אתם לא פרנואידים. השוק באמת רודף אחריכם

הודות לשווקים של היום, הנעים ללא הרף ומרושתים עד אין סוף, מעולם לא היה קשה יותר להיות משקיע עצמאי בעל משמעת עצמית

התכונה הנדרשת ביותר היא משמעת עצמית / צילום: Associated Press, Seth Wenig
התכונה הנדרשת ביותר היא משמעת עצמית / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

העניין בהשקעה אינו שליטה בשווקים; העניין הוא שליטה בעצמך.

זה היה העיקרון המרכזי בספר "המשקיע האינטליגנטי" של בנג'מין גרהם - ובמידה רבה, הסיבה לכך שוורן באפט כינה אותו "הספר הטוב ביותר על השקעות שנכתב אי-פעם".

הדגש של גרהם על שליטה עצמית הוא גם הסיבה לכך שאף שהספר פורסם לראשונה ב-1949, הוא עדיין רלוונטי היום. ויותר מתמיד. 

המשקיע האינטליגנט | האם תעודת סל זו היא האביר שלכם על הסוס הלבן?
המשקיע האינטליגנט | ממה עוד אפשר להרכיב תעודת סל?
המשקיע האינטליגנט | "אפקט מלכודת הזבובים": כך נפלתי בטעות הפיננסית הכי מטופשת בספר

גרהם לא היה רק ​​אחד המשקיעים הטובים ביותר בכל הזמנים; הוא היה אולי הנבון ביותר. הברק האינטלקטואלי שלו, שישה עשורים של השקעה ולימוד היסטוריה העניקו לו הבנה עמוקה של הטבע האנושי.

כפי שכתב: "הבעיה העיקרית של המשקיע - ואפילו האויב הגרוע ביותר שלו - הם ככל הנראה הוא עצמו".

טור זה נקרא על שם הספר ההוא, שערכתי במהדורה מעודכנת שפורסמה בשנת 2003. גרסה מעודכנת חדשה עומדת לצאת ב-22 באוקטובר. (הטקסט המקורי של גרהם נותר על כנו; אני כתבתי פרשנות שמכניסה כל פרק להקשר עבור המשקיעים של היום.)

כדי להיות משקיע אינטליגנטי, אין צורך באיי-קיו של איינשטיין. אך כן נדרשות משמעת והיכולת לחשוב בעצמכם.

כפי שציין גרהם, משקיעים בודדים "כמעט לעולם" אינם נאלצים למכור מניות או קרנות, ובניגוד למנהלי תיקים מקצועיים הנמדדים ללא הרף מול השוק - לעולם אינם נאלצים לדאוג בקשר למה שמשקיעים אחרים עושים.

עצמאות זו היא הנכס היקר ביותר שלכם, מותרות שרוב המשקיעים המקצועיים יכולים רק לחלום עליהן. גרהם כינה אותה "היתרון הבסיסי" של המשקיע האינטליגנטי, אך הזהיר כי "המשקיע המאפשר לעצמו להיות מושפע [מהתנהגות של אנשים אחרים]... הופך באופן מעוות את היתרון הבסיסי שלו לחיסרון".

כפי שאני טוען במהדורה החדשה של הספר, מעולם לא היה קשה יותר להיות משקיע עצמאי ובעל משמעת עצמית. בשווקים התזזיתיים והמרושתים עד אין סוף של היום, האפליקציות הרשתות החברתיות ואפילו הווידאו בסטרימינג מושכים אתכם לסחור יותר ולהעתיק מההמונים.

כי לא פעם זה פשוט נראה נכון והגיוני להצטרף לעדר.

להחזיק במניה מזנקת שאפשר לשוחח עליה באינטרנט עם אלפי אוהדים, נותן הרגשה של השתייכות ללהקת אריות. אם תחזיקו במניה נופלת שאיש אינו רוצה לגעת בה, תרגישו כמו בואש במסיבה מהודרת.

החל משנת 2020, נאספו נחילי משקיעים ברשתות רדיט, טוויטר (X) ו- Discord כדי לאחד את כוח הקנייה שלהם ולהעלות את המחירים של מניות כמו AMC , גיימסטופ ו- Bed Bath & Beyond . המקדימים להשקיע אף השיגו רווחים עצומים.

עם זאת, ההמונים אינם בהכרח צודקים, והטעויות שלהם מידבקות. מה מפריד בין חוכמת ההמונים לטירוף שלהם?

בשנת 1907, תיאר הסטטיסטיקאי פרנסיס גולטון תחרות ביריד חקלאי, שבה ניסו 800 מבקרים לנחש את משקלו של שור. אף שרבים ידעו מעט או כלום על שוורים, והניחושים שלהם היו שונים מאוד זה מזה, התברר שההערכה הממוצעת שלהם תאמה את משקל השור בדיוק.

למנחשים של גולטון היו מגוון נקודות מבט, הם ביקשו לזכות בפרס על דיוק, לא ידעו מה ההערכות של האנשים האחרים ונאלצו לשלם דמי כניסה. נותני החסות של התחרות אספו ורשמו את כל הניחושים.

שיפוט המשתתפים באירוע הזה היה עצמאי, חסוי, מגוון, מתומרץ ומקובץ - ולכן הניחושים היו מדויקים להפליא בהערכת ערכים פשוטים.

אך השיפוט של ההמונים של היום הוא לעתים קרובות הפוך בעליל.

"משפיענים" כמו אילון מאסק וצ'מאת פליהפיטיה יכולים לעורר מנוסת בהלה שדורסת את כל המגוון הקוגניטיבי, כשהמונים ממהרים לחקות אותם.

חברים בלהקות מקוונות של משקיעים מדרבנים זה את זה לטירוף, נאחזים במניות דועכות כמו AMC כאילו חייהם תלויים בכך - או מניעים מניה חמה כמו פלנטיר טכנולוגיות, שעלתה השנה יותר מ-140%, לגבהים שעשויים לא להיות בני קיימא.

אין חסמי כניסה, אין דרך לאמת טענות למומחיות ואין רישום של מידת הדיוק של חוות הדעת.

כל זה יכול לדרדר את חוכמת ההמונים לכדי שיגעון. כי בעוד שמשקלו של שור לא ישתנה לפי ההערכות של אנשים לגביו, הרי שאם אלפי ספקולנטים יחליטו שמניה או מטבע קריפטוגרפי שווים 100 אלף דולר, הם יזנקו - לפחות זמנית - גם אם הם חסרי ערך. 

3 דרכים לנקות רעשים בהחלטות השקעה

1. חפשו קהילות מקוונות של משקיעים סבלניים ובעלי דעות דומות (דוגמאות במאמר). התרחקו מפרשנויות חמות על הכותרות האחרונות, חפשו פוסטים מבוססי נתונים ארוכי טווח ומחקר אמין. 

2. פעלו לפי מדיניות ונהלים. ציינו לעצמכם נימוקים להשקעות, וכל שינוי ברציונל המקורי יגובה בראיות אובייקטיביות. 

3. התמקדו ביציבות של העסק הבסיסי ולא בתנועות מחיר המניה. לשם כך חשוב לקרוא את הדוחות הכספיים של החברה. 

משחק או הימור

הצטרפות להמון יכולה לשנות את אופן החשיבה שלכם, לא משנה עד כמה אתם מתגאים בעצמאותכם. זהו תהליך ערמומי במיוחד כי הוא מתרחש בתת-מודע.

מחקר שנערך לאחרונה מצא שלמשקיעים ברשתות החברתיות יש סיכוי גבוה פי חמישה לעקוב אחר משתמשים שמסכימים איתם, והם יראו כמעט פי שלושה יותר הודעות שהם מסכימים איתן, מאשר כאלה שהם אינם מסכימים איתן. נפילה לתוך תיבת תהודה כזו, הראה המחקר, מובילה אנשים לסחור יותר, ולהרוויח תשואות נמוכות יותר.

בו בזמן, הליכה נגד הקונצנזוס מפעילה מעגלים במוח שיוצרים כאב וגועל. ניסויים הראו שכשאתם מגלים שחברי הקבוצה שאתם משתייכים אליה אינם מסכימים איתכם, הסיכוי שהבחירות שלכם יתאמו לבחירות שלהם גדל עד פי 3, בלי שתרגישו כלל שאתם מושפעים מהם.

בעולם הדיגיטלי של היום, הפכו ההשפעות הללו לכלים שנועדו לחטוף את תשומת הלב שלכם, לשחוק את סבלנותכם ולחסל את היכולת לחשוב עבור עצמכם.

החברות שמאחורי רובין הוד ואפליקציות מסחר פופולריות אחרות מתארות אותן כ"מִשְׂחוּק" (" gamification "), קרי הפיכת המסחר למשחק. אני הייתי מכנה זאת "הימוריזציה".

לאפליקציות הכיפיות האלה יש שלוש תכונות זדוניות: הן מתוכננות לעודד מסחר לטווח קצר; הן עלולות להיות ממכרות; הן מסתמכות על טכניקות מניפולטיביות ששוכללו על ידי תעשיית ההימורים:

בין אלה ויזואלים המזכירים מכונות מזל, מעין כרטיסי הגרלה המעניקים חלק ממניה אקראית, והתראות תכופות בדבר מהלכים גדולים שיעודדו אתכם לסחור.

אפליקציות שעברו הימוריזציה גם מדרבנות משתמשים לקנייה ולמכירה של חוזי אופציות, אפיק מסוכן יותר ויקר בהרבה ממסחר במניות.

מחקר של נציבות ניירות הערך של אונטריו (Ontario Securities Commission) מצא שזכייה בפרסים גרמה לאנשים לסחור בתדירות גבוהה ב-39% יותר; הצגת רשימה שבועית של המניות הנסחרות המובילות הביאה את המשתתפים להגדיל את המסחר שלהם במניות אלה ב-14%.

הימוריזציה של אפליקציית ברוקראז' על ידי הוספת תגים, רמות ולוחות הישגים יכולה גם היא לשנות את אופן החשיבה של המשקיעים. במקום לשאוף להגשים את היעדים הפיננסיים שלהם, הם ישאפו לנצח את כולם, והסבירות שיקנו מניה מסוכנת גדלה פי שניים.

פחות דעות, יותר מידע

האנשים שמנהלים את הברוקראז' המקוון שלכם יודעים את כל זה. ובונים על כך שתיסחפו לבצע מסחר בתדירות גבוהה יותר, באופן שיעשיר אותם במקום את עצמכם.

משום שלא תבינו לעולם, כנראה, עד כמה הקבוצה משפיעה על ההחלטות שלכם, חיוני שתגנו על עצמכם לפני שאתה מצטרפים להמון.

חפשו משקיעים סבלניים ובעלי דעות דומות בקהילות מקוונות כגון bogleheads.org , HumbleDollar.com , MutualFundObserver.com או ValueInvestorsClub.com.

חפשו פוסטים שמתרחקים מפרשנויות חמות על הכותרות האחרונות, נמנעים מכעס, רברבנות ולעג וחושפים את המקורות שלהם על ידי קישור לנתונים ארוכי טווח ולמחקר שנערך בביקורת עמיתים, ולא רק מעלים טענות ללא ראיות.במקום להשקיע על סמך גחמות ההמון, פעלו לפי מדיניות ונהלים.

אם יש לכם דעות בנוגע לנכס או לאסטרטגיית השקעה המתאימים לכם, רשמו את הנימוקים שלכם לכך, לפני שאתה חוקרים מה קבוצה מקוונת כלשהי אומרת. אל תנקטו פעולה מבלי לבדוק את הרציונל המקורי שלכם ולקבוע שיש בסיס סביר לשינויו - על בסיס ראיות הניתנות לאימות באופן בלתי תלוי, ולא רק על בסיס דעותיהם של אנשים אקראיים ברשת.

עקבו והתמקדו ביציבות של העסק הבסיסי ולא בתנועות מחיר המניה. האם קראתי את הדוחות הכספיים של החברה? האם המנהלים שלה מודים בטעויות, משתמשים בחשבונאות שמרנית ונמנעים מפרסום מופרז? האם רשמתי שלוש סיבות לפחות לכך שמדובר בעסק טוב שיהיה טוב עוד יותר בעוד חמש שנים מהיום? מה בדיוק אני מבין בקשר לחברה הזו, שרוב המשקיעים האחרים מפספסים, ולמה?

לאחר סינון יסודי של חברות, הכניסו את המועדפות שלכם לרשימת מעקב. הגדירו פקודות הגבלה בחשבון המסחר שלכם, שיאפשרו לרכוש אותן אוטומטית אם מחירן ירד נניח ב-25%.

בדרך זו, אתם מבטיחים לעצמכם לעשות את ההפך מן ההמונים.