המעצב כבר בפנים

יותר ויותר יזמים זיהו את הטרנד והם מציעים לרוכשי דירות ליווי צמוד של מעצב " "הערך המוסף שמקבלים משווקי הפרויקטים רב מההוצאה ושווה את 'כאב הראש' הכרוך בשירות, כיוון שיש בכך היענות אמיתית לרחשי הלב של הלקוחות וקריאת שוק נכונה"

" כשהושק בקול תרועה פרויקט Yoo היוקרתי בתל-אביב, לפני כשנתיים, היתה אחת ההבטחות המפתות של משווקיו, שאת השם פיליפ סטארק יקבלו הקונים לא רק בחוץ, אלא גם בפנים. סטארק עצמו מעורב בפרטי עיצוב הפנים, ומלבד רהיטיו הנחשבים לאיקונים בעולם העיצוב, הוא גם בחר "אישית" את קשת המטבחים שמציעה חברת הבנייה חבס, ואת "סט סגנונות החיים" שעל פיהם יעוצבו הדירות. לדיירים העתידיים מוצעים מספר טיפוסי דירות ואפשרויות גמישות ביותר לשינויים ותוספות, שייעשו, על-פי ההבטחה, מול אנשיו של סטארק.

בשנתיים שחלפו מאז מסתבר, שעיצוב הדירה הופך יותר ויותר לנחלתם של הרוכשים. קבלני פרויקטים יוקרתיים גילו שדירה לדוגמה אינה מציגה מספיק אופציות לדיירים בעלי מודעות עיצובית גבוהה ודרישות בהתאם. כיום, רבים יותר ויותר הפרויקטים המשווקים עם "מעצב צמוד". כך, נחסכת מרוכשי הדירות הטרדה של חיפוש אחר אדריכל/מעצב פנים, ולעיתים העבודה מול מעצב מטעם החברה מקלה ומקצרת תהליכים ואף מוזילה אותם במידת מה.

אדריכלית הפנים שרה רופמן מתל-אביב, זוכת אות העיצוב לשנת 2005, אומרת שמדובר בשלב מבורך בהתפתחות שוק הדירות הפרטיות. לדבריה, מה שהחל כאפשרות מצומצמת, בפרויקטים מהשורה העליונה בלבד, מחלחל כיום גם לדירות ה"ממוצבות גבוה" בשוק המגורים הפרטי. כבר בדירות לזוגות צעירים בעלי יכולת, המתומחרות בין 300 ל-500 אלף דולר, מתחיל להיכנס סטנדרט עיצובי אישי גבוה.

רופמן, שעיצבה מספר רב של דירות לדוגמה, מודעת לקושי שהפתיחות הזו מציבה בפני קבלני הפרויקטים. אולם לדבריה, המודעות בקהל לעיצוב ברמה גבוהה הולכת וגוברת, ועימה הדרישה גם מצד לקוחות עם תקציבים בינוניים ומעלה לקבל מוצר מוגמר המותאם לצרכיהם וטעמם האישי.

"הערך המוסף שמקבלים משווקי הפרויקטים רב מההוצאה ושווה את 'כאב הראש' הכרוך בשירות זה", היא אומרת. "כיוון שיש בכך היענות אמיתית לרחשי הלב של הלקוחות וקריאת שוק נכונה".

מעצב פנים שעובד עם הקבלן באופן צמוד יכול לספק ללקוחות את השינויים המבוקשים, בהתאמה למה שקיים בשטח ומה אפשרי לביצוע ומה לא, וכן לעבוד במסגרת עלויות קבלן, המוזילות את ההוצאה.

חברת הבנייה יובל אלון, בבעלות יואב הירש ושלמה דוד, בונה את מגדל דירות היוקרה טופ דניה בשכונת סביוני דניה בחיפה. החברה מציעה בפרויקט יחידות דיור ללא חלוקה פנימית, באופן שבו בעלי הדירה יכולים לבחור בחלוקה לפי טעמם וצרכיהם. לשם כך מעניקה החברה ללקוחותיה בבניין שירותי אדריכל ומעצב פנים.

פרויקט טופ דניה ממוקם על רכס הכרמל, סמוך לאוניברסיטת חיפה, משקיף לים ולשמורת טבע. הפרויקט כולל 194 יח"ד בשני בניינים בני 19 קומות, ומציע דירות בנות 3-7 חדרים, ביניהן דירות גן, דופלקסים ופנטהאוזים. בבניינים לובי מפואר דו קומתי, חדר כושר, פארק פרטי, גן שעשועים לילדים, מערכת אינטרקום במעגל סגור, מערכת פינוי אשפה קומתית ועוד.

חברת צבי צרפתי ובניו החלה להעניק לרוכשי דירות בפרויקטים היוקרתיים שלה שירות חדש תחת הסיסמה "דירת מעצבים". בפרויקט צרפתי רזידנס המוקם בחולון החברה מעניקה לקונים ליווי צמוד של מעצב פנים, ובנוסף יקבלו רוכשי הדירות צ'ק בסך של 10,000 שקל לעיצוב המטבח באמצעות המעצבים של דקור מטבחים.

מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו, משה צרפתי, אומר: "הייחוד בדירת המעצבים הוא שלא כלול בה שום דבר סטנדרטי. החל מדלת כניסה מעוצבת, רצפת פרקט ביחידת ההורים וכל התכנון סביב מערכות החשמל והתאורה. אנחנו מאמינים שרוכש דירה שמשקיע את מיטב כספו רוצה לעצב את הדירה לפי טעמו, וזה מה שאנחנו מציעים להם. אנחנו מרגישים שזה הלך הרוח בקרב הרוכשים בשנתיים-שלוש האחרונות בשוק הדיור. דיירים מעדיפים לקבל מוצר מושלם, במיוחד כשמדובר באחת ההשקעות הכספיות הגדולות שהם עושים בחיים".

גם חברת הבנייה חפציבה מעניקה ליווי צמוד של מעצב פנים לרוכשי פנטהאוזים, בין השאר בפרויקטים חפציבה טאואר בהר חומה בירושלים ובפרויקט גרין טאוארס בנתניה. בשני המקרים מדובר במגדלי דירות חדישים, במפרט גבוה ומאובזר היטב, שטחים ציבוריים ושירותים נוספים, כמו חדרי כושר, חדרי פעילות לילדים וכו'. מדובר במיקומים אטרקטיביים גם לתושבי חוץ שאינם מתכוונים לשהות בדירתם כל השנה, והתכנון הפנימי עשוי להתאים יותר לדירת נופש מאשר לדירת משפחה.