי ממשלת לייבור "תעצור את אספקת הנשק לישראל", למרות שהדבר אינו נכלל במצע המפלגה. גם גובר עליו הלחץ להכיר במדינה פלסטינית, כפי שהמצע קובע כי יש לעשות עוד לפני תום המשא ומתן על קיומה של אחת. ככלל, מפלגת הלייבור היא הרבה פחות פרו־ישראלית מאשר השמרנים. סטארמר יצטרך להתמודד עם זה. את הדרך הכללית שבה הוא בוחר להתמודד עם אתגרים שבעתיד, ניתן אולי למצוא בדברים שאמר ביחס לאפשרות שהמשפחה תעבור בקרוב לדאונינג 10, כמתחייב מתפקיד ראש הממשלה. "הגישה שלנו כמשפחה היא להתמודד עם הדברים כשהם קורים", אמר.