ביהמ"ש: אתי אלון היתה תרנגולת פלאית רבת תושייה שהטילה ביצי זהב

אלון הורשעה בגניבת 254 מ' ש' מהבנק למסחר * אביגדור מקסימוב הורשע בגניבת מיליונים

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, עדנה הגלר-קפלן, הרשיעה היום (ד') את אתי אלון בגניבת 254,199,600 שקל מהבנק למסחר. אלון הורשעה בקשירת קשר לביצוע פשע, גניבה בידי עובד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות ועשיית שימוש במסמך מזויף.

אלון הורשעה גם בעבירה של הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד, וכן מירמה והפרת אמונים בתאגיד. היא זוכתה מחמת הספק מעבירה של שיבוש הליכים.

"ביצי זהב עבור עופר"

אביה של אלון, אביגדור מקסימוב, הורשע בגניבת מיליוני שקלים מהבנק למסחר, מעבר להודאתו בגניבת 1.7 מיליון שקל. כן הורשע בקשירת קשר לביצוע פשע, גניבה בידי עובד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, עשיית שימוש במסמך מזויף והלבנת הון.

קפלן קבעה, כי אלון ואביה קשרו קשר עם האח, עופר מקסימוב, ועם שלושה אחרים, הנאשמים בנפרד: בני רביזדה, מאיר חסון ואילן אבו-זמיל. קפלן דימתה את אלון ל"תרנגולת פלאית פלילית רבת תושייה עבריינית, המטילה ביצי זהב על-פי קריאת אחיה להמשך צריכתם בתוכנית עשייה פלילית של מעשי גניבה חוזרים ונשנים".

לגבי מקסימוב אמרה קפלן, כי הוא היה מודע, הסכים וחפץ בפעולה, בציר התוכנית והמשימה הפלילית. הוא השתתף באופן פעיל וגילה עניין אמיתי.

בסיום הכרעת הדין מתחה קפלן ביקורת על הנהלת הבנק ובנק ישראל. לדבריה, "אל מלך עירום המופשט מבגדיו ואין איש מצביע, חוקר, דורש. הלא הישר אליה תעשה בכספי בנק ולקוחותיו. וכדי ביזיון וקצף... כדי מה הטעון בדיקה וחקירה; כדי מה הטעון ביקורת; כדי מה הצריך לו למסקנות ודרישות פני עבר ודרכי מניעה צופות פני עתיד".

קפלן ציינה לגבי אלון, כי היא התחילה בפעולותיה ביוזמתה ובהמשך לבקשת אחיה. מדי יום יום, לאורך חמש שנים, היא ביצעה מעשים מתוחכמים לטובת עופר: היא מספקת שיקים והוא המזמין.

"בואכה למטמון האסור"

קפלן ציינה, כי אלון העבירה את ההעברות הבנקאיות על-פי הוראותיו של עופר, שמסר לה מספרי חשבון, לבעלי חוב נטענים שלו - בני רביזדה, אילן אבו-זמיל, אהרון אוהב-ציון, מאיר חסון ואחרים.

קפלן ציינה, כי לעופר ולאלון היתה מעורבות נפשית גבוהה. הם שלטו על הביצוע, וכל אחד היה חלק ממשימה עבריינית. במהלכה של התוכנית הפלילית מתבצעות עבירות שונות, "בבחינת מפתחות הפותחים שער אחר שער, עד בואכה למטמון האסור אשר בכספי הבנק, עפ"י צרכים משתנים וסכומי הכסף להם הוא זקוק".

באשר למקסימוב ציינה קפלן, כי היה לו חלק ברור כמבצע בצוותא עם ילדיו, במהלך אותן חמששנים, ביחסו הנפשי למעשה ולתוצאותיו ובאינטרס המהותי שלו. בניגוד למצב שניסה להציג, של הלך תמים שכביכול במקרה הגיע לזירת האירוע, הוא היה מבצע בצוותא מובהק ומושיט יד, תרתי משמע, לעזרה לבנו ולבתו. קפלן ציינה, כי לא רק שידע ידיעה ברורה, אלא היתה לו גם מעורבות נפשית גבוהה..

אלון העזה לומר שהאמינה שעופר יחזיר כספים. לדברי קפלן, אין כל היגיון במחשבה כזו, וברור היה לנאשמת, כי מעשיה הם מעשי חמס בקנה מידה בל ישוער מבלי שנראה תחילתו של סוף.

"בקור רוח"

קפלן דחתה באופן חד-משמעי את טענתה של אלון, לפיה באה למשטרה והודתה מכיוון שהבינה, כי מעשיה עשויים להתגלות.

קפלן ציינה, כי העובדות המתוארות בכתב האישום תופחות על פניה, שכן עד לרגע האחרון "שקדה ברע": היא נטלה 70 אלף שקל, בקור רוח, מקופה מזדמנת, והסוותה זאת בפעולות של זיוף, שינוי מסמכים והתאמתם לדפי הבנק, כדי שלא תיתפס, כדי לשלם לעורך דינה ביום בו נתפסה.