כרוניקה של נפילה שהובילה לפיטורי 17 אלף איש: מאחורי הטלטלה בבואינג

פיטורי הענק בבואינג מתווספים לשורת הבעיות שאליהן נקלעה ענקית התעופה והחלל האמריקאית בחודשים האחרונים • "ההצלחה הסתירה תרבות עבודה 'חפיפניקית'", אומרים אנליסטים בענף • האם מינוי ההנהלה החדשה יוביל לשינוי?

שביתת עובדי בואינג / צילום: ap, Lindsey Wasson
שביתת עובדי בואינג / צילום: ap, Lindsey Wasson

לאחר סדרה של חדשות רעות - תאונות אוויריות, הדלפות על תהליכים לקויים, עיכובים בהשקת מטוסים חדשים והפסדים כספיים שהולכים ונערמים - נדמה ששום דבר גרוע יותר לא יכול לקרות לבואינג . החברה, שנחשבת לפאר תעשיית התעופה והחלל האמריקאית, זוכה לפופולריות גבוהה גם בישראל - עם צי המטוסים של אל על ומטוסי F-15 בשירות חיל האוויר. אלא שבחודשים האחרונים, השפל שאליו נקלעה רק הולך ומחמיר: בחודש שעבר פצחו 33 אלף עובדים המאוגדים בחברה בשביתת ענק, שמסיבה לחברה הפסדים של 50 מיליון דולר ליום - יותר מ-1.5 מיליארד דולר בחודש - ואובדן אמון שהולך ומכרסם בקרב לקוחותיה, חברות התעופה.

בעיצומו של משבר תעופה: שתי חברות חדשות נכנסו לשוק הישראלי
החברה הראשונה שחוזרת לאחר ביטול ההמלצה לא לטוס לארץ
פחות מסי נמל וסבסוד ביטוח: כך מתמרצים חברות זרות לטוס לישראל

ביום שישי האחרון הונפה חרב נוספת על העובדים: המנכ"ל הטרי קלי אורטברג, שהובא לחברה מבחוץ, הכריז על פיטורי 10% מהם, כ-17 אלף משרות שיקוצצו באופן רוחבי על פני כל מחלקות החברה ומוצריה. אומנם כבר ב-2020, עם פרוץ הקורונה, ביצעה בואינג פיטורים בשיעור דומה, אך אז מספר העובדים בחברה היה נמוך יותר, וכלל כ-140 אלף איש בלבד.

כדי להדגיש את המצב הקשה שבו נמצאת החברה, שדיווחה על רווח בפעם האחרונה רק לפני שש שנים, הודה אורטברג כי בואינג מתמודדת עם בעיות גדולות, ועליה לשנות את האופן שבו היא פועלת: "החברה במצב קשה - קשה להפריז באתגרים העומדים בפנינו", כתב. "שיקום החברה ידרוש החלטות קשות. נצטרך לבצע שינויים מבניים כדי להבטיח שנוכל להישאר תחרותיים".

התרסקויות של מטוסים

החברה, שבעבר הייתה היצרנית המובילה של מטוסי נוסעים וסמל של תעשיית התעופה האמריקאית, והקימה את אחד מארגוני הלובי החזקים בוושינגטון, נמצאת על עברי פי פחת. איך זה קרה? ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, סבור שהבעיות של החברה התגלו אומנם בהתרסקות מטוס 737 מקס של חברת "ליון אייר" באינדונזיה ב-2018, ולאחר מכן בהתרסקות דגם דומה של חברת אתיופיאן איירליינס שנה לאחר מכן, אך למעשה הן החלו שנים רבות קודם. "בין 2017 ל-2019 בואינג חוותה הצלחה גדולה", אומר אורגד. "ה-737 מקס היה לרב-המכר של החברה, אבל ההצלחה הזו הסתירה תרבות עבודה 'חפיפניקית': בדיעבד, התברר בתחקירים שבואינג דחפה כדי לייתר בדיקות מסוימות ולהעביר אליה בדיקות שנעשו בעבר על ידי רשות התעופה האמריקאית (FAA)".

מסלול התרסקות: קריסת בואינג החלה כבר לפני שש שנים

■ אוקטובר 2018: התרסקות ראשונה של מטוס ה־737 מקס שמובילה למותם של 189 איש במטוס "ליון אייר"

■ מרץ 2019: התרסקות שניה, הפעם מובילה למותם של 157 איש במטוס של "אתיופיאן איירליינס"

■ ינואר 2024: דלת מטוס ה־737 מקס ממטוס אלסקה איירליינס מתעופפת באמצע הטיסה

■ מרץ 2024: חושף השחיתויות בבואינג ג'ון בראנט התאבד לפני שהשלים את מסירת התצהירים לרשות התעופה

■ יוני 2024: חללית הסטארליינר של בואינג נתקעת בחלל, שני האסטרונאוטים נאלצים להמתין לפינוי

■ יולי 2024: בואינג מודה באשמת רשלנות במסגרת הטיסה של חברת אלסקה איירליינס

■ אוגוסט 2024: מנכ"ל בואינג דייב קלהון מוחלף בקלי אורטרברג, מנכ"ל שמגיע מחוץ לחברה

■ ספטמבר 2024: 33 אלף עובדים מאוגדים. בבואינג מודיעים על שביתה לאחר כוונות לקיצוץ בתנאיהם

■ אוקטובר 2024: כדי לשקם את החברה, המנכ"ל קלי אורטברג מודיע על פיטוריהם של 17 אלף עובדים

התאונות הובילו להגבלת מכירות מטוסי ה-737 מקס, לקרקוע זמני של ציי המטוסים בחברות ענק דוגמת אמריקן, אלסקה וטורקיש איירליינס, ולחקירות מצד רשות התעופה, שכללו לא אחת שימוש בחושפי שחיתויות. ההפסדים שהולכים ונערמים בינתיים מקשים על בואינג להמשיך ולהציג חדשנות גם בשאר דגמי המטוסים: פרויקט מטוסי 767 נעצר, והשקת מטוס הדגל שלה, 777X, המבוסס על המטוס רב-המכר 777, נדחתה מ-2025 ל-2026. בישראל, צריך לומר, לא מתרשמים מהאירועים. אל על מחויבת לרכוש מטוסי 737 מקס ובחיל האוויר מצפים לאישור ממשלה לרכישת F-15EX.

הבעיות בבואינג באו לידי ביטוי לא רק ביבשה ובאוויר, אלא גם בחלל: טיסת הניסוי המאוישת הראשונה של הסטארליינר, רכב החלל הראשון שפותח על ידי בואינג, לנשיאת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינ"ל, נדחתה שוב ושוב. גם לאחר השיגור, שבוצע ביוני השנה, התברר כי כשל במנועי הדחף ודליפת הליום אינם מאפשרים חזרה, ושני הטייסים נותרו תקועים בתחנת החלל עד שיגור חללית חילוץ שתגיע בפברואר בשנה הבאה.

כעת, עם הצגת הפסדי ענק של 10 דולרים למניה וחוב אדיר של 53 מיליארד דולר שנאלצה החברה לגייס, שוקלים ב-S&P להוריד את דירוג האג"ח שלה ל"זבל", ובדאו ג'ונס שוקלים למחוק את מנייתה מהמדד. עם זאת, לאחר ירידה של 40% במניה מאז תחילת השנה, תוכניות הפיטורים של אורטברג זכו לקבלת פנים חמה בקרב המשקיעים, שהעלו את המניה ב-3% ביום שישי.

"קיבלה החלטות רעות"

בבנק אוף אמריקה ממשילים את בואינג ל"אל יווני שעלה לגדולה והסתבך בהחלטות רעות שקיבל בדרך". בבנק דוחים את התחזיות הוורודות לשנת 2028, וטוענים שרק אז תוכל בואינג להציג רווחיות של 10 דולרים למניה, שנה מאוחר יותר ממה שציפו. בנוסף, הבנק הוריד את מחיר היעד למניה מ-200 דולר ל-170 דולר. מחיר המניה הנוכחי עומד על 150 דולר בלבד. לטענת הבנק, כל זה תלוי בבניית מלאי מספיק של מטוסי 777X חדשים ובהשקה ב-2026, כפי שבחברה צופים כעת, ובגיוס הון אדיר שינוע בין 10 ל-12 מיליארד דולר למימון ההוצאות הכבדות של חברה.

בינתיים, אומרים בבנק אוף אמריקה, "על כל בעיה שעולה ונקטעת - צצות עוד. אנו רואים זאת בשביתת האיגודים, במגבלות פס הייצור, בבעיות בקרת איכות, בשריפת מזומנים מתמשכת ובצורך בגיוס הון פוטנציאלי נוסף. אנחנו מביאים בחשבון גיוס הון פוטנציאלי, שריפת מזומנים מהשביתה ובעיות בתוכניות הצבאיות".

למרות מצב הביש שאליו נקלעה החברה, ההפסדים והחוב, האנליסטים סבורים שאין לבואינג ברירה אלא להתאושש, ומאמינים שבתוך מספר שנים החברה תחזור לרווחיות. "העובדה שמינו לחברה מנכ"ל מבחוץ חיונית לשינוי של תרבות העבודה בחברה וכדי להחזיר אותה לפסים של צמיחה", אומר אורגד.

"אורטברג מקבל חברה במצב לא פשוט, זה ייקח זמן, אבל מדובר בשוק דואופולי שמתחלק בין בואינג לבין איירבאס ודרישה עצומה שמגיעה מצמיחת חברות התעופה ההודיות וחברות הלואו-קוסט".