רחביה: בניין שהומלץ לשימור - נהרס לפני שאושר בוועדת השימור

בשבוע שעבר נהרס בית אופייני ברחוב רד"ק 28 בשכונת רחביה בירושלים. זאת, למרות שבאוקטובר 2004 הוחלט במסגרת ישיבה בין צוות היועצים למהנדס העיר, אורי שטרית, בנושא תוספת אתרים לשימור ברחביה, להוסיף לכרטסת השימור את הבניין. ביוני האחרון ניתן היתר להריסה ולהקמת בניין חדש, שיכלול ארבע יחידות דיור.

השבוע אמורה היתה להתקיים ישיבה של ועדת השימור בנושא תוכנית המתאר לרחביה. במסגרת זו היה אמור להתקיים דיון ברשימת מבנים בשכונה, ובהם במבנה שכבר נהרס, ברחוב רד"ק 28.

העירייה מסרה, כי המבנה לא נכלל בכרטסת השימור הישנה, אלא הוא אחד המבנים שהומלץ על-ידי צוות יועצי השימור של מהנדס העיר, אורי שטרית. עוד נמסר, כי "רשימת כל המבנים ברחביה צריכה להיות מאושרת בוועדת השימור העירונית, שזהו תפקידה, וכי הוועדה טרם התכנסה לאשר את כרטסת השימור לרחביה. ועדת הרישוי התירה הריסת המבנה תוך שמירת מירב העצים במגרש, וכן את גדר האבן והשערים הקיימים. המבנה החדש ייבנה על-פי הוראות התוכנית שבתוקף".

אולם, לדברי רכז המועצה לשימור אתרים בירושלים, איציק שוויקי, בדיון שהתקיים ביום רביעי האחרון בוועדה המחוזית ביקשה העירייה להאריך את תוקף סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה לחצי שנה, לקביעת תנאים למתן היתרי בנייה ומניעת הרס בניינים, וכדי למנוע מצב שבו יינתנו היתרי בנייה שיסכלו את המטרות של התוכנית לשימור ופיתוח רחביה, שנמצאת בהכנה. במסגרת בקשה זו צירפה העירייה, לדברי שוויקי, רשימת מבנים ברחביה כוללת גם את המבנה ברד"ק 28. המחוזית אישרה את הארכת תוקף סעיפים 77 ו-78 למשך שנה.