ביהמ"ש בראיה כוללת: להסתכל על כל האלמנטים - גם משביחי הנכס

דן בתביעת פיצוי; דחה ערער של בית דיור מוגן שטען כי על השמאי להעריך רק את הפגיעה מהתוכנית

"אם עולה כי זכות קניינו של בעל המקרקעין לא ניזוקה מהחלתה של התוכנית, ואף הרוויחה ממנה, אין לצפות כי הלה יפוצה רק בשל קיומן של הוראות מסוימות בתוכנית, אשר יש בהן לבדן כדי לפגוע בערכם של המקרקעין". כך קובע ביהמ"ש המחוזי בת"א.

לדברי השופטת, מיכל רובינשטיין, אין כל פגם בבחינתה הכוללת של תוכנית על חסכונותיה ועל יתרונותיה יחד, כדי לקבוע האם יש בה כדי לפגוע בערך המקרקעין.

רובינשטיין דחתה את ערעורו של מרכז סלומונוס - בית דיור מוגן בכפר סבא, על החלטת ועדת הערר, לדחות את בקשתו לפיצוי בגין פגיעה במקרקעין, בשל מתן תוקף לתוכנית בעיר.

תוכנית המיתאר הרלוונטית, מסדירה הקמת מחלף שיקשר את הכניסה והיציאה מכפר סבא עם כביש מספר 4, באמצעות כביש שיעבור בחלקו ברחוב נתיב האבות, שם נמצא בית הדיור המוגן. בין היתר ביטלה התוכנית את ארבע הכניסות שהיו קבועות לבית המגורים ונקבעה כניסה יחידה למקום.

העותרת טענה, כי התוכנית הורידה את ערך המקרקעין שלה והגישה תביעה לפיצויים בסך 1.18 מיליון דולר. טענתה העיקרית בערער, התייחסה לבחירתו של השמאי המכריע להעמיד את ההשבחה בנכס אל מול הנזקים שנגרמו לה.

לדברי רובינשטיין, התעלמות של השמאי המכריע מיסודות משביחים הטמונים בתוכנית המפורסמת, עשויה לחטוא למהות תפקידו. לדבריה, אין לקבל את טענת המערערת, כי השמאי מנוע מלהתבונן בתמונה הכוללת.

רובינשטיין קובעת, כי בחינת השפעת התוכנית על ערך המקרקעין נעשית על-פי פרמטרים כלליים, הבוחנים את ערכם הכללי של המקרקעין

הערעור נדחה והמערערת חוייבה בהוצאות בסך של 30 אלף שקל. (עמ"נ 160/04).