איזון נאות במחצבות

ועדת השופט ביין, לאחר שמיעת הסברי עו"ד זכאי-נוימן בדבר שיקולי ועדת השניים, מצאה שהסדרי הפשרה סבירים ומאוזנים

מאמרה של דליה טל בגיליון גלובס נדל"ן הקודם, שכותרתו "הכרייה במחצבות בדרך לסיבוב נוסף: יוגש בג"ץ נגד החלטות ועדת ביין", נותן תמונה חסרה ומסולפת של החלטות הוועדה.

ראשית, באשר להרכב הוועדה שבראשות השופט ביין: הוועדה מונה, מלבד נציג המינהל, עו"ד רחל זכאי-נוימן, ונציג האוצר, סטניסלב שוורצביין, גם את נציג התאחדות התעשיינים ובעלי המחצבות, יצחק דוידי, וכן את רו"ח, מנחם רהב, מזכיר לשכת רוה"ח.

שנית, ועדת ביין דנה עד כה ב-14 מחצבות, בהתאם לקריטריונים וסדרי דין שפרסמה. המלצות הוועדה ונימוקיה לגבי כל מחצבה נמסרו למפעיל המחצבה הנוגע בדבר והוגשו לוועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל. שלישית, ההסדרים עם המחצבות אבן וסיד והנסון, לא נעשו ע"י ועדת השופט ביין, הפועלת מכוח תקנה 25(29) לתקנות חובת המכרזים, אלא ע"י ועדה אחרת הפועלת מכוח תק' 25(4) לתקנות חובת המכרזים וקודם להקמת הוועדה שבראשה עומד השופט ביין.

ועדה זו מוסמכת לאשר הסדרי פשרה, מקום שקיימות מחלוקות, באשר לזכויות בקרקעות. ועדה זו, הקרויה "ועדת השניים", מורכבת מהחשב הכללי במשרד האוצר או נציגו וכן היועץ המשפטי של המינהל.

לוועדת השניים סמכות לאשר פשרה ולהעניק זכויות, כאשר "הענקת הזכויות נחוצה וצודקת בנסיבות העניין".

לפי חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, סמכויותיה של ועדת השניים לדון בסכסוכי קרקעות בנושאי מחצבות, לא נגרעו ע"י הקמת ועדת ביין, ושתי הוועדות ממשיכות להתקיים במקביל.

למען הסדר הטוב, ומעבר לצורך, והואיל וסמכותה של "ועדת השניים" היא כללית ואילו סמכות ועדת ביין היא ספציפית לנושא המחצבות, הוחלט שוועדת ביין תשמע את השיקולים שהניעו את ועדת השניים לאשר את הסדרי הפשרה עם המחצבות אבן וסיד והנסון, ותביע דעתה אם הם עומדים במבחנים של סבירות. ועדת ביין מצאה שהסדרי הפשרה סבירים ומאוזנים.

לגופו של עניין, תוכנו של ההסדר שאושר על-ידי ועדת השניים הוא כלהלן: כל אחת מהחברות מחזירה למדינה מחצית מסך עתודות האבן המצויות במחצבותיה. עתודות אבן אלה תשווקנה ע"י המדינה במכרזים. מחצית עתודות האבן המושבת למדינה תעמוד לרשות המדינה ע"י השבה מדורגת של מחצבות ע"י החברות, באופן שחלק מהמחצבות מושבות לאלתר ואחרות תושבנה תוך פרקי זמן שנקבעו, שבמהלכם תכרנה החברות כמות אבן שהוגדרה. בהתאם להסדר לא תיערך כל התחשבנות בין המדינה לחברות על השקעותיהן במחצבות המושבות למדינה.

הסדרים אלה יאפשרו למדינה להוציא מחצבות במכרזים בהליך מדורג ומבוקר, דבר שיאפשר אבטחת המשך אספקת חומרי חציבה למשק, למרות השינויים אותם עובר ויעבור הענף לאור השינוי המהותי שהינו עובר. מכאן, שאין ממש בטענות, כאילו החלטת ועדת השניים כמוה "כהענקת מתנה של מיליארדי שקלים על חשבון משאבי המדינה ועל חשבון הציבור". להיפך, מדובר במציאת איזון נאות בין האינטרס הציבורי לבין האינטרס של בעלי המחצבות הנדונות.

הכותב, סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בחיפה בדימוס, עומד בראש הוועדה למתן הרשאות למחצבות