מניית בית זיקוק אשדוד (בז"א) צנחה בבורסה ביום שני, לאחר שהחברה הודיעה על תקלה במתקנים שלה שצפויה לפגוע בתוצאותיה. האירוע החל בהדממה מתוכננת לצורכי תחזוקה של בית הזיקוק השני בגודלו בישראל, אלא שאז התגלתה תקלה ומתקני הזיקוק טרם שבו לפעילות סדירה.
מבז"א נמסר כי היא "נוקטת במרב המאמצים להשבת מתקני בית הזיקוק לפעילות סדירה, וכן בצעדים תפעוליים ומסחריים אחרים על מנת לצמצם את הפגיעה בתוצאות פעילותה ובאספקת המוצרים ללקוחותיה. החברה מעריכה שייקח לה כשבוע לחזור לאספקה סדירה של דלקים". בינתיים הודיעה בז"א לחלק מלקוחותיה כי לפי שעה לא תוכל לספק להם סולר בהיקף מלא.
התקלה צפויה לדברי החברה לפגוע בדוחות הכספיים שלה, ובין היתר אובדן ה-EBITDA (רווח לפני ריבית מסים פחת והפחתות) מוערך ב-13 עד 18 מיליון דולר - כתלות במשך הזמן שיחלוף עד להפעלתם הסדירה של מתקני בית הזיקוק, לצד עלויות הצעדים התפעוליים והמסחריים הננקטים וסביבת מרווחי הזיקוק.
נציין כי בשנת 2024 כולה רשמה בז"א EBITDA של 72 מיליון דולר (ירידה חדה מ-261 מיליון דולר בשנת 2023), ואף עברה להפסד נקי של 34 מיליון דולר.
בעקבות נפילת המניה (יום ב') החברה נסחרת לפי שווי שוק של 740 מיליון שקל. בשנה האחרונה המניה ירדה ב-5% (כולל הירידה האחרונה). בעלי המניות העיקריים בבז"א הם חברת ההשקעות סאמיט של זוהר לוי (12.7%) וענקית התשתיות שפיר הנדסה (10%), כמו גם המוסדיים מנורה, מגדל, כלל ומור, שקיבלו את המניות במסגרת חלוקת דיבידנד בעין שביצעה חברת פז, כדי לפצל את פעילות בית הזיקוק מהחברה בשנת 2023.
ייצור הדלק בישראל מוגבל
במקביל, בית הזיקוק בחיפה (בזן) פועל בקצב מופחת בעקבות פגיעת הטילים האיראניים בדוודים ובתחנת הכוח הפנימית שלו, שגם הובילה להרג שלושה מעובדי החברה.
בישראל יש שני בתי זיקוק עיקריים לדלק: בזן הגדול ביניהם, הנמצא בחיפה ומספק כשני שלישים מאספקת הדלקים למשק, כמו סולר לרכבים ולתעשייה, ובז"א הקטן יותר שממוקם באשדוד ומספק כשליש מהדלקים.
מצב זה בעייתי במיוחד כשלנוכח פגיעת הטילים האיראניים בספק הדלק העיקרי במשק (בזן), ייצור הדלק בישראל מוגבל מאוד.
מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין, בדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שעסק בניסיון להשיג פטור מהיתר בנייה עבור המתקנים שנפגעו, אמר כי "בזן אינה מייצרת כלל בנזין, וייצור הגפ"מ עומד על שליש מהיקפו בשגרה. הסולר לתחבורה מיוצר בכמות חלקית, ודס"ל (דלק סילוני) מיוצר בכמות שהיא כמחצית מהיקף הייצור הרגיל. בהיעדר שיקום מיידי של המתקנים, לא ניתן יהיה להבטיח אספקה סדירה של דלקים למשק", הזהיר.
בדיון במועצה, אושר הפטור מהיתר בנייה עבור הדוודים הפנימיים, מה שיאפשר את התחלת העבודות. אולם מתקני ייצור החשמל עוכבו בשבועיים לצורך הגשת היתר פליטות וגיבוש חלופות.
כך בעוד שנראה כי אין סכנה מיידית למחסור בדלקים במשק, לנוכח מאגרי הדלק שבידי המדינה, הרי שהתקלה כעת בבז"א עשויה להיות בעייתית מבחינת אספקת הדלקים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.