תחום המשכנתאות עזר למימון ישיר להגדיל את הרווח למרות ירידה ברווחי ההלוואות לרכב

חברת המימון החוץ-בנקאי ציינה בדוחותיה כי העלייה בשיעור הפסדי האשראי בתחום הרכב נבעה מ"הקלות בגבייה מול לקוחות ולאור הרעה חזויה במצב הכלכלי במדינה"

ערן גולן, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: עופר חג'יוב
ערן גולן, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: עופר חג'יוב

שיעור הפסדי האשראי בחברת מימון ישיר הגיע בשנת 2024 ל-3% - שיפור לעומת השנה הקודמת בה השיעור היה 3.65%. עם זאת, דווקא במגזר ההלוואות לרכישת רכב, שהוא המגזר העיקרי בו פועלת החברה, השיעור גדל מ-3.28% ל-3.32%. מימון ישיר שבשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן עוסקת במתן אשראי חוץ-בנקאי לרכישת רכבים ומטרות אחרות, ונכנסה בשלוש השנים האחרונות גם לשוק המשכנתאות.

הדרמה בבורסה: המדד שחוטף במיוחד והמניות שדווקא מככבות
קרפור שיפרה את התוצאות, אך החוב הכבד העביר להפסד של מעל 100 מיליון שקל

שיעור הפסדי האשראי מחושב על-ידי חלוקת סך ההוצאה להפסדי אשראי בתיק ההלוואות בסיכון הממוצע לתקופה. במימון ישיר מסבירים כי "בעקבות המלחמה, החל מהרבעון הרביעי של שנת 2023 ביצעה החברה דחיות רבות של תשלומי לקוחות לצורך הקלה תזרימית על הלקוחות, כאשר השפעתן אינה מהותית".

לצד זאת, מימון ישיר מציינת כי "עקב הקלות בגבייה מול לקוחות שביצעה החברה וכן לאור הרעה חזויה במצב הכלכלי במדינה", היא הגדילה את שיעורי הכשל החזויים המשמשים לחישוב ההפרשה להפסדי אשראי בגין הלוואות שאינן בפיגור, וכן נרשם גידול בהיקף ההוצאות הכוללות להפסדי אשראי.

מדוחות מימון ישיר עולה כי בהלוואות הרכב שהעמידה החברה, הריבית הממוצעת הייתה 9.4% (קבועה צמודת מדד), בהשוואה ל-9.6% ב-2023. בתחום המשכנתאות, הריבית הייתה 8.29%, בהשוואה ל-7.87% ב-2023.

מימון ישיר נסחרה הבוקר (א') בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל, אך במהלך המסחר צנחה המניה בכ-7%.

ירידה ברווחיות

החברה סיימה את השנה עם הלוואות בהיקף כ-5.9 מיליארד שקל ללקוחות, גידול מ-5 מיליארד שקל בסוף 2023 המיוחס בעיקר לתיק המשכנתאות של חברת המשכנתאות שלה. סך הנכסים שלה גדל לכ-8.6 מיליארד שקל. החברה דיווחה על הכנסות נטו של 970 מיליון שקל, עלייה של 2.2%, ובניכוי הוצאות הפסדי אשראי, ההכנסות היו כ-746 מיליון שקל, עלייה של 5.6% מ-2023.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-141 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ב-2023. הוצאות החברה להפסדי אשראי עמדו על כ-224 מיליון שקל בסך-הכול, לעומת 243 מיליון ב-2022 ו-111 מיליון ב-2022.

בחלוקה לפי פעילויות, תחום הרכב הניב לחברה רווח של 104 מיליון שקל, ירידה לעומת 153 מיליון שקל ב-2023. בחברה מציינים כי הרווחיות ירדה בשל קיטון בהכנסות מריבית והצמדה בניכוי הוצאות מימון, שהיה קיטון גדול יותר מהקיטון בתיק הלוואות הרכב הממוצע לתקופה. הם מציינים כי עליית הריבית הושתה רק באופן חלקי על הלקוחות.

עוד סיבה לירידה ברווחיות היא קיטון בהכנסות משינויים בשווי ההוגן של תיקי ההלוואות. סיבה נוספת היא "גידול בהיקף של כ-3 מיליון שקל בהוצאות מגזר הרכב, אשר נובעות מנופש חברה, עלייה בהוצאות השכר ובעלויות קבועות".

במגזר ההלוואות סולו החברה צמצמה את ההפסד ב-56% ל-11.7 מיליון שקל, ובתחום המשכנתאות היא עברה מהפסד לרווח של 52 מיליון שקל. תיק ההלוואות בתחום המשכנתאות הגיע ל-900 מיליון שקל, לאור גידול של 24% בהיקף העמדת המשכנתאות ב-2023. על הרווחיות במגזר זה השפיעה לטובה גם עסקת איגוח שבוצעה, ובגינה נרשמה הכנסה של 38.7 מיליון שקל.