בכיר לשעבר ברשות להגבלים: יש מנגנון של החלפת מידע בין הבנקים

מאיר גלבוע, שהיה ראש מחלקת החקירות: די נדהמתי ממערכת הלחצים של עלית בפרשת קדבורי

"אני לא תמים, אבל די נדהמתי ממערכת הלחצים שהפעילה עלית על בעלי עסקים קטנים בפרשת קדבורי. בחקירות פשיעה רגילה אתה לא רואה כזה פחד. מסתבר שאיומים על פרנסה הם לא פחות מפחידים". כך אומר בראיון למגזין "G" של "גלובס" מאיר גלבוע, שעמד עד לפני מספר חודשים בראש מחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים.

לפני חצי שנה החליטה רשות ההגבלים להגיש כתב אישום נגד גיורא בר-דעה, מנכ"ל עלית , ובכירים נוספים, בחשד של חסימת השוקולד המתחרה קדבורי.

בנושא חקירת העמלות בבנקים, אומר גלבוע: "לרשות היה מידע על מנגנונים מאוד משוכללים של החלפת אינפורמציה בין הבנקים. יש לראשי הבנקים המון מפגשים. ועדה פה, ועדה שם, הם לא צריכים הרבה יותר מזה בשביל לתאם דברים".

לדבריו, גם בפרשה זו נתקלו חוקרי הרשות בחשש ובפחד עצום לשתף פעולה. "הגענו לאנשים בכירים, שאמרו לנו שיש להם הרבה מה לספר, אך הם מפחדים. אילו היו מוסרים בעדויות מה שמסרו בעל-פה, הציבור היה עולה בהמוניו על מנהלי הבנקים ושם אותם בבסטיליה".

גלבוע סבור שרשות ההגבלים סובלת מבעיה קשה של "תת-אכיפה של החוק. הגשת כתב אישום היא אפשרות שעולה רק לאחר שכלו כל הקיצין. הגישה הזו פשטה את הרגל מזמן, כי בלי אכיפה פלילית אין אכיפה כלל. זה מתבטא בכך שהחלטות של הממונה לא מיושמות, כי יש פחות חשש מסנקציות פליליות".

עלית מסרה בתגובה: "החברה פועלת תוך שמירת החוק והנורמות המקובלות. אנחנו נדהמים מהעובדה שמר גלבוע מתערב בתהליך משפטי באופן פסול, תוך סילוף עובדות ואמירת דברים לא מדויקים, כנראה מתוך מטרה להשפיע על התהליך המתנהל". רשות ההגבלים מסרה בתגובה: "דברי גלבוע אינם תקינים ואינם נכונים".