בית אבות ודיור מוגן במקום רבי-קומות למגורים בקריית היובל

נדחתה תוכנית מגורים בגלל חריגות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה להפקדה בתנאים תוכנית להקמת שני מבנים של 10 ו-12 קומות בשכונת קריית היובל בירושלים. התוכנית משנה את ייעוד השטח מ"אזור מגורים רב קומות" לבית אבות ומקבצי דירות. בניגוד לבקשת היזמים, החליטה הוועדה המחוזית, שקומת החניה בבית האבות הקיים במקום תשמש כמועדון לדיירי המתחם, ולא כמחלקה סיעודית. כמו כן נקבע תנאי, לפיו הוראות התוכנית יבטיחו שהיא מיועדת לדיור מוגן, ולא למגורים.

ועדת משנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים דחתה תוכנית מגורים, משום שבמקום בוצעה "עבירת בנייה בוטה". התוכנית המבוקשת נמצאת בשכונת זיכרון משה. היזמים ביקשו במסגרתה להרוס בניין קיים ולהקים בניין חדש של שתי קומות מעל קומת עמודים לחנייה מכיוון רחוב חפץ חיים ושתי קומות מעל קומה תת קרקעית למחסנים מכיוון אחר, כולל חלל גג רעפים.

היועץ המשפטי של עיריית ירושלים פנה לוועדה במכתב בו התריע על קיומן של עבירות בנייה בוטות בנכס. היועץ הופיע בישיבת הוועדה והבהיר, כי הבניין שבמקום נהרס ללא היתר בנייה ובמקומו כבר נבנה בניין חדש של חמש קומות ללא קומת חניה ועם גג שטוח. זאת, בניגוד לתוכנית החלה במקום ובניגוד לתוכנית שהופקדה. היועץ המשפטי הבהיר את עמדתו, כי לאור עבירת הבנייה הקשה, אין מקום לאשר את התוכנית כלל, גם לא במתכונת שהוגשה.

ועדת המשנה להתנגדויות קיבלה עמדה זו, על אף שנציג רוכשי הדירות ביקש לאשר את התוכנית תוך התחייבות שיבצע התאמה של הבינוי בשטח למתכונת התוכנית כפי שתאושר. הוועדה ציינה בהחלטה, כי היא רואה בחומרה רבה את עבירת הבנייה, שהיא מהעבירות הבוטות ביותר שנראו אצלה ורואה בכך זלזול בוטה בהליכי התכנון ובהוראות החוק.