הרבה כותרות עסקו בחודשים האחרונים בשאלה "האם קיימת בריחת הון מישראל". הכוונה היא ליציאה משמעותית ומהירה של הון או נכסים פיננסיים עקב חוסר יציבות וסיכונים שגררו אובדן אמון. טרם גובש קונצנזוס בנושא, אולם בפלח רכבי היוקרה בישראל, בהחלט יש סימנים לכך. הפלח, שהוא סיסמוגרף רגיש ל"מצב הרוח" של לקוחות המאיון העליון, התכווץ בעשרת החודשים הראשונים של השנה בכ-12%. זאת לעומת יציבות יחסית בכלל השוק עם ירידה צנועה של כ-4.6% במכירות. רק מותגים בודדים בפלח היוקרה הצליחו לשמור השנה על יציבות או לרשום צמיחה, וגם זה בעיקר בזכות דגמים חדשים ומוזלים.
● החל מ-120 אלף שקל: מבול של רכבים חדשים בדרך לישראל. קבלו טעימה
● שאלות ותשובות | ישראל הופכת לאחד היעדים הזולים והרווחיים לרכבים חשמליים מסין
● בלעדי | דלהום מוטורס רכשה את פעילות יבוא המשאיות והאוטובוסים של FOTON הסינית
המגמה לא פסחה על מרצדס, שאמנם המשיכה להוביל את הפלח בינואר-אוקטובר אבל מכירותיה ירדו ב-18% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אחת מנקודות האור הבודדות של מכירות מרצדס השנה הייתה סדרת ה-E קלאס החדשה, שנחתה בישראל במרץ.
עיצוב חיצוני
למרצדס יש בסיס לקוחות נאמן, שמרני ויציב בעולם, והחברה עושה מאמצים לא מבוטלים לשמר אותם. כך למשל העיצוב החיצוני של ה-E החדשה נמנע מכל הרפתקנות ושומר בקפידה על קווי המתאר של האחיות המצליחות C קלאס ו-S קלאס.
זה אומר עיצוב חלקלק ו"מכובד", עם קווים רכים ופרופורציות מאוזנות. החרטום מציג את הגריל המסורתי והנוצץ של מרצדס, שניצב מעל כונסי אוויר דמויי משקפי שמש המוטמעים בפגוש. פנסי החזית מציגים שלל אפקטים של תאורה במסגרת די שמרנית. פרופיל הצד זורם בזכות קימור עדין של הגג והזנב משתפל מטה כמו בכל דגמי הסדאן של מרצדס. ה-E החדשה נמתחת לאורך 4.95 מ' ולרוחב 1.9 מ' אבל לא נסמכת רק על הממדים ועל הסמל המשולש בחרטום כדי לשדר סטטוס.
פנים הרכב
מערך פיקוד דיגיטלי נמתח כמעט מדלת לדלת ומשלב שלושה מסכים גדולים, אחד מהם (שהוא אופציה) מוקדש בלעדית לאפליקציות לרווחת הנוסע לצד הנהג. חיישן וידיאו מובנה מאפשר שיחות "זום" תוך כדי נסיעה, מערכת תאורת פנים מרהיבה שפועמת עם המוזיקה, תצוגה עילית משולבת במציאות רבודה, ועוד חידושים שגורמים לנהגים מבוגרים ושמרנים כמותנו ורטיגו.
הגודש החזותי לא גונב את ההצגה מהעיצוב היוקרתי של התא, עם דיפוני דלתות שמשתלבים באלגנטיות במערך הפיקוד, פתחי מיזוג שנראים כמו יצירת אומנות מודרניסטית וקונסול מרכזי נטול מתגים. יחד עם בידוד רעשים רציני ואיכות חומרים וגימור, מקבלים תא שמאוד נעים לשבת בו.
המושבים הקדמיים מפנקים את חוליות הגב התחתון בנהיגה ממושכת וניתנים להתאמה מלאה. מלפנים ומאחור יש מרחב מכובד לרגליים, לכתפיים ולראש, לפחות במונחים של מכוניות סדאן, אם כי היושב במושב האמצעי האחורי יצטרך להסתגל לבליטה הגדולה ברצפה, שיוצרת מנהרת התמסורת.
מולטימדיה ומצלמות
למעט עומס התפריטים, הנדסת האנוש הבסיסית ידידותית וכוללת פיקוד קולי (באנגלית) מהטובים בתעשייה, שורה של מתגי "קיצור דרך" פיזיים מתחת למסך המרכזי עבור מאותגרי המסכים, ומנופי שליטה נגישים בהינף אצבע מההגה.
תא מטען
השימושיות של תא המטען משתנה: גרסאות הבנזין מציעות נפח מכובד ושימושי של כ-540 ליטר, אך גרסת הפלאג אין שבה נסענו, המצוידת בסוללה גדולה, מסתפקת בנפח של 370 ליטר בלבד. זה באג תפקודי, במיוחד עבור נהגי מוניות, או כל מי שמתכנן להסיע ערימת מזוודות לשדה התעופה או ממנו.
מנוע וסוללה
גרסת ה-300e מצוידת בהנעת פלאג אין שמשלבת מנוע טורבו--בנזין בנפח 2 ליטר עם מנוע חשמלי חזק בהספק משולב של 313 כ"ס. החידוש המרכזי הוא שילוב סוללה בקיבולת רצינית של 25.4 קילוואט-שעה, המאפשרת לרכב להשיג על הנייר טווח של עד כ-100 ק"מ על חשמל בלבד, ותומכת בטעינה מהירה.
לא היינו בונים על השגת הטווח המוצהר אך אין ספק שהחוויה החשמלית כאן לא "סמלית". כשהסוללה טעונה והדוושה לחוצה בעדינות, המכונית מחליקה באלגנטיות לטווח ריאלי של 70-80 ק"מ ויכולה להגיע למהירויות בין עירוניות על חשמל בלבד. מי שרוב זמנו עובר בנסיעה למרחקים קצרים יחסית, ומקפיד על טעינה ביתית סדירה, יראה את תחנת הדלק לעתים רחוקות מאוד.
על הכביש
לחיצה נמרצת מכניסה לפעולה את מנוע הבנזין, ובמצב התכנות הספורטיבי היא משלבת את כל מקורות הכוח לטובת תאוצות מרשימות ומהנות. מנוע הבנזין שקט וחלק מבעבר, וכך גם העברת הכוח בין מנוע הבנזין לחשמל. לחיצה מהוססת על הדוושה יכולה לבלבל את המערכת וליצור טלטלה.
רוב הלקוחות של מכוניות כמו E קלאס מציבים את נוחות הנסיעה גבוה בסולם העדיפויות. המכונית החדשה מספקת את הסחורה וגרסת ה"פלטינום", שמצוידת במתלי אוויר כסטנדרט, היא אולי אחת הנוחות ביותר שהזדמן לנו לפגוש בשנים האחרונות. המתלים מרחפים על שיבושי אספלט כמו שטיח קסמים ולא מטלטלים את הנוסעים גם במהמורות עירוניות קשוחות. אם יסלחו לנו על חילול הקודש, ה-E נוחה יותר גם מאחותה הגדולה S קלאס, שעולה כמעט כפול. אבל, לא נתחייב שגם הגרסאות נטולות מתלי האוויר יהיו נוחות באותה מידה.
המכונית מספקת לנהג היגוי מהיר ומאוזן היטב, שליטה מרשימה בתנועות הגוף ואחיזת כביש רצינית. מערכת ההיגוי האחורי מספקת יכולת תמרון מרשימה בחניות צפופות ומסייעת לתחושת ביטחון בפניות מהירות, אך גם היא פריבילגיה של הגרסה הבכירה והיקרה.
מחיר
מי שחושק בסטטוס יכול לרכוש את ה-E קלאס ההתחלתית עם מנוע בנזין צנוע יחסית, ומחיר שמתחיל ב־540 אלף שקל. גרסת הבסיס של הפלאג אין עולה 640 אלף והגרסה הסופר-מאובזרת מציבה את הרף על 740 אלף שקל. אלה סכומים נכבדים, אבל המכונית משלבת ססטוס ונוחות ברמה עילית. ואחרי עליית המסים המתקרבת, רבים בישראל יצטרכו להשלים עם מכוניות "למשפחה" שמחירן מתקרב לרבע מיליון שקל. אז הכל יחסי בחיים.
חלק מהמתחרות
ב.מ.וו 530 פלאג אין
504-550 אלף שקל עולה המכונית, המצוידת במנוע 2 ליטר טורבו ובמנוע חשמלי בהספק משולב של 300 כ"ס. הטווח החשמלי עד כ־100 ק"מ והביצועים נמרצים.
ב.מ.וו 530 פלאג אין / צילום: יח''צ
אאודי A6 פלאג אין קוואטרו
548 אלף שקל עולה המכונית, שמנוע 2 ליטר טורבו ומנוע חשמלי מספקים לה במשולב 299 כ"ס.סוללה של 14.4 קילוואט מספקת טווח של עד כ־60 ק"מ.
אאודי A6 פלאג אין קוואטרו / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.