תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

נקלעתם לתאונה ועליכם להפעיל את הביטוח? כך תעשו זאת בצורה נכונה ונוחה

הגשת תביעה לביטוח המקיף או לביטוח צד ג' דורשת היערכות וזמן • שירותים חדשניים של חברות הביטוח יכולים להקל ולייעל את התהליך

תביעת ביטוח רכב. לאופן הדיווח יש משמעותית קריטית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
תביעת ביטוח רכב. לאופן הדיווח יש משמעותית קריטית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הפניקס

על פי נתוני איגוד חברות הביטוח בישראל, כ-380 אלף תביעות רכב מוגשות מדי שנה. בסטטיסטיקה הזאת נכללות תאונות הדרכים וגם מקרים של גניבות ונזקים אחרים שנגרמים לרכביהם של המבוטחים. במידה והתאונה נגרמה באשמת צד ג' באפשרות המבוטח לתבוע את הנזק מצד ג' או ממבטחו. כך או כך, לאופן הדיווח על התאונה יש משמעות קריטית והוא יכול לסייע לסיום מהיר ויעיל של התביעה.

הגשת תביעה לחברת הביטוח, ובייחוד תביעת צד ג', היא פרוצדורה שעלולה להיות מעט סבוכה, יש חברות ביטוח שהשיקו פתרונות טכנולוגיים חדשניים שנועדו להקל על הלקוחות. כך, למשל, לחברת ביטוח הפניקס שירות וואטסאפ חדשני, שמאפשר לקבל הדרכה והכוונה ללקוחות "הפניקס סמארט" בהגשת תביעה. השירות חוסך שיחת טלפון למוקד השירות ומאפשר קבלת תשובות והכוונה מיידית ישירות לוואטסאפ, באופן קל, זמין ושירותי שמקל על המבוטח.

לצורך העברת הדיווח לחברת הבטוח נדרש מכם לפרט את נסיבות הארוע, זהות הנהג, לקבל את הפרטים של הנהגים שהיו מעורבים בתאונה, צילומי הנזק ממקום האירוע וסרטון אם קיים. חשוב להקפיד על משלוח הדיווח בסמיכות מירבית למועד התאונה או האירוע. במידה והנכם תובעים את צד ג', חברת הביטוח תפיק עבורכם אישור אי הגשת תביעה לפוליסת הרכב שלכם בהתבסס על הדיווח של התאונה.
לחברה עצמה, כמובן, גם חלק חשוב במהירות הטיפול, הנגזרת מיעילות השירות שהיא מעניקה.

כיצד עליכם לפעול במידה ועברתם תאונה, או מקרה גניבה?

הרכב נפגע בתאונה באשמתנו? התסריט הקל יותר

במקרה שבו הרכב נגנב או היה מעורב בתאונה באשמת נהג הרכב המבוטח, מדובר אולי במצב לא נעים, אך החיים עבור המבוטח פחות מסובכים מאשר במקרה של תביעת צד ג'. כל מה שנדרש במצב שכזה הוא להעביר הודעה לחברת הביטוח, באמצעות טופס הניתן למילוי באופן דיגיטלי או בכתב, באמצעות פנייה טלפונית למוקד, במייל או באמצעות סוכן הביטוח.

לטופס התביעה יש לצרף צילום של רישיון הרכב, רישיון הנהיגה של הנהג, מספר תעודת זהות וכל מסמך אחר שעשוי להיות רלוונטי לצורך הטיפול בתביעה. תיקון הרכב (או הכרזתו כ"טוטאל לוס" ע"י השמאי) מתבצע בהתאם לפוליסת ביטוח הרכב ולתנאים של המבוטח. ניתן להתייעץ לשם כך עם סוכן הביטוח או עם המוקד של חברת הביטוח, באמצעות ערוצי השירות שהיא מפעילה.

בעת תאונה קבלת שירות יעיל בערוצים הדיגיטליים של חברת הביטוח משחקת תפקיד / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 בעת תאונה קבלת שירות יעיל בערוצים הדיגיטליים של חברת הביטוח משחקת תפקיד / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

נפגעתם מצד ג'? כך תפעלו

הסיטואציה שמסבכת מבוטחים מופיעה במקרים בהם רכבם ניזוק/נפגע על ידי צד ג' שלא באשמתם. בשונה מתביעה של ביטוח מקיף, שבו המבוטח תובע את חברת הביטוח שלו, בתביעה כנגד צד ג' פונים לחברת הביטוח של הרכב הפוגע. הצעד הראשון הוא החלפת פרטים: תעודת הזהות, ממנה יש להעתיק/לצלם שם מלא, מספר תעודת זהות וכתובת מגורים; רישיון רכב, ממנו יש להעתיק את מספר הרכב, סוג הרכב ואם מדובר ברכב חברה או רכב פרטי; ולבסוף, את תעודת הביטוח, ממנה יש להעתיק את שם חברת הביטוח, מספר הפוליסה ושם המבוטח (שלא תמיד זהה לשם הנהג הפוגע). רצוי באותו מעמד לצלם את הרכבים שניזוקו ואף לתמוך זאת בסרטון במידת האפשר, ולהחליף מספרי טלפון למקרה של צורך בהשלמת פרטים.

השלב הבא הוא זה שמסבך את מרבית המבוטחים. ראשית, בעל הרכב שרכבו נפגע צריך לבחור שמאי שיעריך את הנזק. במקרה שנבחר שמאי מתוך המאגר של חברת הביטוח של הרכב הפוגע, השומה שלו היא זו שקובעת. במקביל, מאחר ומדובר בתביעת צד ג', צריך המבוטח לפנות לחברת הביטוח שלו, זו שדרכה הוא מבוטח - בביטוח מקיף או ביטוח צד ג', לדווח על התאונה ולקבל אישור "אי הגשת תביעה". באישור זה הוא מצהיר כי לא פנה לחברת הביטוח שלו בתביעה לקבלת תשלום בגין התאונה. ניתן לפנות לסוכן או ישירות לחברת הבטוח. כך, למשל, לקוח של חברת "הפניקס" שרכבו נפגע וברצונו לתבוע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע, יכול בין היתר לשלוח הודעת וואטסאפ, או להתקשר למוקד התביעות ב-5070*, להודיע על התאונה ולבקש אישור "אי הגשת תביעה".

לאחר השלמת הפרטים מהמסמכים הרשומים מעלה, על המבוטח שרכבו נפגע לפנות לחברת הביטוח של הרכב הפוגע להגשת תביעה. מסמכי התביעה בעת פנייה לחברת צד ג' צריכים לכלול:

  • תצלום של הנזק שנגרם לרכב.
  • דוח שמאי
  • חשבוניות על תיקון הנזק (במקרה שתוקן).
  • אישור "אי הגשת התביעה"
  • העתק מטופס העברת ההודעה לחברת הביטוח של בעל הרכב שנפגע.
  • תדפיס תביעות קודמות או אישור על היעדר תביעות בשלוש השנים האחרונות (ניתן לקבל מחברת הביטוח שלכם).
  • את הפרטים שאספתם מהנהג הפוגע (רישיון נהיגה, ת.ז., ביטוח וכו').
  • ובמקרה הצורך, אישור משטרה או כל מסמך אחר נוסף שיכול להיות רלוונטי לתביעה (כמו למשל רשימת עדים לתאונה).

קבלת השירות מחברת הביטוח

חשוב להזכיר כי יש לחברות הביטוח 30 יום להביע עמדה באשר לתשלום התביעה זאת כמובן בכפוף להעברת המסמכים בזמן ובאופן תקין. הוראה זו מעלה את החשיבות של קבלת שירות בערוצים דיגיטליים יעילים ומהירים כמו בוואטסאפ של הפניקס smart, המסייעים להשלמת התביעה בזמן וקבלת התשלום.