אושרה תוכנית האתר הארכיאולוגי כנסיית הקתיסמה בדרך חברון

אושרה תוכנית ל-165 יח"ד בבית חנינא

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה להפקדה בישיבתה האחרונה כמה תוכניות חדשות בירושלים. תוכנית אחת, להסדרת האתר הארכיאולוגי "כנסיית הקתיסמה" על-ידי קירוי הגנה והקמת מזנון, שירותים, וחנות מזכרות לשירות המבקרים. התוכנית, על 33 דונם, משנה את מערך ייעודי הקרקע במקום.

האתר הארכיאולוגי נחשף במהלך עבודות להרחבת דרך חברון והוא ממוקם סמוך לשכונת הר חומה, מול גבעת המטוס. מדובר באתר שנחשב חשוב לנצרות, שכן לפי האמונה, שם היתה אבן שעליה נחה מריה בדרכה לבית לחם. בחפירות נמצאו שרידי כנסייה אם רצפות פסיפס - השרידים הם טעוני שימור.

את התוכנית הגישו הכנסייה האורתודוכסית-יוונית, בעלת הקרקע, והחברה לפיתוח מרכז ירושלים (פמ"י). האתר ישמש כגן ארכיאולוגי פתוח לקהל, כפי שדרשה הוועדה המחוזית.

תוכנית נוספת שנדונה באותה ישיבה היא תוכנית לאישור רטרואקטיבי ל-20 מבני מגורים שהוקמו באופן בלתי חוקי ולהקמת מבנים חדשים בשכונת בית חנינא שבמזרח העיר. בסך הכל מדובר ב-165 יחידות דיור, מבני ציבור ומסגד, על 74 דונם. את התוכנית יזם המינהל הקהילתי של השכונה והכינה אותה האדריכלית איילה רונאל.

במהלך הכנת התוכנית התחייבו התושבים לא להמשיך ולבנות באופן בלתי חוקי, ועמדו בהתחייבותם. התוכנית עוררה ויכוחים בישיבת הוועדה, בעיקר בשל שאלת ההפרשות לצורכי ציבור ואחוזי הבנייה. התוכנית המקורית הציעה שבחלקות הקטנות אחוזי הבנייה יהיו 50% בלבד ובגדולות 150%. לבסוף הוחלט, בין היתר, שאחוזי הבנייה בחלקות הקטנות יועלו ל-75% ובגדולות 120%.

הוועדה המחוזית אישרה להפקדה בתנאים גם תוכנית לבניית בנייני מגורים במדרונות הדרומיים של שכונת נווה יעקב בצפון-מזרח העיר, במרחב שבין האזורים המבונים ליער מיר. תוכנית זו היא למעשה שארית מתוכנית עבר של משרד השיכון, לבניית יותר מאלף יחידות דיור. כעת מדובר על בניית 367 יחידות דיור, שטחים לבנייני ציבור וטיילת.

התוכנית מציעה רשת דרכים חדשה, המתחברת לרשת הקיימת. בפרויקט יהיו מבנים בגובה של 13 קומות מדורגות על המדרון, ומעליהן מבנים של עוד עשר קומות.

חברים בוועדה, ביניהם אברהם שקד, טענו כי הפרוייקט "ייראה לא טוב". לדעת שקד, הפתרון הוא בקיצוץ מספר יחידות הדיור, אך משרד השיכון מתנגד לכך. השאלה טרם הוכרעה ונקבע לוח זמנים להידברות בין משרד השיכון ללשכת התכנון בניסיון לשפר את התוכנית האדריכלית. בכל אופן, נראה שהתוכנית לא תוכל לצאת לפועל בקרוב, שכן משרד הבריאות העלה את בעיית הביוב בצפון-מזרח העיר. בשל כך תנאי לאיכלוס הפרויקט יהיה תחילת הפעלת מכון לטיהור שפכים על-ידי הגיחון.