השוק היה סקפטי, שופרסל בניהול האחים אמיר הפתיעה לטובה

תוצאות הרשת הפתיעו את השוק לטובה, עם עלייה בהכנסות וזינוק ברווח הנקי ברבעון • מניית שופרסל זינקה ב-70% מתחילת השנה, ובעלי השליטה הטריים כבר מורווחים בכ-320 מיליון שקל על הנייר • כעת הם מתכננים עוד צעדי התייעלות ולא מוותרים על המותג הפרטי

האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט
האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

אפקט האחים אמיר: המהלכים שהובילו בעלי הבית החדשים-יחסית ברשת שופרסל  מייצרים דוחות חיוביים ברבעון השני של 2024. הרווח הנקי של קמעונאית המזון הגדולה בישראל זינק ב-153% ברבעון השני, והסתכם ב-169 מיליון שקל.

איך יגיב השוק לעסקה ומה יקרה אם ישראל תיגרר למלחמה אזורית?
הפוטנציאל בשוק המניות בתל אביב והסיכון של וול סטריט

מדובר ברבעון שבמהלכו כבר שימשו יוסי ושלומי אמיר כדמויות מפתח בשופרסל, כאשר מושכות הניהול השוטף בידיהם. השניים הובילו שורה של מהלכים, בהם סבב קיצוצים בקומת ההנהלה, פיטורי כ-150 עובדים, הקשחת תנאי הסחר מול חלק מהספקים ומיתוג מחודש של רשת הפארם Be.

במקביל, התנאים פעלו לטובתם - כמו גם לטובת שאר השחקנים בענף המזון. המלחמה השאירה בארץ לא מעט צרכנים בשל מיעוט והתייקרות הטיסות לחו"ל, ולצד זאת נרשמו מספר "פיקים" של פאניקה מפני מתקפה איראנית, שהובילה את הצרכנים לרוץ לסופרמרקטים ולהצטייד במזון, מים ומוצרי צריכה.

הירידה באונליין

ההכנסות של שופרסל ברבעון השני עלו ב-8% והסתכמו בכמעט 4 מיליארד שקל. ההנהלה מציינת כי המכירות גדלו הודות לצמיחה במכירות בחנויות זהות וכן מעיתוי השפעת חג הפסח. בסיכום המחצית הראשונה של 2024 הסתכמו ההכנסות ב-7.8 מיליארד שקל, עלייה של 4.8% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

מעבר לתוצאות הרבעון השני, ראוי לשים לב למכירות בחנויות הזהות במחצית הראשונה של השנה - תקופה שכוללת גם את הימים שלפני חג הפסח ואחריו. לכאורה, המכירות האלה הן צמחו ב-5.5% ביחס למחצית המקבילה ב-2023. אלא שהצמיחה הגיעה גם על חשבון פעילות אתר האונליין של החברה, שהנתח שלו מסך המכירות עמד במחצית הראשונה של 2023 על 18.2% ואילו ברבעון הנוכחי ירד ל-17.5%.

במחצית הראשונה נרשמה גם שחיקה בשיעור המכירות של המותג הפרטי של שופרסל, והן היוו 26.2% למול 27.5% בתקופה המקבילה. זאת ככל הנראה כחלק ממדיניות האחים אמיר לשנות את תמהיל המותג הפרטי ולקצץ חלק מהמוצרים. עם זאת הם אינם מוותרים עליו לגמרי.

צעדי ההתייעלות של האחים אמיר בשופרסל

- החלפת בעלי תפקידים בכירים בהנהלה
- פיטורים של כ־150 עובדים
- שינויים במותג הפרטי
- ביטול שיתוף הפעולה עם מועדון הצרכנות "חבר"
- ביטול הטבת דמי המשלוח בסלים גדולים באונליין
- הקשחת תנאי הסחר מול חלק מהספקים
- מיתוג מחודש של רשת הפארם Be

 

יותר סטוק ופארמה

שופרסל מפעילה כ-100 סניפים בפריסה ארצית של רשת הפארם Be, שהראתה גם היא צמיחה ברבעון השני: ההכנסות הסתכמו בכ-285 מיליון שקל, בהשוואה לכ-257 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מדובר בגידול של כ-10.9% שנבע בעיקר מהעמקת פעילות מסחרית והרחבת שיתופי פעולה שיווקיים. המכירות בחנויות זהות של Be גדלו ב-10.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

המיתוג החדש של הרשת, שכולל את החלפת הצבע הסגול המזוהה עמה לצבע אדום, מגיע גם על רקע רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". אם הרפורמה תתנהל כראוי, היא עשויה להיות גיים צ'יינג'ר עבור רשת כמו Be, שצפויה לנצל את כוח הקנייה הגדול של שופרסל ולייבא מוצרים בעצמה. עבור הצרכנים יהיה מדובר בהגדלת התחרות בשוק הפארם, שעשויה להוביל להוזלת מחירים.

נקודה נוספת שבה מתכוונים האחים אמיר לרכז מאמצים היא במגזר הסטוק, שבשנים האחרונות הפך לשוק שמגלגל מיליארדי שקלים בשנה. שופרסל מחזיקה ברשת דן דיל המונה 13 סניפים, והתוכנית היא להכפיל ולשלש את כמות החנויות.

שופרסל מעסיקה 15 אלף עובדים, ויש לה 315 סניפים בפריסה ארצית. בבעלות הרשת שני מרכזי שילוח אוטומטים, ונדל"ן בשווי בספרים של 3.7 מיליארד שקל. לרשת גם מועדון לקוחות עם 2.1 מיליון חברים. לאחרונה סיימה שופרסל למכור את יתרת אחזקותיה (49.9%) באפליקציית התשלומים פייבוקס לידי בנק דיסקונט, תמורת 77 מיליון שקל. העסקה דורשת אישור של רשות התחרות, וכשתושלם שופרסל צפויה להכיר ברווח מוערך בסך כ-44 מיליון שקל.

נזכיר כי במהלך מרץ האחרון רכשו האחים אמיר כרבע ממניות שופרסל. הם קנו חלק מהחזקות הגופים המוסדיים ברשת, ולאחר מחלוקת עם רשות ניירות ערך החליטו ליטול על עצמם את כלל המחויבויות של בעלי שליטה.

תשובה לספקנים

השיפור הניכר בתוצאות הכספיות של שופרסל מגיע כתמונת מראה לביקורת והספקנות הרבה בקרב פעילים בשוק ההון באשר ליכולתם של האחים אמיר לנהל בהצלחה את החברה. ערב העסקה למכירת מניות שופרסל, היו מי שטענו ששופרסל "גדולה" על האחים אמיר, משום שרשת פרש מרקט שהקימו ומכרו לפז הייתה קטנה משמעותית במספר הסניפים והפעילות שלה משופרסל. כעת נראה כי בתוך רבעון אחד הצליחו האחים אמיר לאושש ולהקפיץ את שיעורי הרווחיות של הרשת ולענות לפחות על חלק מהספקות.

יותר מכך: לפחות על הנייר, המהלך כבר רווחי מבחינתם. לפני פחות מחצי שנה הם שילמו על המניות 1.5 מיליארד שקל, וערכן כיום עומד על כ-1.92 מיליארד שקל, לאחר שמניית שופרסל זינקה בלא פחות מ-10% במהלך המסחר (יום ג'). שווי השוק הכולל של הרשת עומד על 7.7 מיליארד שקל - עלייה של 70% מתחילת השנה.

נזכיר כי האחים שילמו גם 100 מיליון שקל לפז כדי לקצר את הסכם אי התחרות שהיה להם מולה, אחרי שמכרו לה את רשת פרשמרקט לפני מספר שנים. כתוצאה מכך, האחים "מורווחים" כ-320 מיליון שקל על המהלך (על הנייר).