נתניהו: "ההסכם יכול להפוך להסכם שלום, מודה לממשלת לבנון על אומץ הלב"

מנהיג חיזבאללה תקף את ההסכם עם ישראל וכינה אותו "שגיאה היסטורית" • צה"ל יבצע נסיגה הדרגתית מדרום לבנון, שתותנה בפירוק חיזבאללה מנשק לאחר שצבא לבנון יקבל אחריות מלאה על אזורי פיילוט מוסכמים • צבא ארה"ב ביצע תקיפות נגד איראן "בתגובה עוצמתית" למתקפה שביצעה על אוניה שעברה במצר הורמוז • באיראן מאיימים: "ההפרה הפזיזה של הפסקת האש" תוביל ל"נסיגה וחרטה" מצד ארה"ב • עדכונים שוטפים  

רה''מ מציג את שני אזורי הפיילוט מהם ייסוג צה''ל / צילום: לע''מ
רה''מ מציג את שני אזורי הפיילוט מהם ייסוג צה''ל / צילום: לע''מ

עדכונים שוטפים

20:50 - אחרי הסכם המסגרת עם לבנון: רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים

אחרי חתימת הסכם המסגרת עם לבנון , ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב (שבת) מסיבת עיתונאים. נתניהו אמר על חתימת ההסכם: "ממשלת לבנון גילתה אומץ רב, זו מכה גדולה לאיראן ולחיזבאללה; נישאר בבופור".

נתניהו הוסיף: "ביממה האחרונה איראן וחיזבאללה ניסו לכפות עלינו משוואה חדשה - והמשוואה הזו היא בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על דעתי. הם חשבו שהם ירו משטח לבנון ואיראן על ישראל ושאנחנו לא נפעל זה לא קרה וזה גם לא יקרה. לא במשמרת שלי". הוד הדגיש: "כפי שעשיתי במשך עשרות שנים, אני עומד בתוקף על זכותנו לפעול נגד אויבינו. כך נהגנו גם עכשיו. אחרי שחיזבאללה ירה לשטח ישראל הוריתי לצה"ל לתקוף מטרות טרור בביירות ולחסל שם פעילי חיזבאללה. עשינו זאת". לקריאת הכתבה

20:39 - צה"ל: וליד הניה, סגן מפקד פלוגת נוח'בה ואחיינו של איסמאעיל הנייה, חוסל בעזה

20:20 - מאחורי הקלעים של חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון

הסכם המסגרת והנספח הביטחוני בין ישראל ולבנון נחתמו אמש (שישי) לאחר מרתון של שיחות שהתקיים לאורך השבוע בארצות הברית. ההסכם מסדיר את הנסיגה וקובע את מסגרת היחסים הביטחוניים בין המדינות. 4 מפגשים נערכו בין הצדדים עד לחתימה, והן כללו עליות ומורדות. מהלחץ של הממשל האמריקני, ההאשמות של ישראל ולבנון כלפי הבית הלבן, ושיחת השגריר הישראלי עם נתניהו.

הצדדים עבדו על שלושה מסמכים - הסכם מסגרת, נספח ביטחוני והסכם על נסיגה. השיחות התקיימו במסלול ביטחוני בין קצינים ומסלול מדיני בין דיפלומטים. לקריאת הכתבה

19:46 - ראש הממשלה יקיים הערב מסיבת עיתונאים ב-20:45

18:52 - שר הביטחון ישראל כ"ץ מאיים על איראן לאחר חתימת ההסכם עם לבנון: "במידה ותנסה לתקוף כדי למנוע את מימוש ההסכם - נפעל בעוצמה רבה". הוא הוסיף: "ראש הממשלה ואני הנחינו את צה"ל להתכונן לשהות ממושכת באזור הביטחון"

18:28 - כלי תקשורת בלבנון דיווחו על תקיפות ישראליות באמצעות כטב"ם בא-נבטיה שבדרום המדינה

18:15 - גורם אמריקאי לניו יורק טיימס: המתקפה האיראנית האחרונה על בחריין כללה שני כטב"מים. לדבריו, אחד הכטב"מים יורט באמצעות מערכת הגנה אווירית והשני נחת באזור צדדי בשטח שדה תעופה. לא נגרם נזק

17:50 - מוחמד רעד, ראש סיעת חיזבאללה בפרלמנט: "עמדת הרשות הלבנונית חורגת מבושה ורוע. זה ויתור על ריבונות לבנון, ועל הזכויות והאינטרסים של העם הלבנוני. מדובר בהונאה וזיוף של רצוננו הלאומי החופשי"

16:30 - אחרי חתימת ההסכם: חיזבאללה באיום ישיר על ישראל

מנהיג חיזבאללה נעים קאסם הגיב היום (שבת) לראשונה להסכם שנחתם אתמול בין ישראל ללבנון. קאסם תקף בחריפות את המהלך, שהוגדר כהקדמה אפשרית להסכם שלום, וכינה אותו "שגיאה היסטורית" וכוויתור על הריבונות הלבנונית לטובת ישראל. בדבריו הדגיש קאסם כי ארגון הטרור שבראשו הוא עומד מחויב למזכר ההבנות שנחתם בין ארה"ב לאיראן, ולא להסכם החדש מול ירושלים.

במסגרת ההסכם, נקבע כי כי צבא לבנון יורשה להתפרס בשני אזורי ניסוי בלבד. ישראל תפקח על פריסת הכוחות ועל צעדי פירוק הנשק, כאשר ועדה משולשת תלווה את דרישותיה. קאסם הסביר כי תקופת הניסוי עלולה להימשך חודשים, וטען כי לא ניתן יהיה לעבור לשלב הבא אלא לאחר שישראל תאשר את "התנהגותה התקינה" של לבנון ותוודא את ביצוע התנאים. לקריאת הכתבה

14:42 - באיראן טוענים כי הטיסות בין טהרן לדובאי יחודשו ב-1.7

14:27 - יועצו של מוג'תבא חמינאי, מוחסן רזאי, האשים את ארה"ב ב"המשך יצירת מתיחות" במצר הורמוז ובהפרת מזכר ההבנות עם טהראן. "התגובה לכל הפרה של מזכר ההבנות תהיה מהירה ונחרצת", כתב

13:21 - בלי טילים או גרעין: כך קטאר הפכה לאיום הגדול על ישראל

בשבוע שבו הודה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפומבי לאמיר קטאר, שיבח אותו כ"אדם פנטסטי" והציג את דוחא כשותפה מרכזית למהלכים האמריקניים במזרח התיכון, ישבו בירושלים לא מעט אנשים ושאלו עצמם איך הגענו לכאן. איך מדינה שאירחה את הנהגת חמאס ערב 7 באוקטובר וממשיכה לארחה גם כיום, שמימנה את רצועת עזה במשך שנים, שמעניקה במה בין-לאומית לאחים המוסלמים ושמפעילה את אחד מכלי התקשורת האנטי-ישראליים המשפיעים בעולם, הפכה לבעלת הברית המועדפת של הבית הלבן ולמתווכת המרכזית בין וושינגטון לטהראן.

השאלה הזו אינה רק שאלה על קטאר. היא גם שאלה על ישראל. במשך שנים ארוכות האמינו בירושלים שאפשר להשתמש בקטאר לצרכים נקודתיים בלי לשלם מחיר אסטרטגי. היא הייתה הצינור לעזה, המתווכת לחמאס, הכתובת להעברת מסרים ולעיתים גם הפתרון הנוח ביותר לבעיות שאיש לא באמת רצה לפתור. אלא שבמבט לאחור, יותר ויותר גורמים מדיניים וביטחוניים מבינים שיותר ממה שהשתמשה ישראל בקטאר - קטאר השתמשה בישראל. לקריאת הכתבה

13:20 - התקשורת הלבנונית מדווחת על תקיפה של כטב"ם של צה"ל בנבטייה, דרום לבנון

12:53 - בחריין הודיעה שאיראן שיגרה כמה כטב"מים לעברה בתגובה על התקיפות האמריקניות הלילה

12:43 - מרכז הסחר הימי הבריטי עדכן על מכלית שהותקפה במצר הורמוז

11:46 - איראן הודיעה כי תקפה מטרות הקשורות לכוחות ארה"ב בתגובה לתקיפות אוויריות אמריקניות על חופה הדרומי, שלטענתה הפרו את מזכר ההסכם בין שתי המדינות, על פי הצהרה של משרד החוץ האיראני

11:00 - לאחר כ-6 שעות שתושבים נדרשו להישאר בבתיהם בשל חשש לחדירת מחבלים: הוכרזה חזרה לשגרה בבית אריה

10:19 - תושבי בית אריה שבשומרון נצורים בבתיהם כבר 5 שעות בשל חשד לחדירת מחבלים - הכוחות סורקים מבית לבית

07:42 - נציגי ישראל ולבנון חתמו אמש (שישי) בוושינגטון על הסכם מסגרת בין שתי המדינות

ההסכם קובע את התנאים לשינוי המציאות הביטחונית בגבול הצפון. המטרה המרכזית של שני הצדדים במזכר הבנות זה היא להסיג את כל ההשפעה האיראנית מלבנון. לכתבה המלאה

06:35 - סוכנות הידיעות האיראנית מהר מדווחת כי לא נגרם נזק לנמל באי סיריק בעקבות התקיפה האמריקנית הלילה

01:34 - דיווח באיראן: משמרות המהפכה תקפו מספר מוקדים של צבא ארצות הברית במפרץ הפרסי

01:23 - ואנס על התקיפה באיראן: אלימות תיענה באלימות

סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס על המתקפה באיראן: אלימות תיענה באלימות. אם לאיראן יהיו חילוקי דעות לגבי האופן שבו מזכר ההבנות מיושם - "הם יכולים להרים טלפון".

01:16 - יו"ר ועדת הביטחון הלאומי של הפרלמנט האיראני: טראמפ לא גילה מחויבות לעקרונות המשא ומתן או הפסקת האש. "ההפרה הפזיזה של הפסקת האש" תוביל ל"נסיגה וחרטה" מצד ארה"ב.

00:51 - גורם אמריקני רשמי מאשר: התקיפות באיראן הסתיימו

00:30 - משמרות המהפכה: תגובתנו למתקפה האמריקנית תהיה "מהירה ונחרצת"

משמרות המהפכה הודיעו כי תגובתם למתקפה האמריקנית תהיה "מהירה ונחרצת". עוד אמרו כי הדפו מתקפה של ארצות הברית נגד האי סיריק במצר הורמוז.

23:31 - צבא ארה"ב: ביצענו תקיפות נגד איראן

פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית מסר כי כוחות הצבא ביצעו תקיפות נגד איראן "בתגובה עוצמתית" למתקפה שביצעה אתמול על אוניית סוחר שעברה במצר הורמוז.

מטוסי חיל האוויר האמריקני תקפו אתרי אחסון של טילים וכטב"מים איראניים, וכן אתרי מכ"ם חוף. "התוקפנות הבלתי מוצדקת של הכוחות האיראניים נגד ספנות מסחרית היוותה הפרה ברורה של הפסקת האש. יתרה מכך, התנהגותה המסוכנת של איראן פגעה בחופש השיט, בשעה שיותר ויותר סחר עולמי עובר דרך נתיב הסחר הבין-לאומי החיוני".

פורסם לראשונה ב-N12