משרד המשפטים האמריקאי לוחץ על גוגל להיפרד מדפדפן כרום

משרד המשפטים האמריקאי מבקש מבית המשפט הפדרלי להורות לגוגל למכור את דפדפן האינטרנט כרום, כפתרון לתיק ההגבלים העסקיים המתנהל נגד החברה • בבקשה נאמר כי אילוץ החברה למכור את כרום יסייע ליצירת תנאים שווים יותר עבור המתחרים בתחום החיפוש • באוגוסט האחרון נקבע כי גוגל מחזיקה במונופול בשוק החיפוש

גוגל כרום / אילוסטרציה: Shutterstock, Evan Lorne
גוגל כרום / אילוסטרציה: Shutterstock, Evan Lorne

האם גוגל תיאלץ למכור את דפדפן הכרום? בבקשה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי ביום רביעי לבית המשפט הפדרלי, נכתב כי "פסק הדין המוצע מחייב את גוגל להיפרד מכרום, מה שימנע לצמיתות את שליטתה של גוגל בנקודת גישה קריטית לחיפוש באינטרנט, ויאפשר למנועי חיפוש מתחרים גישה לדפדפן המשמש עבור משתמשים רבים שער לאינטרנט".

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות; המניה ירדה במסחר המאוחר 
שני כבלי תקשורת באירופה נחתכו: האם המתיחות ביבשת עלולה להגיע לישראל? 

באוגוסט האחרון קבע בית המשפט הפדרלי כי גוגל היא מונופול לא חוקי בתחום החיפוש, זאת בצל ההסכם שנחתם מול אפל כדי להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת מחדל במוצרים שלה. 

התשתית לפניות נובעת מהעובדה שכל אחד מהמוצרים של גוגל נותן לה יתרון משמעותי על שחקניות אחרות בשוק. העובדה שהיא הבעלים של כרום, הדפדפן הפופולרי בעולם, מאפשרת לה לראות את הפעילות של המשתמשים, להשתמש בנתונים האלה כדי לטרגט את המשתמשים - וכך להכניס יותר כסף. נוסף על כך, באמצעות הכרום, גוגל יכולה לוודא כי המשתמשים יפנו למוצרי הדגל שלה, בין היתר גם הבינה המלאכותית Gemini.

גוגל לעומת זאת, טוענת כי מנוע החיפוש שלה זכה לשימוש רחב בשל איכותו, וכי ישנה תחרות חזקה מאמזון ומאתרים אחרים. עם זאת, לפי נתוני StatCounter, כרום שולטת ב-66% משוק הדפדפנים בכל העולם כולו, בעוד שהמתחרה ספארי של אפל מחזיקה ב-18% בלבד. 

במסמך הבקשה, שכלל כ-23 עמודים, נאמר כי אילוץ החברה למכור את כרום יסייע ליצירת תנאים שווים יותר עבור המתחרים בתחום החיפוש.

משרד המשפטים האמריקאי דרש שגוגל תימנע מכניסה להסכמים מגבילים עם צד שלישי כמו אפל וסמסונג ושהחברה לא תעניק העדפה לשירות החיפוש שלה במוצריה האחרים.

כמו כן, משרד המשפטים הדגיש כי הצעדים המתקנים צריכים למנוע מגוגל לנטרל איומים תחרותיים חדשים באמצעות רכישות, השקעות מיעוט או שותפויות. לבקשת המשרד, תוקף הצעדים המוצעים יהיה למשך 10 שנים. במסמך הבקשה נכתב גם כי יש לחייב את גוגל לספק ועדה טכנית עם דוח חודשי, שיכלול פירוט של כל שינוי במכירות הפומביות של מודעות טקסט בחיפוש.

"הצעדים המוצעים נועדו לשים סוף לפרקטיקות הלא חוקיות של גוגל ולפתוח את השוק לתחרות ולכניסת שחקנים חדשים", נכתב בבקשה.

מטעם גוגל נמסר כי "משרד המשפטים האמריקאי בחר לקדם אג'נדה קיצונית שתפגע באמריקאים ובהובלה הטכנולוגית העולמית של אמריקה. ההצעה מרחיקת הלכת של משרד המשפטים חורגת בהרבה מהחלטת בית המשפט. כפי שנאמר ע"י ביהמ"ש, גוגל מציעה 'את מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, שמאות מיליוני משתמשים נותנים בו אמון מדי יום'. אנחנו עדיין בשלבים מוקדמים של תהליך ארוך. נגיש את ההצעות שלנו בחודש הבא, ונציג את הטיעונים המורחבים בשנה הבאה".

"אג'נדה רדיקלית"

דרישת משרד המשפטים נחשבת לניסיון האגרסיבי ביותר של הסוכנות לפרק חברה טכנולוגית מאז תיק ההגבלים העסקיים נגד מיקרוסופט, שהסתיים בהסדר בשנת 2001.

פקידי ההגבלים העסקיים נסוגו מהצעה הרבה יותר רדיקלית שהייתה, וזה היה לחייב את גוגל למכור את מערכת ההפעלה שלה למוצרים שונים כמו אנדרואיד. עם זאת, צריך להגיד כי לפי דיווחים ברחבי העולם, המהלך הזה הוא בין המהלכים האגרסיביים ביותר של ממשל ביידן נגד ענקיות הטכנולוגיה. מנגד, בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב הבא יכולה להשפיע על הפנייה הזו. חודש לפני הבחירות, טראמפ תהה אם פירוק גוגל הוא רעיון טוב.

בשליש השלישי של השנה, הכנסות הפרסום מחיפוש הסתכמו ב-49.4 מיליארד דולר, המהווים שלושה רבעים מסך מכירות הפרסום של חברת האם, אלפבית.

על פי דיווח בבלומברג, גוגל מתכננת לערער ברגע שהשופט אמיט מהטה ייתן את פסק דינו הסופי, מה שעשוי לקרות עד אוגוסט 2025.