ישראל מובילה בשיעור החדירה של מכוניות תוצרת סין
ישראל ניצבת בצמרת העולמית במדד שיעור החדירה של כלי רכב מתוצרת סין. מנתוני המסירות לחודשים ינואר-אוגוסט, שפורסמו השבוע, עולה כי מתחילת השנה נמסרו בישראל 44,801 כלי רכב מתוצרת סין, עלייה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו נתח של כ-22% מכלל מסירות הרכבים החדשים.
● האם יבוא המכוניות החשמליות מסין לישראל יואט בלחץ אמריקאי?
● מבחן דרכים | הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין?
לשם השוואה, במקסיקו, שניצבת במקום השני העולמי בשיעור החדירה, יבוא כלי הרכב מתוצרת סין (לא כולל כלי רכב סיניים שמיוצרים במקסיקו עצמה) עומד מתחילת השנה על כ-19% מכלל המסירות, ונמצא במגמת האטה.
על פי נתוני המסירות בישראל, מתוך סך כלי הרכב הסיניים שנמכרו בינואר-אוגוסט, 77% היו חשמליים. שיעור החדירה של כלי הרכב הסיניים לכלל הפלח החשמלי בישראל עמד על כ-70%, גם זה נתון חסר תקדים בקנה מידה גלובלי.
בשורה התחתונה, כמעט אחת מכל חמש מכוניות חדשות שנמכרו בישראל מתחילת השנה הייתה חשמלית מתוצרת סין. ההיקף הכספי של מסירות הרכב מתוצרת סין בישראל, על פי המחיר הממוצע לצרכן, נע סביב כ-6.5 מיליארד שקל.
צניחה בפלח הקוריאני
מחקר חדש של חברת הייעוץ S&P Global Mobility בנושא הצלחת תעשיית הרכב הסינית בישראל במחצית הראשונה של השנה, שפורסם השבוע בסין, מציין כי בישראל משווקים למעלה מ-15 מותגים סיניים של רכב פרטי. על פי המחקר, "למרות שלמותגי רכב קוריאניים יש השפעה רבה על השוק הישראלי, מסירותיהם במחצית הראשונה של השנה צנחו בחדות בשל התחרות העזה".
נכון לסוף אוגוסט משווקים בישראל 22 מותגים סיניים, ועד סוף השנה צפויים להצטרף עוד שלושה לפחות. מספר זה עתיד להציב את ישראל במקום הראשון העולמי גם במדד זה, לצד מקסיקו. יחד עם זאת, כ-12 מותגים מתוצרת סין שמשווקים בישראל מסרו מתחילת השנה פחות מ-500 כלי רכב, ושבעה מתוכם פחות מ-100 יחידות.
על פי הערכות בענף, חלק לא מבוטל מהמותגים הסיניים שמשווקים כיום בישראל עשויים לצאת מהשוק המקומי בשנתיים הקרובות. הן בשל העדר מוטיבציה של היצרנים שלהם להשקיע בפיתוח דגמים חדשים בתקינה אירופית, בעקבות הטלת המכסים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין באיחוד האירופי; והן בשל קשיים עסקיים של היצרנים בסין עצמה.
חלק מהצמיחה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין נובע מירידה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת טורקיה, בשל אמברגו היצוא. מסירות כלי הרכב מתוצרת טורקיה רשמו בינואר-אוגוסט ירידה חדה של כ-37%. אולם נתונים עדכניים, שפורסמו השבוע בטורקיה, מגלים כי יצוא של רכב ומוצרים לרכב מטורקיה לישראל נמשך ככל הנראה "בדלת אחורית", ומיוצא מטורקיה כאשר היעד הוא "הרשות הפלסטינית".
לפי נתוני משרד הסחר הטורקי, רק באוגוסט יוצאו מטורקיה עבור "הרשות הפלסטינית" מוצרים מתוצרת תעשיית הרכב הטורקית בסך 1.27 מיליון דולר, זינוק של 2,991% לעומת אוגוסט אשתקד.
"אוטו-חן" תתחיל לייבא עוד השנה את הרכבים החשמליים של המותג הסיני MAXUS
יבואנית הרכב "אוטו-חן" מקבוצת בליליוס תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית. עד כה ייבאה החברה מסין בעיקר את רכבי AIWAYS ואת המותג NETA.
המשלוח הראשון של רכבי מקסוס של אוטו-חן צפוי להגיע לפני סוף השנה. בגזרת הרכב הפרטי הוא יכלול את המיניוואן החשמלי החדש MIFA עם תקינה אירופית מלאה, שיגיע בשתי גרסאות.
MAXUS MIFA 9 / צילום: יח''צ
MIFA 7 הוא רכב שאורכו 4.9 מ', רוחבו 1.88 מ', גובהו 1.75 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.98 מ'. הוא מוצע בגרסה עם שישה או שבעה מקומות ישיבה ומגיע לאירופה עם מנוע של 245 כ"ס, סוללה של 90 קילוואט וטווח משולב של עד 480 ק"מ ב-WLTP.
הגרסה השניה, MIFA 9, היא מיניוואן בגודל מלא שמיועד בעיקר להסעת אח"מים ומצויד בין השאר במושבי "מחלקה ראשונה", שהופכים למיטה בחלק מהגרסאות. אורכו 5.27 מ', רוחבו 2 מ', גובהו 1.84 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 3.2 מ'. הוא יכול להכיל עד שבעה מקומות ומצויד באותה מערכת הנעה, וטווח הנסיעה המשולב שלו עד כ-440 ק"מ ב-WLTP. מחירו בגרמניה בגרסה המפוארת כ-69 אלף אירו, ומחירו המשוער בארץ צפוי לנוע בין 350-250 אלף שקל.
במקביל צפויה אוטו-חן לייבא שורה של מסחריות חשמליות מבית מקסוס במשקלים של עד 3.5 טונות ומעל 3.5 טונות. אולם התצוגה הראשי של היבואנית ייפתח בהרצליה פיתוח במקום שבו נמצאה עד כה הסוכנות של המותג AIWAYS, שהפסיק לייבא מכוניות בשנה החולפת. החברה גם נערכת להקמת עוד מספר אולמות תצוגה ברחבי הארץ.
במשרד התחבורה רשומים כיום עוד שני יבואנים ישירים של מקסוס, ובהם UMI וצ'יינה מוטורס, שהייתה היבואנית המקורית של המותג.
נמל המפרץ מצטרף לתחרות על פריקת רכב: ספינה ראשונה תגיע בשבוע הבא
מתלהטת התחרות בין הנמלים בישראל על פריקה ואחסון של כלי רכב. לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה לפקוד את נמל המפרץ בחיפה אוניית גלנוע (RORO) של צים, ראשונה מאז הקמת הנמל, ובה כ-4,500 כלי רכב שיגיעו מאירופה, בעיקר של יונדאי וקיה.
עד כה היה נמל המפרץ שחקן שולי בשוק היוקרתי של פריקת הרכב, שמגלגל כרבע מיליארד שקל בשנה. בנמל נפרקו רק כלי רכב שהגיעו במכולות. זאת בין השאר בשל מגבלות של הרציפים, שהקשו על עגינה ופריקת אוניות ייעודיות לרכב.
מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ
ואולם, לאחרונה הגיש הנמל בקשה לחברת נמלי ישראל לבצע את השינויים ההנדסיים הנדרשים לצורך פריקה ישירה של רכב, ואלה אושרו על ידי חנ"י בשבועות האחרונים.
מאז שנפסקה ההגעה של אוניות גלנוע לנמל אילת בשל האיום החות'י, נשלט ענף פריקת הרכב על ידי שני נמלי הים התיכון המרכזיים, חיפה ואשדוד. ההכנסות מפעילות זו פיצו במידה לא מבוטלת על הירידה הכוללת בהיקף פריקת הסחורות בשל המלחמה. לנמלי הים התיכון של ישראל מגיעים כיום גם משלוחים של כלי רכב מהמזרח הרחוק, שרובם מקיפים את אפריקה ופורקים באירופה כתחנת ביניים.
שחקן נוסף שמעוניין להיכנס לתחום העסקי הזה הוא נמל מספנות ישראל במפרץ חיפה. בשבוע שעבר הוסרו רוב מגבלות הפריקה שהוטלו על מספנות ישראל מאז הקמתו, למעט פריקת רכב.
ואולם, במעמד ההודעה על הסרת המגבלות אמר צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, כי "נוסיף לפעול כדי להביא להסרתה של המגבלה הנותרת על יבוא רכבים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.