המשרד לאיכות הסביבה איים לסגור מפעל אליאנס בחדרה אם לא יעבור לדלק דל גופרית

מנכ"ל החברה בשימוע: החברה מפסידה הרבה כסף; הגשנו תוכנית המתאימה ליכולות שלנו

חברת אליאנס לצמיגים הוזהרה השבוע על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, כי מפעלה הגדול בחדרה ייסגר לאלתר, אם לא יעבור לשימוש בדלק דל גופרית החל מתחילת השבוע הקרוב. כך נודע ל"גלובס".

למנהלי החברה נערך השבוע שימוע על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, במהלכה הודיע מנהל המחוז במשרד, רוברט ראובן, כי החברה עברה עבירות של איכות הסביבה, רישוי עסקים וחוק מניעת מפגעים. המשרד לאיכות הסביבה ביקש מהחברה לבצע שיפורים נוספים בתחום איכות הסביבה.

במהלך השימוע אמרו נציגי המשרד לאיכות הסביבה, כי בספטמבר אשתקד נערכו בדיקות פתע בארובה של המפעל, המייצר צמיגים, והתוצאות הראו חריגות.

המפעל צורך 10,000 טון מזוט בשנה, לדברי המשרד לאיכות הסביבה, ובכל יום הוא פולט קרוב לטון גופרית לחלל האוויר. המשרד מעוניין, כי הפליטות יצומצמו לחצי טון.

עוד אומר המשרד, כי יש גם חריגה בריכוז החלקיקים, אך המפעל החליף את מערכת צינורות האש על-מנת לפטור בכך את בעיית החלקיקים. כמו כן, טוען המשרד, כי הדוד של המפעל הוא ישן ולא מתפקד כהלכה. המפעל התחייב לדווח על החלפת הדוד בתוך חצי שנה. כמו כן, המפעל ידווח על החלפת צנרת האש.

מנכ"ל חברת אליאנס, יוסי אנגליסטר, אמר בשימוע: "אני נמצא בתפקיד מאפריל 2003, והמדיניות של המפעל היא לנקוט בפעולות להקטנת זיהום האוויר על רקע של חברה הנמצאת במצב כלכלי קשה. החברה מפסידה הרבה כסף. קשה להשקיע סכומי כסף גדולים. הגשנו לאיגוד ערים חדרה לאיכות הסביבה תוכניות שמתאימות ליכולת שלנו: תיקון והחלפת צינורות האש, סגירת הדוד הישן, ואנו מתכוונים לרכוש דוד חדש השנה. אני משוכנע, כי פעולות אלו ישפרו את המצב".

בהנהלת החברה אמרו עוד, כי דלק דל גופרית יקר ממזוט, וקיימת המלצה למנכ"ל להשתמש בדלק דל גופרית לפחות בחודשים הקריטיים - אוגוסט וספטמבר.

אליאנס סיימה את 2002 בהפסד של 120 מיליון שקל. אשתקד הילווה בעל השליטה באליאנס, אליעזר פישמן 3 מיליון דולר לחברה. זאת, כחלק מהזרמת אשראי ע"י הבנקים.

לפני שנה החלה אליאנס בקיצוץ חד בעלויות, בעקבות הפסדיה הכבדים בשנים האחרונות. היא פיטרה 150 עובדים, וקיצצה את שכרם של יתר העובדים, למעט עובדים המרוויחים פחות מ-6,000 שקל בחודש. בחברה מועסקים כ-800 עובדים. לפני שנה ביטלה קבוצת משקיעים זרה את כוונתה לרכוש את השליטה באליאנס בעקבות המצב הבטחוני.

אליאנס, הנסחרת בבורסה בת"א, הפסידה בינואר-ספטמבר 2003 37 מיליון שקל. עם זאת, עברה לרווח תפעולי של 9.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 60 מיליון שקל ב-2002.

מחברת אליאנס נמסר בתגובה, כי בהתאם למדיניות השקעותיה בתחום איכות הסביבה, היא נענית לדרישת המשרד לאיכות הסביבה, והמפעל יעבור לשימוש בדלק דל גופרית החל מתחילת פברואר. וזאת, בתיאום עם המשרד לאיכות הסביבה.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".