גשם כבד עומד ליפול?

איך קרה שהגענו לאמצע דצמבר והחורף לא ממש הגיע? נציב המים שמעון טל מרגיע שכל כמה שנים יש בצורת

בסוף השבוע האחרון עלה מפלס הכינרת ב-1.5 סנטימטר. למרות השמחה שפקדה את כולנו, הרי שברור שזה מעט מדי וכמעט מאוחר מדי. מפלס האגם הלאומי עומד כיום על 211.73-, כ-2.90 מטר מתחת לקו האדום התחתון. מצב מדאיג, אך יחד עם זאת עדיין סביר למדי, שהוא תוצאה של שני חורפים גשומים באופן יחסי, שהביאו את האגם למצבו הנוכחי. לעומת הכינרת, מצב האקוויפרים - אקוויפר החוף ואקוויפר ההר הרבה פחות טוב, והם סובלים מזה כמה שנים ממפלסים ירודים, זיהום והמלחה שהם תוצאה ישירה של אי אכיפת החוק על המזהמים ושאיבת יתר. המטאורולוגים אומרים, שבכל אשמה התחממות כדור הארץ, כולה מעשה ידינו, שגורמת לחורפים גשומים בצפון הכדור, ולחורפים שחונים בדרומו.

באופן מפתיע, נציב המים, שמעון טל, אינו נשמע מיואש לנוכח המצב ולנוכח נבואות הזעם. "התרגלנו לכך שבכל כמה שנים יש לנו שנת בצורת", הוא אומר, "המצב אמנם לא טוב, אך ניתן להתנחם בעובדה שמתקן ההתפלה באשקלון התחיל לפעול, והוא מספק כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה".

עוד סיבה לנחמה מוצא טל בעובדה, שלאורך חופי הים התיכון מתוכננים עוד מספר מתקני התפלה שיוסיפו בשנים הקרובות למעלה מ-300 מיליון מ"ק מים מותפלים למערכת. בסוף 2006 יתחיל לפעול מתקן ההתפלה בפלמחים, שייצר 30 מיליון מ"ק מים בשנה. במהלך ינואר 2006 יפרסם משרד החשב הכללי את תוצאות המכרז המוקדם להקמת מתקן ההתפלה בחדרה, שגם הוא ייצר 100 מיליון מ"ק מים. לאורך החוף מתוכננים עוד שני מתקנים קטנים, שכל אחד ייצר כ-30 מיליון מ"ק מים. יחד עם זאת מקווה טל, שכל הנבואות יתבדו והשנה לא רק שירד גשם, הוא יגיע בפיזור הנכון, עובדה חשובה לא פחות.

מדוע חשוב כל כך שנבואות הזעם יתבדו? כי גם אם ההתפלה מנחמת, הרי שהיא עדיין יקרה מאוד. מחירו של מ"ק מים שפירים הוא כ-60 סנט למ"ק. ב-2020 יגיע המחיר ל-0.75 סנט למ"ק. אין פלא אם כך שנציבות המים פרסמה בספטמבר 2005 תוכנית אב לחיסכון במים, באמצעותה היא מנסה לשכנע את הציבור לחסוך בצריכה. מנתוני הנציבות עולה, שאם נצמצם את הצריכה ב-15%, הרי שנחסוך לאוצר המדינה 250 מיליון שקל ב-2010 וכ-460 מיליון שקל ב-2020. את החיסכון מציעה הנציבות לבצע באמצעות חינוך והסברה, התקנת אביזרים חוסכי מים, טיפול בפחת במגזר העירוני וההתיישבותי, תקינה, אכיפה, מיחזור מים במקוואות, חיסכון בבתי חולים, חיסכון במקוואות ואפילו שתילת דשא סינטטי.

להתפלת המים, אסור לשכוח, יש לא רק מחיר כלכלי. יש לה גם מחיר סביבתי. ההתפלה עושה שימוש בדלקים פוסיליים, הגורמים לזיהום אוויר ומגבירים את אפקט החממה, שתורם עוד יותר למזג האוויר המתפרע.