תכנון מס ומימון

רקע, פסיקה ותמצית הילכות מפתח

חקיקת המס, ובכללה חוק מיסוי מקרקעין, מקנה לרשויות המס סמכות להתעלם מעיסקה המפחיתה, או העלולה להפחית, את סכום המס המשתלם ע"י פלוני. את סמכותו זו רשאי להפעיל מנהל מס שבח כאשר הוא סבור, כי העיסקה מלאכותית או בדויה.

עיסקה מלאכותית - יחד עם היותה עיסקה תקפה מבחינה משפטית, זו עיסקה שמטרתה העיקרית היא הפחתת נטל המס החל על הנישום. המבחן המקובל כיום לבחינת ה"מלאכותיות" הוא, האם לעיסקה יש טעם כלכלי ממשי מלבד המטרה של החיסכון במס.

עיסקה בדויה - עיסקה זו חסרה ממשות מבחינה משפטית, נעשית רק למראית עין ואינה תקפה כלל ביחסים שבין הצדדים, הן בעולם המס והן במישור האזרחי. לפיכך, ברור כי יש להתעלם מהעיסקה הבדויה, באופן שהצדדים לעיסקה יחויבו במס לפי תנאי העיסקה האמיתית שנערכה ביניהם.

הזכות לתכנון מס - ניתן לקבוע, כי העיסקה המלאכותית איננה בלתי חוקית, ובתי המשפט אף ציינו, כי הנישום הוא בעל זכות מלאה לתכנן את עסקיו ופעילותו בדרך שתפחית את נטלה מס הרובץ עליו. על יועץ המס מוטלת חובה מקצועית לייעץ לנישום על דרך הפעולה המיטבית מבחינת היבטי המס, ואם לא הראה לנישום את הדרך הטובה ביותר, הרי שהפר את חובתו המקצועית כלפי הלקוח. יפים לעניין זה דברי נשיא בית המשפט העליון דאז, השופט שמגר, בפרשת חזון:

+"עצם העובדה כי צדדים בחרו במבנה משפטי דל מיסים אינה מצביעה כי המבנה 'מלאכותי' או 'בדוי'. זכותם - ואף חובתם - של מומחים בענייני מיסים לתכנן עיסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס".

קו הגבול שבין עיסקה מלאכותית לעיסקה בדויה - אחד מן הכלים הנתונים בידי רשויות המס במאבקן בתופעה, הלגיטימית, של תכנוני מס, היא הסמכות לשום עיסקאות מלאכותיות ובדויות. בעוד שעיסקה בדויה, בדרך כלל, היא עיסקה שנעשית תוך עבירה על החוק וחשיפת מבצעה לסיכון של חקירה פלילית והעמדה לדין, הרי שעיסקה מלאכותית היא חוקית. עם זאת, הקו המבדיל בינה לבין עיסקה בדויה דק ביותר, ועל האזרח להישמר בשבע עיניים שלא ליפול לצד הלא נכון של קו דק זה, המפריד בין תכנון מס לגיטימי לבין עבירה פלילית, או בין עיסקה מלאכותית, אך חוקית, לבין עיסקה בדויה שהיא עבירה.

כדי להימנע מהסיכון פיתחו בתי המשפט כללים בנושא מס, שסוכמו באופן מאיר עיניים ע"י בית המשפט המחוזי בפרשת פרומדיקו:

"כל אימת ששאלת מס בסיסית ניתנת לאיתור על=ידי אורגן האחראי לתפקודה התקין של החברה, מוטלת עליו אחריות למצות את בירורה באמצעות מומחה.. ככל שמדובר בעיסקה מורכבת יותר ובפעילות עסקית סבוכה יותר.. על אחת כמה וכמה כך כאשר מדובר בפעילות ארוכת טווח הנמשכת שנים רבות אשר, על פניה, מעוררת שאלה בדבר קיום חבות במס ואופייה. כך גובר הצורך והדרישה על האורגן להיוועץ במומחה ראוי".

אין חולק על הזכות המוקנית לכל אזרח לתכנן פעילותו בדרך שתפחית את חבות המס המוטלת עליו. אף רשויות המס מכירות בלגיטימיות זכות זו, אך זאת כל עוד נעשו כל הפעולות תוך הסתמכות על חוו"ד כתובה של מומחה מס, אשר ניתנה לנישום על סמך מידע שלם ומקיף שנמסר למומחה המס, ומבלי שבפועל סטתה העיסקה מן הקווים שהותוו בחוו"ד.