המרינה שוב מעוררת ויכוח: החברה להגנת הטבע מתנגדת לתוכנית החדשה

האדריכל הספרדי אסביליו הציע לדלל את הבנייה; החברה הכלכלית חיפה: החברה להגנת הטבע החליטה מראש להתנגד

אחרי יותר מעשור של תכנון ודיונים בוועדות הסטטוטוריות השונות, שוב עומדת תוכנית המרינה בחיפה בלב עימות בין החברה הכלכלית חיפה לבין החברה להגנת הטבע.

לפני מספר חודשים הביע האדריכל הספרדי ג'וזף אסביליו נכונות לבחון מחדש את תוכניות המרינה, שנידונו משך שנים, וכללו ייבוש ים ובנייה רוויה באזור בו הכרמל נושק לים, בשכונת בת גלים.

לאחר בחינה המליץ אסביליו להשאיר את המרינה במיקומה הנוכחי, אולם גרס שיש לשנות את נופך הבנייה ולהפוך אותה ל"ים תיכונית", דלילה ונמוכה יותר. אסביליו העביר לפני מספר שבועות לחברה סקיצות רעיוניות של התוכנית המוצעת על ידו.

בשבוע שעבר נפגש מנכ"ל החברה הכלכלית חיפה, אבי פפרקורן, עם נציגי החברה להגנת הטבע, במטרה להציג בפניהם את התוכנית, ששמה לטענת החברה הכלכלית דגש על ערכי טבע ושמירת המשאבים.

מספר ימים מאוחר יותר פרסמה החברה להגנת הטבע נייר עמדה הפוסל את התוכנית. בנייר העמדה טוענת החברה להגנת הטבע, כי היא מתנגדת לכל תוכנית להקמת מעגנה בראש הכרמל. "כל פיתוח בשטח זה יהרוס ללא תקנה את ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבחוף ובים, ויהרוס אתר מבוקש לגלישה ולצלילה", נטען בנייר.

כחלופות מציעה החברה להגנת הטבע להרחיב את נמל הקישון לצורת בניית מעגנה, או לחילופין לחכות לפינוי בסיס ההדרכה של חיל הים בשכונת בת גלים, ושם לבנות את המעגנה.

פפרקורן, שנדהם כהגדרתו מהפסילה המהירה, תוקף את אנשי החברה להגנת הטבע: "במהלך הפגישה עם אנשי החברה להגנת הטבע קיבלנו את התחושה שההחלטה נפלה מראש, ומקבלי ההחלטות מחפשים את הדרכים הקלות להשיג מידע כדי להתנגד לבנייה. לא הוצעו חלופות, לא דובר על פתרונות, לא נאמר כמעט דבר על ערכי טבע, או שכיות חמדה שאנשי החברה להגנת הטבע מבקשים לשמר. הצענו לנציגים לקיים סיור על שפת הים, שבו יציגו בפנינו את העקרונות החשובים להם, אבל הם דחו את ההצעה. אכזב אותי לגלות שזו הגישה של אנשים המופקדים על ערכי טבע בישראל. גם לתושבי חיפה ולמי שאינו חבר בחברה להגנת הטבע בתל-אביב יש זכויות.

"אנחנו מקדמים כעת פרויקט המשתלב עם הסביבה. התוכניות מתחשבות בקווי המתאר ומיועדות להפוך קטע חוף טרשי, שאינו נגיש בשל מסילת הברזל ושדרות ההגנה, לאיזור קייט להנאת כל הציבור". לדבריו, אין כל כוונה לקדם בינוי שיפגע בנוף ובתוכניות הופנמו לקחים רבים מפרויקטים דומים בארץ ובחו"ל. "הטיילת המתוכננת לקום במקום, באמצעות מימון של יזמים פרטיים, תאפשר נגישות לכלל הציבור ולא רק לבעלי רכבי שטח", אמר.

במהלך אוגוסט אמורה עיריית חיפה לגבש את עמדתה בנוגע למיקומה של המרינה, ולהגיש עמדה זו לוועדה לתכנון חופים, האמורה להתכנס בספטמבר.