הצעת חוק: גם מזמין שירותי קבלן אחראי לזכויות העובדים

הצעת חוק של ח"כ יגאל יאסינוב (שינוי), שהוגשה לכנסת בשבוע שעבר, קובעת כי גם מזמין שירותי קבלן אחראי לזכויות העובדים. ההצעה, עליה חתומים 30 חברי כנסת מכל סיעות הבית, מתקנת את חוקי העבודה כך שהאחריות לזכויותיהם של העובדים תוטל גם על מזמין השירות. ההצעה תעלה להצבעה עם תום הפגרה.

ההצעה היא פרי עבודה משותפת של ח"כ יאסינוב עם פורום הארגונים לאכיפת זכויות עובדים. לפני כחצי שנה, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אימצה את הדו"ח של ח"כ יאסינוב, שניתח את נושא הפרת זכויות העובדים, והמליצה על שורה של תיקונים בנושא.

במועד קרוב לפרסום הדו"ח הודיע משרד המשפטים לחברות העוסקות באבטחה ושמירה, שהפרת זכויות עובדים יכולה להביא לביטול רישיון החברה. משרד העבודה התחיל בבדיקה מדוקדקת של החברות העוסקות בתחום. בשבוע שעבר, כתוצאה מדיון על הצעת חוק, הודיע משרד התמ"ת על ביטול תקנות שמנעו תשלום עבור שעות נוספות לשומרים ומאבטחים, כיוון שיום העבודה הוגדר ל-10 שעות. התקנה החמורה הייתה בתוקף משנת 1951.

"מדינה דמוקרטית לא יכולה להרשות לעצמה לא להגן על זכויות עובדים. נתין שעובד קשה למחייתו ולא מקבל את מלוא הסכום שמגיע לו ותנאים סוציאליים שהחוק מתיר לו, חש תסכול שמתבטא ביחס שלו למדינה ולחוקיה. במדינת ישראל המזמין הגדול של שירותי קבלן הוא המדינה, ובמקום להיות כלב השמירה של זכויות העובדים היא עוצמת עיניים ומאפשרת לחלק מהמעבידים לזלזל בחוקי מגן", אמר ח"כ יאסינוב.