ביטול מע"מ על מכירת מניות באיגודי מקרקעין

נראה כי כיום יהיו רשויות מע"מ פתוחות יותר ליתן אישור מראש על היעדר חבות מע"מ בעיסקאות של מכירת מניות באיגודי מקרקעין, אשר במהותן דומות למכירת מניות רגילות

קיימת מחלוקת רבת שנים אם מכירת מניות באיגודי מקרקעין חייבת מע"מ, זאת מאחר שהיא איננה יכולה להיות הגדרתית ב"מהלך עסק", ולכן איננה עונה לתנאי הגדרת "עיסקה" המהווים תנאים קודמים ובסיסיים לחבות מע"מ. כל זאת למרות שמניות באיגודי מקרקעין נחשבים על פי חוק מע"מ כמקרקעין.

הכרזת מנהל אגף המכס והמע"מ, מוטי איילון, לאחרונה, כי הוא מתכוון להציע ביטול המע"מ על רישום מניות של איגודי מקרקעין למסחר בבורסה, וזאת לאחר שבעבר נהגו רשויות מע"מ ליתן פטור ממס להנפקות של ני"ע באיגודי מקרקעין, מקלה על ההתלבטות האקדמית הנ"ל אף ביחס למכירת מניות באיגודי מקרקעין, אף כי איילון נזהר מלפרש עמדתו ביחס לנושא זה.

איילון ציין, כי רשויות מע"מ נמנעות מהטלת מע"מ על פעולות בשוק ההון (מסחר בני"ע, שטרי הון לחברות בנות להשקעה של תמורת הנפקות בחברות האם), מתוך רגישות לשוק ההון ותנודותיו בישראל.

נראה לנו, איפוא, כי כיום יהיו רשויות מע"מ פתוחות יותר ליתן אישור מראש על היעדר חבות מע"מ בעיסקאות של מכירת מניות באיגודי מקרקעין, אשר במהותן דומות למכירת מניות רגילות (נבדלות לעניין מטרת חוק מע"מ, להבדיל ממטרת חוק מס שבח מקרקעין) ממכירת הקרקע עצמה על ידי האיגוד. כאמור, לסיכום נקודה זו, כבר כיום אין לדעתנו כל חבות במע"מ על מכירת מניות באיגודי מקרקעין שאינן "מלאי", על אף הפיקציה הרואה בהן מקרקעין, ולפיכך לא ייתכן, הגדרתית, כי יהיו חייבי מע"מ. « «ביטול מע"מ על מניות באיגודי מקרקעין «