אולמרט: בין ג'רוזלם לעזה

יצרני האבן הישראלית פיתחו מותג שזכה להצלחה בעולם, אבל בלי מחצבות חדשות יהנו מהמותג היצרנים מיו"ש

ג'רוזלם: התיק הזה תפור בדיוק על שלל הכובעים של השר אהוד אולמרט: תעשייה, מסחר, יצוא, תעסוקה, מינהל מקרקעי ישראל. מדובר בענף מחצבות האבן לריצוף וחיפוי, מה שאנחנו מרשים לעצמנו לכנות שיש.

ב-5-4 השנים האחרונות קרה משהו בענף הזה, שנתפש עד כה כנשלט באופן בלעדי על ידי היצרנים המסורתיים מאיזורי יו"ש. יש ביו"ש מאות מחצבות ולפחות 500 מפעלים בגדלים שונים לעיבוד אבן, ופועלים שם ענקי משפחת ג'עברי מחברון או נסאר עלי נסאר מבית לחם, המייצר ומייצא כל חודש 60-70 אלף מ"ר מרצפות ולוחות חיפוי של אבן חברונית.

לעומת זה, בישראל יש אולי עשרה מפעלים ורק 3 מחצבות, תעשייה קטנה בהשוואה לתעשייה הערבית המסורתית בגדה המערבית. אבל, התעשייה הזו רשמה צמיחה מרשימה בשנים האחרונות. מיצוא זניח של חצי מיליון דולר לפני חמש שנים, יש היום יצוא של 60-70 מיליון דולר, בעיקר לארה"ב.

הגידול במכירות התרחש, במידה רבה, בזכות שיתוף הפעולה של היצרנים הישראלים בבניית מותג ישראלי - השם הגנרי ג'רוזלם סטון, ובעיקר המותג הקרוי ג'רוזלם גולד, זו האבן שאנחנו קוראים לה אבן מצפה צהובה (זכויות היוצרים על שם המותג מגיעות ליחיאל גרבלסקי, מוותיקי הענף).

הבעיה היא, שלמותגים ג'רוזלם סטון וג'רוזלם גולד קורה משהו מוזר. מצד אחד, היצרנים מיו"ש רוכבים על המותג, שעל בנייתו עמלו יצרנים ישראלים. מצד שני, מלאי האבן במחצבות הפעילות בישראל מסתיים, והמכרז האחרון למחצבה באיזור מצפה רמון, מכרז המחייב גם הקמת מפעל עיבוד האבן, בו זכה רפאל אלפי עם שותף זר, היה לפני שנתיים. המדינה קיבלה כ-13 מיליון שקל, עוד 4% הולכים לקרן לשיקום מחצבות, והזוכה מחוייב להקים מפעל, ובכך לייצר עוד עשרות מקומות עבודה (ולא לייצא גושי אבן).

הענף זקוק לעוד מחצבות, ואם זה לא יקרה מהר - המותג עלול למות. המינהל הכין תוכנית למקבץ של מחצבות בנחל חוה, מצפון מזרח למצפה רמון, בקטע מוצנע יחסית של הנחל, עם דרישות שיקום גבוהות. התוכנית תקועה כבר למעלה משנה בוועדה המחוזית דרום. במינהל לא מסוגלים להבין את התופעה בענף המחצבות, לפיה פרטיים מצליחים לקדם את תוכניותיהם מהר יותר מאשר המינהל, למרות שהחוק נותן עדיפות למינהל.

כאן צריך את אותה תקיפות של אולמרט. שהרי מדובר על כל כובעיו: מינהל, תעשייה, יצוא, מסחר ותעסוקה, ויש כאן גם מקום לטענה מוצדקת מול אחד הגופים אותם אולמרט מבקר בחריפות, ועדות התכנון. חוץ מזה, האם ראש עיריית ירושלים לשעבר יכול לא להלחם עבור מוצר הקרוי ג'רוזלם גולד?

עזה: כבר תקופה ארוכה מתפרסמות ידיעות על ישובים חדשים, שעומדים לכאורה לקום במיוחד עבור המתפנים מרצועת עזה ביולי 2005. אפשר לחשוב שמינהל מקרקעי ישראל עובד עכשיו יומם ולילה רק כדי להכין למפונים ישובים חדשים.

זה קשקוש. אפשר להציע למתפנים כמה עשרות מגרשים במושב קיים לבנייה עצמית, אבל אין שום דרך לתכנן ולהקים ישוב חדש בפרק הזמן שבו מדובר, וחבל לעורר ציפיות.

צריך קצת אומץ לומר זאת למתפנים. מי שפינה את האחים של עוזי כהן מההתנחלויות שלהם במסדרונות מינהל מקרקעי ישראל בת"א, שם הם התיישבו על תקן מסייעים בין השאר לחברי הליכוד, לא צריך לחשוש מלומר את האמת למתפנים מעזה.