המחוזית תקיים דיון חוזר בתוכנית להקמת פארק עירוני על 700 דונם בהרצליה

בעקבות פסיקת ביהמ"ש; בעלי הקרקע יוזמים בניית מגדלי מגורים במקום פארק

הוועדה המחוזית ת"א תקיים דיון חוזר בתוכנית עיריית הרצליה להקים פארק עירוני בשטח של 700 דונם במתחם הבאסה. הדיון החוזר בוועדה מתקיים בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי, שקיבל עתירה של בעלי קרקע בשטח התוכנית. הבעלים מבקשים לאפשר להם להקים שכונת מגורים על שטחי הפארק המתוכנן. העירייה ערערה על החלטת המחוזי לביהמ"ש העליון, שיקיים דיון על כך בשבועות הקרובים.

את פארק הרצליה תכנן האדריכל שלמה אהרונסון, מאדריכלי הפיתוח המובילים בעולם. הפארק כולל שטחים טבעיים רבים, אך גם שטחים מפותחים.

לפני מספר שבועות פרסמה עיריית הרצליה מכרז לפיתוח השלב הראשון של הפארק, בשטח 120 דונם ובעלות של 50 מיליון שקל.

חלק זה כולל אלמנט מים, מתקן משחקים, שבילי ריצה, שבילי אופניים, בית קפה ועוד. על-פי התוכנית המחוזית, יתחבר הפארק של הרצליה לפארק של רעננה ולפארק המתוכנן של רמת השרון.

לטענת עיריית הרצליה, הקמת מבני מגורים בגובה 21 קומות על שטח הפארק המתוכנן תטיל מגבלות שימוש על שטחים נרחבים. טענה נוספת היא שהתוכנית היא בצפיפות חריגה, ואינה מספקת פתרונות תחבורתיים וצרכי ציבור אחרים. בהיותה תוכנית איחוד וחלוקה של עשרות רבות של בעלים, היא עלולה לדחות את המשך פיתוח הפארק, שתכנונו החל בשנות ה-70, לשנים רבות.

עוד טוענת העירייה, שחלק מבעלי הקרקע רכשו אותה מסיבות ספקולטיביות, לאחר שכבר היה ברור שייעוד הקרקע הוא לפארק. מהנדס העיר, האדריכל דיויד סוקט, יאמר בוועדה, שהרצליה התפתחה לאורך 80 שנה עם שכונות המנותקות זו מזו, וכי הפארק מהווה הזדמנות לאחות את השכונות האלה סביב מרכז כלל עירוני ציבורי.

עוד אומר סוקט, שרשויות מקומיות מואשמות בדרך כלל על כי הן מרחיבות את הבנייה על חשבון ריאות ירוקות לתושבים. בהרצליה מבקשת העירייה להקים פארק במימונה המלא ולמנוע מבעלי קרע לנסות להפוך את הפארק לגינה פרטית של מאות בודדות של תושבים.

לדברי רכז שמירת טבע באזור המרכז של החברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר, החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב לאפשר לבעלי הקרקעות להגיש תוכניות בנייה במקום לקבל פיצוי כספי היא תקדימית, תמוהה ביותר ומסכנת את הקמת הפארק ושלמותם של פארקים ושטחים ציבוריים פתוחים בעתיד.