היכונו לדצמבר הגדול

לקראת סיום החלק הראשון לתקופה הקובעת - מי שאכן שוקל עסקאות, טוב יעשה אם יחתום על זכרון דברים או הסכם מותנה לפני סוף השנה: בדצמבר יבואו למיצוי ומיקסום הן ההנחה במס של 20%, והן תקופה מקסימלית של צבירה של שיעור מס של 25% במשולב

בימים אלו ניתן "לחגוג" שנה למסקנותיה של ועדת רבינוביץ הראשונה, למיסוי ענף הנדל"ן, שפורסמו ב-7.11.01. כך גם ניתן לחגוג שנה לתקופת התוקף של מעשה החקיקה שבא בעקבותיה. דהיינו, לתיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין, אשר אושר ופורסם ב-24.3.02 עם תוקף רטרואקטיבי ליום פרסום המסקנות.

בין היתר, מדובר על הקלות משמעותיות בשיעורי המס החלים על עסקאות "רגילות" במקרקעין, בהקלות מיוחדות בשל עסקאות במקרקעין "תפוסים" (על-פי חוק הגנת הדייר), בשיעורי פחת מואץ ובדחיית אירוע המס, בחילופי מקרקעין.

לא זו בלבד, אלא שכרגע נמצאים ימים ספורים לאחר מחצית התקופה הקובעת. תאריך זה חל ב-3 בדצמבר 2002. התקופה הקובעת הינו הכינוי החוקי לפרק הזמן, אשר בו ואך ורק בו יחולו הוראות השעה - אותן הטבות זמניות המופיעות ברפורמה במיסוי הנדל"ן, אשר אמורה היתה לעורר את שוק הנדל"ן.

דומה, כי מחצית התקופה הינה הזמן הנכון לעשיית חשבון נפש במבט רטרוספקטיבי ולבדיקה בנוסח "אז מה היה לנו", כמאמר הגששים. על פי מספר העסקאות, עד כה לא נצפתה התאוששות רבתי בשוק הנדל"ן. מצב זה היה כנראה צפוי, בהתחשב במצבה הכלכלי של המדינה ואזרחיה, ובהתחשב במצב הבטחוני, שבלשון המעטה לא הוטבו בשנה האחרונה.

עם זאת, ניתן יהיה לבחון אם אכן השפיעה הרפורמה באופן כלשהו ב-19 לפברואר 2003. ביום זה יסתיים מועד הדיווח בשומה עצמית על עסקאות שנת 2002. ההנחה הזמנית ממס בשיעור 20% תתחלף להנחה זמנית בשיעור של 10%.

לכן, המבחן להצלחה יהיה קיום מוגבר של עסקאות במהלך חודש דצמבר 2002. בחודש זה יבואו למיצוי ומיקסום הן ההנחה של 20%, והן תקופה מקסימלית של צבירה של שיעור מס של 25% במשולב.

מי שאכן שוקל עסקאות כאמור, טוב יעשה אם יחתום על זכרון דברים במהלך שנת 2002 או בהסכם מותנה, ויותיר מנגנוני השלמה שיאפשרו לו להשלים בניחותא את המו"מ. כל שימוש במנגנונים של דחיית מועד העיסקה כגון קומבינציה, או אפילו שימוש במנגנון האופציה, עשויים להעביר הן את הקונה והן את המוכר להנחה אשר שיעורה הינו פחות מ-20%, או אף לדחות את העיסקה למועד בו לא תהיה כלל הנחה (2004).

כזכור, בין המכשירים הזמניים להאצת שוק הנדל"ן שיצרה הרפורמה, היו שני מכשירים "מונעי מס", שלהם תוקף מוגבל לתקופת הוראת השעה. האחד הינו חילוף הזכויות במקרקעין. השני הינו האופציה הנסחרת במקרקעין.

כאמור, השימוש בשניהם מוגבל לתקופה הקובעת, והכל בכפוף להתקיימות התנאים השונים כמפורט בחוק.

מכשירים אלו הינם מכשירים מונעי מס, אם כי חייבים בדיווח. אין דיווחים רבים בנציבות מס הכנסה על שימוש במכשירים אלו. העדר הדיווח אינו בשל הצטברות חומר בשקי הדואר אשר נצברו במהלך העיצומים ונפתחים בשבועיים האחרונים, הסיבה הינה כנראה, כי בפועל השוק לא הפנים באופן מלא את השימוש במכשירים אלו.

ייתכן ובין יתר הסיבות לכך הינה העובדה, כי שימוש לא נכון במכשירים אלו מביא ממצב של אפס מס למצב של מס מלא. כאשר הסיכון הינו כה גדול, העדרן של הוראות ביצוע, המעידות על פרשנות הרפורמה מצידה של נציבות מס הכנסה לאותם מכשירים חוקיים, מהווה מכשלה בביצוע. הוראות ביצוע רשמיות למכשירים אלו היו מביאות ליתר ודאות בשימוש בהם. כולנו תקווה, כי נציבות מס הכנסה ניצלה את התקופה של העדר מחשב והעדר דיווחים, להיערכות לפרסום מוקדם ככל האפשר של עמדותיה ביחס למכשירים אלו בפרט, ולרפורמה כולה בכלל. אין ספק כי בנוסף לתנאי שוק, ודאות בתחום המס והותרת אי הוודאות אך ורק לצד הכלכלי גרידא, אף היא גורם לעידוד הפעילות.

כמו כן, כולנו עתה תקווה, כי לאחר סיום העיצומים, תיושם על-ידי נציבות מס הכנסה הפעלת החוק באופן יזום, כך שלמרות מצב קופת האוצר, יוחזר לציבור הנישומים המיסים אשר נגבו מהם ביתר בשל הכניסה הרטרואקטיבית של הרפורמה לתוקף, אשר למעשה הקטינה בדיעבד את תשלומי המס על עסקאות בין נובמבר 2001 למארס 2002. כמו כן נקווה, כי תקופה זו נוצלה גם ליצירת מכשירי עזר ומערך מיחשוב מתאים, אשר יקל על ציבור הפקידים המפעילים את הרפורמה למלא ביתר קלות את תפקידם ולחשב את המס הנכון על פי חוק, על אף הוראותיה המסובכות מה של הרפורמה.

בהזדמנות זו, ראוי לשקול את הכפלת התקופה הקובעת (לאמור: תקופת ההקלות "הראשונה" תוארך עד ליום 31.12.2003 ותקופת ההקלות "השנייה" - עד ליום 31.12.2005).

* עורך המדור: ד"ר אבי אלתר. נציג לשכת עו"ד לועדת הכספים בכנסת; לשעבר: יועמ"ש וסגן נציב מס-הכנסה; יו"ר ועדת מיסים לשכת עו"ד; יו"ר איפ"א ישראל. מרצה למיסים - אונ' ת"א; יו"ר ועדת מיסים-לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בישראל.