עמי סגיס: גרנית עשויה להתמודד על רכישת פי גלילות ובית הזיקוק באשדוד

"בשל החשיבות האסטרטגית של השליטה בבית הזיקוק באשדוד ובמתקני הניפוק של פי גלילות"

מנכ"ל גרנית הכרמל, עמי סגיס, אמר ל"גלובס", כי להערכתו גרנית תתמודד הן במכרז לרכישת מתקני פי גלילות והן במכרז לרכישת בית הזיקוק באשדוד.

מדובר ברכישות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. רכישות אלו אמורות להיות הרכישות המרכזיות שיבוצעו בשנים הקרובות במשק האנרגיה, ומשמעותן האסטרטגית חשובה במיוחד.

לדברי סגיס, "אין עדיין החלטות של דירקטוריון גרנית בנושא, אבל לדעתי אם וכאשר המכרזים יפורסמו - הרי שאנחנו נתמודד בהם בשל החשיבות האסטרטגית של השליטה בבית הזיקוק באשדוד ובמתקני הניפוק של חברת פי גלילות".

גרנית היא החברה האם של חברת הדלק סונול, חברת הגז סופרגז ופעילויות נוספות בתחום ההתפלה, הנדל"ן והצבעים (טמבור). מבחינת חברות הדלק בארץ, השליטה על פי גלילות ועל בית הזיקוק באשדוד אמורה להוות יתרון משמעותי בענף תחרותי זה.

בשבוע שעבר החליטו משרדי האוצר והתשתיות לפצל את בתי הזיקוק, ולמכור בנפרד את בית הזיקוק באשדוד. בית הזיקוק אמור להימכר בסכום מוערך של יותר מ-100 מיליון דולר. בית הזיקוק בחיפה אמור להיות מונפק באמצעות הבורסה.

אחרי מכירת בית הזיקוק באשדוד, אמורה המדינה לשלם לחברה לישראל עבור רכישת מניותיה בבתי הזיקוק (סכום של עד 120 מיליון דולר). החברה לישראל מחזיקה ב-26% ממניות בתי הזיקוק, ואילו המדינה מחזיקה ב-74%.

חברת פי גלילות נמצאת בבעלות משותפת של חברות הדלק הוותיקות - פז, דלק וסונול (50%) - והחברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה (50%).

בימים אלה מתנהל מו"מ בין המדינה לבין חברות הדלק הוותיקות לגבי עתיד האחזקות שלהן בפי גלילות. זאת, אחרי שהממונה על ההגבלים העיסקיים, עו"ד דרור שטרום, החליט לאסור על חברות הדלק הוותיקות להמשיך ולהחזיק יחד במניות בפי גלילות.

כעת, הממשלה צריכה לקבל שתי החלטות עקרוניות: האם למכור את מתקני הניפוק של פי גלילות כיחידה אחת, או כל מתקן בנפרד (לחברה שלושה מתקנים - באשדוד, באר-שבע וירושלים); האם לאפשר לחברות הדלק הוותיקות להתמודד במכרז לרכישת פי גלילות.

במכרז על מתקני פי גלילות צפויות להתמודד חברות הדלק האחרות, כולל חברת אלון-דור, שאינה מחזיקה כיום במניות בפי גלילות. לדברי סגיס, "אנחנו צפויים להתמודד על מתקני פי גלילות, גם אם הם יימכרו כמתקנים נפרדים".

גרנית נמצאת בשליטת משפחת בורוביץ וקבוצת גלנקור. גלנקור היא חברת הסחר הרב-לאומית הגדולה בעולם. היא מתמחה בעיקר במוצרי נפט, ולכן רכישה אפשרית של בית הזיקוק באשדוד על-ידי גרנית משמעותית מבחינתה. גלנקור מספקת לגורמים רבים בארץ מוצרי דלק מחו"ל, בין היתר לחברת החשמל.

גרנית