אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בינואר הקרוב יעבור "המיסוי הירוק" על כלי רכב. הרפורמה תכלול לראשונה גם "קנס זיהום" בגובה עד כ־7500 שקל שיוטל על כלי רכב מקבוצות הזיהום הגבוהות, 14 ו־15. בפועל, השינוי עתיד להעלות את מס הקנייה על כלי הרכב בקבוצות הללו מהרף המקסימלי של 83%, שנקבע בתחילת העשור הקודם לסביבות 85% עד 88%.
● בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן
● בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים
● הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק
למהלך הזה יהיו משמעויות מרחיקות לכת על המחירים של דגמים רבים שנמכרים בישראל ובמיוחד על דגמים שמיוצרים בארצות הברית או שמיובאים בתקינה אמריקנית. זאת בשל תקני הפליטה המקלים יותר של ארצות הברית, שבגללם כמעט כל הדגמים האמריקנים משתייכים בישראל לקבוצות זיהום גבוהות. לפיכך הם צפויים לספוג בינואר התייקרות חדה במיוחד.
אחד מהם הוא סובארו פורסטר המחודש, שנחת אצלנו לאחרונה. סובארו היפנית היא כבר מזמן לא שחקנית בשוק האירופי והפורסטר שמיובא לישראל זהה לזה שנמכר בארצות הברית.
עיצוב חיצוני
על הייעוד האמריקני ניתן ללמוד משינויי העיצוב שעבר מודל 2024 של הרכב ובראשם החרטום שקיבל גריל ענק, מודגש ומושחר. זהו אלמנט עיצוב שהופיע לראשונה בטנדרים והפך מאז ללהיט בכל שוק הרכב האמריקני.
מי שיצליח להתעלם מהגריל המאסיבי־אגרסיבי יגלה לצידו פנסי חזית צרים עם עיצוב הייטק אופנתי ופגושים חדשים. גם הזנב עבר כמה שינויי עיצוב מעודנים. פרט לכך הרכב שומר על ממדים כמעט זהים ועל קווי המתאר המוכרים של קודמו: פרופיל צד דמוי סטיישן עם חלונות צד גדולים במיוחד, גג שטוח וגובה נכבד תודות למרווח גחון בגובה לא שגרתי של כ־23 סנטימטרים. בסך הכול, למרות השמרנות המופלגת של סובארו, הכלי עדיין מצליח להיראות עדכני.
פנים הרכב
מרווח הגחון הנדיב מציב את סף הכניסה והיציאה של הפורסטר בגובה, שעשוי לאתגר נמוכי קומה, אבל הדלתות הגדולות והגג הגבוה יחסית מקלים על הכניסה. כמו בכל דגמי הפורסטר לדורותיהם התא מרגיש אוורירי ומרווח הודות לחלונות צד ענקיים, שמכניסים הרבה אור ומספקים ראות מצוינת לכל הכיוונים.
תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה לנהג שליטה טובה על סביבת הרכב וזה יתרון גם בכביש וגם בשטח. המושבים הקדמיים רחבים ומתוכננים עבור נוסעים במידה "אמריקנית" ואילו המושב האחורי השטוח מספק מרחב תנועה מכובד לשניים־שלושה מבוגרים במידות סבירות.
מולטימדיה ומצלמות
מערך הפיקוד עבר שדרוג מקיף, שבמרכזו מסך מולטימדיה אנכי ברזולוציה גבוהה עם תפריטים גדולים ומאורגנים היטב ושיקוף מלא של מערכות הפעלה טלפוניות. גם לוח המחוונים משלב בתוכו צגים, אך עדיין שומר על מתכונת אנלוגית של שעונים גדולים לטובת לקוחות שמרנים.
הנדסת האנוש מיועדת לפנות למכנה משותף רחב של גילאים ולקוחות: מצד אחד יש תפריטי מגע ופיקוד קולי עבור הדור הדיגיטלי; מצד שני כמות מכובדת של מתגי שליטה פיזיים עבור מערכת האקלים, הקול ועוד פיצ'רים שתוכננו במחשבה על מי שמתקשה להגר לעולמות הסייבר. את חבילת ה"רטרו" משלימים מוט הילוכים גדול במרכז הרכב ומתג פיזי לבחירה במצבי נהיגה. כל העסק עטוף באיכות ייצור גבוהה, שתוכננה להרבה עשורים של שימוש. חבל רק שסובארו עדיין לא נגמלה משימוש בפלסטיק קשיח בעמדת הפיקוד.
האבזור התקני מכובד בגרסה המפוארת בה נסענו, אם כי בדגמי הבסיס עדיין לא מקבלים פריטים שהם די אלמנטריים בדגמים סינים, דוגמת דלת אחורית חשמלית או מצלמת 360 מעלות. עם זאת, כל הדגמים מצוידים בחבילה מתקדמת של מערכות בטיחות אקטיביות, שמסייעת לזהות איומים מכל צידי הרכב ולא מטרידה את הנהג.
תא מטען
לפורסטר תא מטען רחב, עמוק ומתוכנן היטב עם סף הטענה נמוך, שיכול להכיל מטען קניות משפחתי של צרכנים כבדים.
מנוע וצריכת דלק
מודל 2024 ממשיך עם המנוע המוכר של סובארו־ארה"ב עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, ללא טורבו, שמייצר 180 כ"ס ומומנט צנוע יחסית של 24.6 קג"מ שזמין ב־3700 סל"ד די גבוהים. המנוע די שקט וחלק בשיוט עירוני ובין עירוני מהיר אולם תחת עומס של האצה אגרסיבית בעלייה או בעקיפה נמרצת הוא מרים את קולו ונשמע די מאומץ יחסית למנועי טורבו מודרניים. לצד החיוב אלה מנועים שהוכיחו יכולת לשרוד גם 300 אלף קילומטרים ויותר לפני שיפוץ.
תיבת ההילוכים הרציפה היא אחת הטובות מסוגה ובסיוע תכנות מדויק היא מצליחה לדמות תחושה של החלפת הילוכים בתיבה אוטומטית איכותית. מצב התכנות הספורטיבי גם מספק תגובת דוושה די נמרצת.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על כ־12.5 ק"מ לליטר ובפועל בסביבות 9־10 ק"מ לליטר בנהיגה "ישראלית" נמרצת. זהו נתון חסכוני במונחים אמריקנים, אבל הוא פחות חסכוני במדינה שבה מוטל מס של 64% על ליטר בנזין ובקרוב אף יותר.
על הכביש
על הכביש הפורסטר הוא רכב משפחתי נעים ומכויל היטב. ההיגוי מספק מידע סביר על פני הכביש ועל העומסים הדינמיים, מערכת ההנעה הכפולה המתוחכמת אוחזת בעוז באספלט יבש - ומניסיון קודם גם באספלט רטוב - והיא מאפשרת לנהג להיכנס לפניות מהירות בצורה בטוחה ובלי להוריד את הרגל מהדוושה. נטיית הגוף אמנם די בולטת בפניות הדוקות אבל לא ברמה מרתיעה. נוחות הנסיעה טובה מאוד יחסית לרכב שמתוכנן גם לנהיגת שטח, והמתלים סופגים היטב מהמורות, בורות ושיבושים בדרך.
למרות שהפורסטר לא מוגדר בתור "רכב שטח ייעודי", הוא צבר מוניטין רב בקרב מביני דבר בזכות יכולות שטח "סמויות", שמאחוריהן ניצב ניסיון של עשרות שנים ואלקטרוניקה עדכנית. אומנם רכב ההדגמה שלנו הגיע עם חישוקי 19 אינץ' מהודרים ועליהם צמיגים בחתך 50' ספורטיבי, שהם בהחלט לא המתכון המומלץ למבחני שטח קשוחים. אולם הוא עדיין צלח בקלילות משעולי עפר מחורצים ואתגר חולי מזדמן.
מחיר
המחיר של פורסטר 2024 מתחיל ב־206 אלף שקלים לדגם ברמת אבזור תקנית והוא נוסק דרך כמה תחנות ביניים עד 250 אלף שקל לדגם מפואר. אלה בהחלט לא המחירים של "סובארו העממית", שלקוחות ותיקים עדיין זוכרים, וכאמור הם גם צפויים להתייקר בעוד קפיצה בינואר הקרוב. זה אומר שלפורסטר ממתינה תחרות לא קלה, אבל יכולות השטח המרשימות שלו, הידידותיות למשפחות ורמת אמינות וסחירות סולידית עדיין משאירה אותו בתמונה. מ־0 ל־100 קמ"ש
חלק מהמתחרות
מיצובישי אאוטלנדר 4X4
עבור 244 אלף שקל מציעה גרסת ההנעה הכפולה של מיצובישי אאוטלנדר מנוע בנזין 2.5 ליטר, שמייצר 181 כ"ס. ברכב תא נוסעים איכותי ומפואר ובתוכו שבעה מקומות ישיבה
מיצובישי אאוטלנדר 4X4 / צילום: יח''צ
ניסאן X-TRAL 4x4
228 אלף שקל עולה גרסת ההנעה הכפולה של הקרוס־אובר הגדול של ניסאן. לרכב מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין עם סיוע חשמלי בהספק 213 כ"ס ותא שבעה מקומות דיגיטלי
ניסאן X-TRAL 4x4 / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.