"סבא שלי, שני הוריי ואשתי, כולם רופאים", מספר סם גלסנברג על הדרך שעשה מתעשיית הגיימינג לעולם הרפואה. "כשנרשמתי ללימודי מחשבים ואפילו לתואר שני בסטנפורד, הם אמרו 'אולי רפואה?'. גם כשהתקדמתי בתעשיית הגיימינג, אבא שלי היה אומר, 'אולי תבוא איתי לביקור בחדר ניתוח, למקרה שיום אחד תשנה את דעתך'. השיא היה כשזכיתי באמי הטכני עבור גרפיקה במשחקי וידאו. אבא שלי אמר, 'זה נחמד, אבל אצלנו במשפחה מה שבאמת קובע זה פרס נובל'".
● חברת המחשוב הקוונטי שאליה הצטרף בנט מגייסת 50 מיליון דולר
● תקציב החינוך הוכפל בתוך עשור. האם ההישגים בלימודים השתפרו?
● היקף המשכנתאות באוגוסט נשאר גבוה, אבל נתון אחד הגיע לשפל
מה שבר אותך בסוף?
"יום אחד אבא שלי אמר, 'אתה כבר זקן מדי לרפואה אבל לפחות תעשה משהו מועיל עם הגיימינג הזה שלך. תפתח לי אפליקציה שתלמד רופאים לעשות לרינגוסקופיה'. עבדתי על זה כמה סופי שבוע והעליתי משחק לחנות אפליקציות. אחרי שנתיים אבא שלי שאל כמה אנשים הורידו אותו והתברר שכ־100 אלף רופאים שיחקו בזה. בטעות פיתחנו את אחד ממשחקי ההכשרה לרופאים הכי פופולריים עד אז. התברר גם שמישהו כבר עשה על דעת עצמו מחקר והראה שהמוצר משפר ביצועים".
כך נולדה חברת Level Ex, שתחילה פיתחה משחקי סימולציה להכשרת רופאים בטלפון. "היום המשחקים כל כך מפורטים", הוא אומר. "את יכולה לקחת עין שעוצבה למשחק כמו Call of Duty, והיא תהיה הרבה יותר מפורטת מעין שמופיעה בספרי הלימוד או במשחקי הסימולציה שהיו לפנינו. אנחנו משתמשים בכוחות של שוק הגיימינג כדי לדמות תנועה מציאותית וקולות מציאותיים".
סם גלסנברג
אישי: בן 42, גדל בשיקגו במשפחת רופאים יהודית
מקצועי: מייסד חברת הגיימינג לרפואה Level Ex. לפני כן כיהן בתפקידים בכירים ב־LucasArts, שפיתחה משחקים בהשראת סרטי מלחמת הכוכבים, ובחטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, ניהל את Funtactix הישראלית עד רכישתה על ידי פלייטק
עוד משהו: ייסד את מיזם 8200Chicago להטמעת חינוך טכנולוגי מתקדם בבתי ספר
אבחנה בכמה מהלכים
עם הזמן, הרחיבה החברה את ארסנל המשחקים שלה לנייד. כך, לדוגמה, היא פיתחה מעין משחקי קלפים או משחקי לוח אסטרטגיים שבהם על הרופאים להגיע בתוך כמה מהלכים לאבחנה מבדלת, באמצעות קלפי בדיקות שבידיהם, שחלקן יקרות מאחרות. המשחקים מבוססים על מקרים אמיתיים. במשחק אחר המטרה היא לנהל מחלה של חולה מורכב. על השחקן לבחור כמות תרופות סבירה תפעולית וכלכלית שהשילוב ביניהן לא יגרום נזק למטופל.
"כך מנסים לשפר את המיומניות של רופאים, ובמקביל מאפשרים לקהל העסוק והמתוח הזה לשחק", אומר גלסנברג.
ב־2020 נרכשה Level EX בסכום שלא פורסם על ידי חברת התוכנה והחומרה לשוק הרפואי Brainlab הגרמנית. כיום היא פועלת כחברה עצמאית בתוך בריינלאב.
אפשרות לחוות כישלון
תעשיית הגיימינג ידועה בכך שהיא מושכת שחקנים להשקיע עוד ועוד זמן במשחקים. איך עושים את זה בתעשייה הרפואית?
"בדיוק באותו אופן. קחי לדוגמה את אנגרי בירדס. בפעם הראשונה שתנסי לקלוע עם הציפור בחזיר, כנראה תפספסי והחזירים יצחקו עלייך. תרגישי מתוסכלת ותרצי לנסות שוב. אחרי כמה פעמים לרוב תצליחי, ואז זה כל כך יפה - פיצוצים ומוזיקה. התגמול מחזק את התנועה שעשית, ועכשיו את יכולה לעשות את זה יותר טוב, וגם זה מתגמל. זה הסוד של הגיימינג.
"אצלנו, במקום חזירים צוחקים, נשמיע למשל את הצפצוף של מד החמצן, שמשנה את התדר שלו כאשר המטופל במצוקה. הרופאים סופר־רגישים לצפצוף הזה, הוא מלחיץ אותם. כשהם מצליחים במשחק והתדר המרגיע חוזר, זה תגמול משמעותי".
ולא תיווצר כך קהות חושים למצב חירום אמיתי?
"להפך. השוק הרפואי נחשב שמרן כי רופאים מאוד חוששים להתאמן על חולים. אבל בני אדם לומדים מכישלון. אנחנו רוצים לאפשר גם לרופאים לחוות את זה. משחקים מאפשרים להם להתאמן על פרוצדורה המון פעמים, ועובדה שהמחקרים שלנו מעידים על שיפור ביצועים".
מה לגבי משחקים למטופלים? הייתה בעבר תקווה שהם יוכלו לשנות הרגלים כדי להתמודד עם מחלות שונות.
"התחלנו להיכנס לתחום הזה עם מוצרים שמלמדים מטופלים איך להשתמש במשאף אסתמה או איך לנהל סוכרת. לחברות אחרות יש מוצרים מעניינים שנקראים 'תרופות דיגיטליות', והם ממש נועדו לשנות בעזרת משחק את החיווטים במוח, למשל משחקים של אימון ראייה או טיפול בטראומה או בהפרעת קשב באמצעות ביופידבק.
"לגבי שינוי סגנון חיים, אני חושב שעד כה לא עשו את זה כל כך טוב. צריך איכשהו להפוך את המשימה לכיף, על ידי יצירת יחס מושלם בין תסכול לתגמול, או בעזרת טריקים כמו אסטרטגיה, איסוף, שדרוג, קבלת החלטות, סיפורים, פאזלים. אם מנסים לתת נקודות משחק או מדליות על משהו לא כיף, לא הפכת אותו לכיף".
לאחרונה קיבלתם מענק גדול מנאס"א.
"בחלל הגוף משתנה, למשל הלב נהיה עגול יותר. היום הדמיות רפואיות מבוצעות מרחוק על ידי רופא שנמצא על הקרקע. אבל אם מתרחקים יותר מדי, למשל כשיהיו טיסות למאדים, אי אפשר לתקשר עם החללית בלי עיכוב בתשדורת, אז הגורמים הרפואיים במשימה יצטרכו ללמוד לעשות הדמיה בעצמם. פיתחנו משחק מיוחד שמנחה אותם בעזרת הדמיה המותאמת למה שקורה לגוף בחלל".
המלחמה מחלחלת לכנס של שיבא: פחות אורחים מחו"ל
גלסנברג הוא אחד מנואמי המפתח בכנס Arc Summit של בית החולים שיבא, שיתקיים ביום חמישי השבוע.
הכנס, שמפגיש גורמים מהמערכת הרפואית ומהאקוסיסטם הביומדי בישראל ובעולם, היה אמור להיות, כבכל שנה, כנס בינלאומי, אבל "השנה אנחנו מתכנסים יותר בעצמנו", אומר פרופ' איל צימליכמן סמנכ״ל טרנספורמציה וחדשנות ומנהל ARC בשיבא. "היו אמורים להגיע 150 אורחים מחו"ל ובפועל יגיעו 50, אבל יבואו יותר ישראלים. אנחנו מקווים ומצפים לחזור למספרים הקודמים ביוני הבא".
מאז הכנס האחרון, התברך ARC שיבא בשני אקזיטים - בחברות בלקין ויז'ן ו־Innovalve, המוסיפים לביטחון של שיבא במודל החיבור בין מרכז רפואי לתעשיית הביומד. "מדובר בהכנסות יפות לשיבא", אומר צימליכמן. "חלק מהסכום יושקע חזרה בבית החולים, וחלקו ילך כנראה למיזמי חדשנות בפריפריה".
בתחום הגיימינג, לשיבא שני פרויקטים: חברת Yuvital שפיתחה בין היתר כלי גיימיפיקציה לניהול אורח חיים בריא, ו־comtai שפיתחה משחקים לשיקום מטופלים.
היתרון הישראלי
גלסנברג בנה את הקריירה שלו בתעשיית הגיימינג בחברת LucasArts, שבה תכנן משחקים על בסיס סרטי "מלחמת הכוכבים", ולאחר מכן בחטיבת הגיימינג של מיקרוסופט. ב־2008 הצטרף כמנכ"ל לחברת Funtactix הישראלית עד שנרכשה ב־2016 על ידי פלייטק של טדי שגיא. אז הקים את Level Ex.
לדברי גלסנברג, כבר לפני 20 שנה הוא היה מסתובב בכנסי גיימינג ומספר לכל מי שהיה מוכן לשמוע שכדאי להשקיע בתעשיית הגיימינג הישראלית, שהייתה אז זעירה. "מאז, ישראל הפכה להיות מובילה בתחום", הוא אומר. "כ־8% מתעשיית המשחקים הבינלאומית מקורה בחברות ישראליות או בעלות זיקה ישראלית, ועכשיו יש לתעשיית הבריאות הישראלית הזדמנות לנצל את היכולות האלה כדי להיות חוד החנית של גיימינג לרפואה. לישראלים יש הבנה של AI, שעדיין חסרה בתחום הרפואי. אני בטוח שיש בתעשיית הגיימינג הישראלית המשגשגת המון אנשים כמוני שרוצים שההורים שלהם יהיו גאים בהם".
אבא שלך משחק במשחקים שלכם?
"המון. ויש לו הרבה פידבק".
אתה חושב שהוא גאה בך עכשיו?
גלסנברג מחייך. "נראה לי שכן".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.