לראשונה בישראל רצח שופט: עדי אזר, רשם ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, נרצח ע"י מתנקש

(עדכון) ארונו של השופט יוצב היום בביהמ"ש המחוזי בת"א בשעה 15:00 * המשטרה: כל כיווני החקירה נבדקים

עדי אזר, רשם בית המשפט המחוזי בתל אביב, בן 48, נרצח ביריות סמוך לביתו ברח' הצופים ברמת השרון. סמוך לשעה 19:00 התקרב אלמוני למכוניתו של השופט, ירה בו שלוש יריות מטווח קצר ונמלט על גבי אופנוע. זו הפעם הראשונה בה נרצח שופט בישראל.

אזר, שהיה אמור להיבחר בסוף החודש לתפקיד שופט מחוזי בית המשפט בתל-אביב, זאת לאחר שבשנים האחרונות היה מועמד לתפקיד, אך לא הצליח להיבחר. בישיבה האחרונה של הוועדה לבחירת שופטים הוא זכה לתמיכתם של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון.

בתקופה האחרונה הטיל אזר עיקול בגובה 50 מיליון שקל על יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר עראפת, באופן אישי, ועל כספי הרשות הפלשתינית. זאת, בתביעה של אגד בגין נזקי האינתיפדה. במערכת המשפטית הזכירו את התיק הזה כהסבר אפשרי למניע להרצחו של אזר. הסבר אפשרי נוסף שנשמע היום, הם מכתבי האיום שקיבל אזר בתקופה האחרונה, אולם התייחס אליהם בביטול.

קצינים בכירים במשטרה אמרו כי "זוהי חציית קווים ברמה הגבוהה ביותר. ודבר שלא נראה בארץ מעולם".

בעולם המשפט הלם ותדהמה בעקבות הרצח. שופטים בכירים מסרו ל"גלובס" כי הם מקווים שמדובר בטעות ולא היתה כוונה לרצוח שופט.

נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, ומנהל בתי המשפט, השופט בועז אוקון, מבקשים להביע תנחומים וצער על הרצחו של אזר. בהודעה שפירסמו הערב נכתב "כולנו מרכינים ראש וכואבים את הרצחו של חברנו, השופט אזר, שופט מהמצטיינים שבשופטים. מערכת בתי המשפט סומכת על רשויות האכיפה שיעשו כל שביכולתם לפענח את הפשע הנורא".

"זהו מקרה ראשון של רצח שופט בישראל. האלימות בישראל הגיעה שליאים חדשים המזעזעים את אמות הסיפים של שלטון החוק במדינת ישראל". כך הגיב הערב שר המשפטים יוסף (טומי) לפיד בתגובה לרצח.

עו"ד רם כספי, המייצג את אגד בתיק נגד הרשות הפלשתינית ויאסר עראפתף, שהתנהל בפני השופט אזר, אמר הערב: "עדי אזר היה אחד השופטים המבטיחים במחוזי בת"א, שעתידו לפניו. חיוו נגדעו באיבם בין שהמניע לרצח הינו פלילי ובין שהינו לאומני, ועדיין מוקדם לקבוע, הפגיעה היא קשה והיא כוונה להשתיק באלימות את מלאכת עשיית הצדק ולהחדיר פחד לליבותיהם של השופטים, פן יפסקו לזכות צד אחד או לחובת צד אחר".

עו"ד יוסי ארנון, המייצג את הרשות הפלשתינית ואת עראפת: "זה איום ונורא שהרצח מגיע לבית המשפט. אני לא חושב שישי קשר בין התיקים שלנו לבין הרצח. הרשות הלכה בדרך של הפתרון המשפטי והעסיקה עורכי דין כדי להתמודד עם השאלות המשפטיות. אם האלימות תתחיל במערכת המשפט, אנו נראה כמו קולמביה".

בשעה האחרונה החלו קולגות של אזר, מבתי המשפט המחוזי והשלום בתל אביב, להתאסף ליד ביתו ברמת השרון.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט אורי גורן, שבשנים האחרונות דחף ללא ליאות את מינויו של אזר לשופט מחוזי, קיבל את הבשורה בעת ששהה בחופשה בצרפת. גרון יצר קשר עם סגניו והנחה אותם כיצד לפעול לנוכח הארוע.

מפקד מחוז ת"א, ניצב סדבון, אמר כי השופט לא עסק בפלילים ולא ידוע דבר נוסף על הרצח או על חשודים ברצח.

"מפעם לפעם אנחנו שוברים שיא נוסף. בהחלט ירי אכזרי מאוד שבוצע ממש בפתח ביתו של שופט בישראל. אנחנו רק בראשית הדרך והחקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז תל אביב. אני מקווה מאוד שבטווח הזמן הקרוב נדע כיוונים ובמה הדברים אמורים", אמר ניצב סדבון.

עוד הוא אמר, כי "ככל שאנחנו יודעים אין מדובר בשופט שעוסק בפלילים ועוסק בעבריינים שאולי היתה להם סיבה לפגוע בו. כל הדברים האלה הם בראשית הדרך, אני לא חושב שאפשר כבר לדבר על מניע.

"עצם המקרה הוא חמור מעין כמוהו. ישוב ברכב ליד פתח ביתו. הוא נורה. ..נשקיע כל מאמץ אפשרי להגיע למבצעי העבירה", אמר.

ניצב סדבון אמר, כי המשטרה תעבור על התיקים בהם שפט הנרצח. "כפי שאמרתי הוא לא עסק בפלילים אלא בתיקים אזרחיים ומטבע הדברים אלה אינם שופטים שחשופים למגע עם גורמים פליליים, אם כי כל הנושא הזה בראשית הדרך. ברגע שנדע ונוכל לפרסם - נפרסם".

גורמים במשמר בתי המשפט אמרו בתגבוה בשבועיים האחרונים בתחילת כל משמרת דווח על התרעה של טרוריסטים לפגוע בשופטים עם אקדחים משתיקי קול.

חללי אל-אקצה טוענים: אנחנו רצחנו את השופט, אולם במשטרה אומרים: כל כיווני החקירה נבדקים.