אליאנס | בלעדי

חשש: מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה בסכנת סגירה 75 שנה לאחר שהוקם

עלויות ייצור ושינוע גבוהות עלולות להוביל להחלטה של קונצרן יוקהמה ראבר היפני על סגירת המפעל בו מועסקים כ־450 עובדים • בשנת 2016 נמכרה החברה האם של אליאנס לידי היפנים תמורת כ־1.2 מיליארד דולר • אליאנס: "כשתתקבל החלטה, נעדכן ראשית את צוות העובדים"

צמיגים של חברת אליאנס / צילום: אתר החברה
צמיגים של חברת אליאנס / צילום: אתר החברה

מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה, שמוחזק מאז שנת 2016 בבעלות קונצרן יוקוהמה ראבר היפני, עלול לעמוד בפני גל פיטורים גדול ואולי אף סגירת שעריו, כ־75 שנים לאחר הקמתו, כך נודע לגלובס. זאת בשל רצון הבעלים לפנות לאלטרנטיבות ייצור זולות יותר, כמו גם עלויות השינוע שהתייקרו מאז תחילת המלחמה והמצור החות'י בים האדום, כאשר תוצרת המפעל מופנית ברובה לחו"ל.

הביטקוין לא עוצר, ונסחר מעל ל-91 אלף דולר
מנהל ההשקעות שממליץ: הכינו את התיק שלכם לקראת הקאמבק של השקל

מקורות המקורבים לאליאנס ציינו כי "בזמן הקרוב" אמור התאגיד היפני להכריע בדבר המשך דרכו של המפעל, המעסיק כ־450 עובדים ומנוהל זה כמעט עשור על ידי יגאל טריכטר. מהנהלת המפעל בישראל נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "החברה הגלובלית טרם קיבלה החלטה סופית בנושא, וזו צפויה להגיע בקרוב. לכשתתקבל החלטה, נעדכן ראשית את צוות העובדים, ולאחר מכן תצא הודעה מסודרת".

מפעל הצמיגים אליאנס הוקם בשנת 1950 על ידי קבוצת משקיעים מישראל ומארצות הברית, בשיתוף חברת סולל בונה. בשנת 1992, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים, היא נרכשה על ידי איש העסקים אליעזר פישמן מידי כונס הנכסים, ושנה לאחר מכן הפכה לחברה ציבורית בבורסה בת"א.

מי שהיה אחראי לחלק משמעותי בהתאוששות שרשמה אליאנס בתחילת שנות האלפיים היה איזיה צ'צ'יק ז"ל, שבעברו ניהל את קבוצת עורק בשנות התשעים, שלימים פוצלה ממנה חברת אמדוקס. לאחר שפרש מעורק בשנת 2001 פנה פישמן לצ'צ'יק וביקש ממנו להציל את עסקי הצמיגים של אליאנס. הוא מונה לתפקיד היו"ר, ובשנת 2014, כשקיבל את "פרס התעשייה" מהתאחדות התעשיינים, סיפר צ'צ'יק כי "אליאנס נכנסה ב־2002 למשבר עמוק, הפסידה 25 מיליון דולר, ושוויה הבורסאי ירד ל־10 מיליון דולר בלבד. עיקר המהפך היה מעבר ממפעל של לואו־טק למפעל הייטק שמייצר צמיגים חדשניים". מספר שנים לאחר שמונה לתפקיד, זינק מחזור המכירות של אליאנס.

החליפה ידיים בקצב מסחרר

בשנת 2007 רכשה קרן ההשקעות ורבורג פינקוס (Warburg Pincus) את אליאנס מידי פישמן, לפי שווי של כ־50 מיליון דולר. בהמשך, עברה החברה שינוי דרמטי נוסף: ייצור הצמיגים הפשוטים עבר להודו (באמצעות שני מפעלים) בעוד שבישראל היא החלה להתמחות בצמיגים לחקלאות, הדורשים רמה טכנולוגית גבוהה, וגם הרווחיות בהם גבוהה הרבה יותר.

שש שנים לאחר מכן שוב החליפה הבעלות באליאנס ידיים, כשגם הפעם הרוכשת הייתה קרן השקעות זרה ־ KKR, הפעם לפי שווי של חצי מיליארד דולר לחברה המחזיקה באליאנס, ששמה הפך ל־ATG (אליאנס טייר גרופ). רק שלוש שנים חלפו וב־2016 הבעלות ב־ATG נמכרה שוב, הפעם היה זה קונצרן יוקוהמה ראבר (Yokohama Rubber) היפני, הבעלים הנוכחי, שרכש את החברה תמורת סכום יותר מכפול, של כמעט 1.2 מיליארד דולר.

מומחיות בתחומי חקלאות ויערנות

אליאנס (תחת החברה האם ATG) פיתחה מומחיות מיוחדת בייצור ומכירת צמיגים למכונות בענפי החקלאות, התעשייה, הבנייה והיערנות. במועד מכירתה לקונצרן היפני היא מכרה צמיגים לכלי הרכב בענפים הללו ב־120 מדינות בעולם, תוך התמקדות בשוקי צפון אמריקה ואירופה.

נכון לאותו מועד הייתה מרוכזת כ־20% מפעילות החברה בישראל, והיתר במפעלי ייצור בהודו. יוקוהמה ראבר לעומת זאת לא ייצרה או מכרה עד למועד הרכישה צמיגים לכלי רכב באותם ענפים ורכישת ATG נועדה לחזק את קו המוצרים שלה.

מפעל אליאנס בחדרה מתמחה זה שנים בייצור צמיגים ייעודים לענפים לעיל. בדף הפייסבוק שלו מתנוססות תמונות צמיגים מתקדמים שמיועדים לטרקטורים מגוונים. באתר יוקוהמה ראבר יש כיום פירוט על ארבעה סוגי הצמיגים העיקריים שמייצר המפעל בארץ.