פרופ' הדרי: מחדל של האוצר מעכב את ההקלות במיסוי איגודי מקרקעין

"שלום לא חתם במועד על התקנות עליהן המליצה ועדת רבינוביץ" * האוצר: התקנות ייחתמו

בשל מחדל של משרד האוצר, שלא חוקק את התקנות הנדרשות לגבי מכירת מניות באיגודי מקרקעין, העיסקאות ממוסות עדיין לפי הדין הישן של חוק מיסוי מקרקעין, דבר המנוגד לכוונת המחוקק. כך אומר יו"ר ועדת המיסים בלשכת עורכי הדין, פרופ' יצחק הדרי.

לדברי הדרי, אחת ההוראות החשובות ביותר של הרפורמה במיסוי מקרקעין (ועדת רבינוביץ הראשונה), קבעה שעסקאות במניות של איגודי מקרקעין (פעולות באיגוד), ימוסו לפי ההוראות החלות לגבי מכירת מניות בחברות רגילות. למרות החלטה מפורשת זו, ההוראה לא נכנסה לתוקף. הסיבה לכך היא אי השלמת ההליך על-ידי משרד האוצר.

עוד אומר הדרי, שבהוראת החוק החדשה נכתב, שהיא מותנית בחקיקת תקנות לביצועה בתוך שלושה חודשים. אך מאחר שתקנות אלה טרם הותקנו על ידי שר האוצר, סילבן שלום, חל על עיסקאות אלה החוק הישן, וזאת בניגוד מוחלט לרפורמה שרצתה להקל על מכירת המניות.

לדעת הררי, בשל מחדל האוצר, על הכנסת יהיה לתקן את החוק בשלוש קריאות, ולהסמיך את שר האוצר להתקין את התקנות, ורק אחר כך ניתן יוכל החוק החדש להיכנס לתוקף.

הדרי מדגיש, שהסדר המיסוי על-פי סעיף זה, לא אמור לחול רטרואקטיבית לעיסקאות החל מנובמבר 2001, כפי שקובעים כל יתר הסעיפים, ולכן נגרם למבצעי העיסקאות נזק מיותר.

בדברי ההסבר לרפורמה קבעה ועדת רבינוביץ, שמיסוי איגודי מקרקעין במתכונתו הישנה, הקובע שהקצאת מניות בחברה שאינה איגוד מקרקעין אינו נחשב לאירוע מס, מקשה על ביצוע פעולות ממוניות שונות, ואין בו תרומה של ממש להכנסות המדינה.

משרד האוצר מסר בתגובה, כי שלום יחתום בקרוב על התקנות.