הקיצוצים באינטל: ביקשה מעובדיה בישראל להחזיר את רכבי הליסינג

אינטל שלחה הודעה לאלפים מתוך 11,000 עובדיה בישראל, לפיה בכוונתה לחדול מתוכנית הליסינג הוותיקה שלה • עבור אינטל, מדובר בחיסכון של כ-12 מיליון שקל בהוצאות על טיפול בצי הרכבים ובאחזקת צוות ניהול בתחום

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock
מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

אינטל ממשיכה במהלכי הקיצוץ שלה כמעט על בסיס יומי, והפעם נודע כי שלחה הודעה לאלפים מתוך 11,000 עובדיה בישראל, לפיה בכוונתה לחדול מתוכנית הליסינג הוותיקה שלה. פירושו של דבר הוא כי אלפי עובדים יידרשו לוותר על רכב חברה צמוד ולהתבסס על פתרון תחבורתי חלופי.

בעקבות המשבר: אינטל שוקלת מהלך דרמטי של פיצול החברה
לפני ימים אחדים אחת הדמויות הבכירות באינטל התפטרה. אלו הסיבות

לפי ההערכה, אלפים בודדים מתוך עובדי אינטל מחזיקים ברכבי ליסינג של אינטל. מדובר בהטבה יקרה, מאחר שכל אחד מהם משלם אלפי שקלים בחודש על ההוצאה ממילא, ובימים בהם מתאפשרת גם עבודה מהבית, הדבר לא תמיד משתלם. עבור אינטל, מדובר בחיסכון של כ-12 מיליון שקל בהוצאות על טיפול בצי הרכבים ובאחזקת צוות ניהול בתחום.

תוכנית הקיצוצים של אינטל

בדיווחיה הכספיים בחודש שעבר, הכריזה אינטל כי היא מוציאה לפועל תוכנית קיצוצים בהיקף של 10 מיליארד דולר וכ-15% מכלל העובדים שלה, שהם מעל ל-17,000 איש. כעת, עיקר התוכנית מתמקדת באיסוף שמות עובדים שמעוניינים להצטרף לתוכנית הפרישה מרצון - אשר מציעה פרישה בתמורה למספר משכורות בתשלום מראש - כאשר מועמדים לפיטורים שלא יצטרפו למהלך היזום, יפוטרו עם פיצויים מינימליים לפי החוק.

בשבוע שעבר, נודע כי אינטל סגרה את פעילות מאיץ הסטארט-אפים שלה אינטל איגנייט, שנוהלה בידי צוות ישראלי מישראל. למרות שהתוכנית לא כללה השקעות בחברות, אלא תמיכה ומנטורינג בחברות סטארט-אפ, היא בחרה להפסיקו, מאחר שהוא איננו פועל בעסקי הליבה. אינטל מתמקדת כעת בשתי מטרות עיקריות: פיתוח תהליכי יצור במפעלי היצור שלה, שמפגרים כעת בדורות רבים לאחר מתחרות כמו TSMC וסמסונג, וכן שיווק פסי הייצור האלה עבור לקוחות חיצוניים לה. עד כה, אינטל לא הצליחה לצבור הצלחה בשתי המשימות הללו, כאשר בו בזמן, היא מאבדת נתחי שוק בתחום שבבי המחשבים האישיים והשרתים.

לדברי עו"ד לימור ארגוב שנהב, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן, "המהלך של אינטל לצמצום הוצאותיה במיני דרכים, לרבות ביטול רכבי ליסינג לעובדי החברה וכן פיטורי צמצום, מהווים חלק מזכותה הפררוגטיבית לניהול החברה כראות עיניה. יחד עם זאת, חשוב להבין שמעסיק אינו רשאי לשנות הסכם עבודה בינו לבין עובדיו באופן חד־צדדי ושרירותי. ככל שהעמדת הרכב לרשות העובד עשויה לעלות כדי שינוי מוחשי בתנאי העסקתו של העובד, הרי שנתונה לו הזכות להתפטר בדין מפוטר, בהתאם לתנאים הקבועים בדין. בכל מקרה, ככל שיועמדו חלופות ראויות לעובדים, עשויה הפגיעה בתנאי ההעסקה להיות מידתית, וכמובן שהעדיפות הינה לקבל את הסכמתו של העובד למהלך".

מאינטל לא התקבלה תגובה.