תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בית המשפט העליון בשווייץ פסק: בנקים במדינה מחוייבים להשיב סכומי כסף ללקוחותיהם

הפסיקה קובעת כי במשך שנים נגבו מחשבונות הלקוחות עמלות "שקטות" שלא כדין • כעת ניתן בהליך יזום לזכות בהחזרים בשל כך

רבים אינם מודעים לאפשרות החזר עמלות מבנקים בשווייץ / צילום: depositphotos / עיצוב: שיר מנור, מילת הקסם
רבים אינם מודעים לאפשרות החזר עמלות מבנקים בשווייץ / צילום: depositphotos / עיצוב: שיר מנור, מילת הקסם

הכתבה בשיתוף משרד עורכי דין ש. הורוביץ ושות'

שווייץ נחשבת בעיני רבים לגן עדן - הן בשל הנופים המרהיבים שבה ומרחבי הטבע המופלאים, הן בשל היותה מדינה שקטה הנמנעת מעימותים, והן בשל העובדה שהיא מקום מצוין לעשות בו עסקים. המדינה המרכז אירופית היא מרכז כלכלי עולמי חשוב במיוחד, המשמש עשרות בעלי עסקים ואילי הון, ומושכת אליה עוד ועוד כאלה מדי שנה.

המשמעות ברורה: מיליוני אנשי עסקים וגורמים שונים מנהלים חשבונות בבנקים בשווייץ, או ניהלו בעבר, במשך שנים. יתכן כי רבים מהם יופתעו לגלות כעת כי הבנקים שבהם נוהלו החשבונות, חייבים להם סכומי כסף - וזאת בשל גביית עמלות שלא כדין.

מדובר בפרשה שמלווה את המדינה המרכז אירופאית כבר כמה שנים, ושבמסגרתה התקבלו לא מעט פסקי דין בערכאות המשפטיות השונות, כולל בית המשפט העליון בשווייץ. מבלי להלאות אתכם, השורה התחתונה היא שהבנקים בשווייץ גבו במשך שנים עמלות שונות כולל "עמלות שקטות" - כאלו שהלקוח בכלל לא יודע שנגבו ממנו - מבלי שהיו רשאים לעשות זאת. כעת כל אותם לקוחות, ובהם גם לקוחות ישראלים רבים, יכולים לדרוש את הכספים בחזרה. בחלק גדול מהמקרים מדובר בסכומי כסף לא מבוטלים.

"ישנם משקיעים ישראלים רבים שכלל לא מודעים להיותם זכאים להחזרים בגין עמלות שנגבו מהם על-ידי הבנקים לאורך השנים שלא כדין", אומר עו"ד ורו"ח מוטי סבן, שותף במשרד ש.הורוביץ ושות'. "מדובר בהחזרים בהיקפים משמעותיים, כ-2% לרוב משווי כלל נכסי החשבון - ואף יותר מכך. בעל חשבון שבו נוהלו מיליון דולר, לדוגמה, עשוי להיות זכאי להחזר של כ־20 אלף דולר ויותר, סכום משמעותי לכל הדעות".

עו"ד ורו"ח מוטי סבן, שותף במשרד ש.הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין
 עו"ד ורו"ח מוטי סבן, שותף במשרד ש.הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין

סבן ממשיך ואומר כי כפי שרבים בוודאי זוכרים, במהלך השנים האחרונות הסדירו אלפי ישראלים את הדיווח על חשבונותיהם בשווייץ, וזאת במסגרת הליכי גילוי מרצון מול רשות המסים. "בהליכים אלו הוסדר הון בלתי מדווח בשווייץ בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, והסכום הזה לבדו מספיק כדי להמחיש עד כמה גדול הפוטנציאל להחזרי עמלות. הפוטנציאל המדובר טרם מומש ברובו".

הליך מורכב שלא דורש מעורבות אקטיבית של הלקוח

כאמור, פסקי הדין הראשונים בשווייץ בנושא "העמלות השקטות" התקבלו לראשונה כבר לפני כמה שנים, אך אין זה אומר שהכסף מוחזר אוטומטית לבעלי החשבונות ולכן המהלך צריך לבוא מצד הלקוחות עצמם, באופן יזום. מדובר בתהליך שעשוי להימשך זמן מה, אך לרוב הוא מסתיים בהחזרים יפים.

במשרד עו"ד ש.הורביץ ושות' מציינים כי בעת האחרונה עוד ועוד לקוחות של אותם בנקים בשווייץ מתחילים ליזום פניות לקבלת החזרים כספיים. "לאחרונה הולך וגובר זרם הלקוחות הישראלים שפתחו בהליך באופן פורמאלי", מספר עו"ד ליאור נוימן, שותף מנהל תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות'. "זהו הליך מורכב למדי, שדורש מיומנות משפטית וחשבונאית וכרוך במשא ומתן ממושך ובהליכי גישור מול הבנקים, אך הוא אינו דורש מעורבות אקטיבית מצד לקוחות הבנקים, כלומר מצד בעלי החשבונות".

עו"ד ליאור נוימן, שותף מנהל תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין
 עו"ד ליאור נוימן, שותף מנהל תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין

"חשוב לדעת: הבנקים מציגים שלל סיבות מדוע חלק גדול מהעמלות לא נכלל תחת אותן החלטות שקבעה מערכת המשפט בשוויץ. ואולם, בסופו של דבר הרוב המוחלט של מחזיקי החשבונות בשווייץ ימצאו זכאים להחזרים מהותיים, בדרך כלל במסגרת הסכם פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. אגב, הלקוחות יזכו להחזרים בין אם מדובר בחשבונות שדווחו לרשויות המס בישראל לאורך השנים ובין אם לאו - אך בחשבונות שהוסדרו במסגרת הליכי גילוי מרצון בישראל נצפו החזרים גבוהים במיוחד".

השעון מתקתק: החלטת בתי המשפט כפופה לחוק ההתיישנות

הזרם המתגבר של משקיעים ואנשי עסקים ישראלים אשר פונים כעת להסדרת העניין ולקבלת החזרים מהבנקים פועל לטובתם באופן לא מבוטל. זאת מאחר וככל שיותר אנשים יעשו כן יושגו תוצאות טובות יותר - הודות לניצול יתרון הכוח והגודל שלהם כקבוצה המבצעת פעולה צרכנית מעוררת הדים.

אך לממד הזמן יש היבט חשוב יותר, כפי שמסביר עו"ד ורו"ח סבן: " בית המשפט בשווייץ קבע כי זכאותם של מחזיקי החשבונות לקבלת החזר כפופה למגבלת התיישנות. במרבית המקרים מדובר על תקופה של עשר שנים - והשעון מתקתק, כמובן. מחזיקי חשבונות רבים נמצאים למעשה במרוץ נגד הזמן בימים אלו, כדי לפתוח בהליך ו'לקבע' משפטית את תקופת ההתיישנות".

"מה שקורה כעת הוא רק קצה הקרחון", מוסיף עו"ד ליאור נוימן, "היקף ההון שהוחזק בשווייץ בשנים האחרונות עצום, ולכן הצפי הוא שעוד ישראלים רבים יחלו בקרוב בהליך. בכל יום שחולף מצטרפים עשרות רבות של משקיעים ישראלים להליך. זהו ללא ספק זרם משמעותי, שאנו שואפים שיילך ויתעצם בקרוב".

לאתר משרד ש. הורוביץ ושות' הקליקו כאן >>