90%-95% דיוק

חברת אקווילייזר פיתחה טכנולוגיה למדידה מדויקת של אקוויפרים המבטלת את הצורך בקידוחי ניסיון

אקווילייזר היא חברה בחיתוליה שייסד פרופ' איסק גרשנוביץ, עולה חדש-ישן מרוסיה (כבר 15 שנה בארץ). גרשנוביץ הוא פרופ' להידרולוגיה המשמש כיועץ לחברות קידוח מים בארץ. הוא פיתח שיטה לסימולציה על בסיס מודל מתימטי שניסח, שמאפשר להעריך באמצעות באר קידוח ברמה גבוהה של דיוק את כמות המים שנמצאים באקוויפר, אפילו של אקוויפר עמוק מאוד.

מדובר בטכנולוגיית פיענוח של אקוויפרים שמשמשת להערכה הידראולית מדויקת של אקוויפרים, קידוחים ושאיבת מים, ואשר תשמש חברות מים לתכנון נכון וכלכלי של מיקומי קידוחים, תכוון באילו קצבי שאיבה יש לשאוב אותם, תזהה נדידת מזהמים במי התהום, תאפשר שמירה על מפלסי מי התהום ומחקר ומיפוי שדות הקידוח.

בכיר בתעשיית המים בישראל, המכיר את הטכנולוגיה של גרשנוביץ ציין, כי הפיתוח שלו מאפשר דיוק חיזוי של 90%-95%, בעוד שהטכנולוגיות הקיימות מאפשרות דיוק של 35%-50% ומצריכות קידוחי בארות תצפית שעלויותיהם גבוהות מאוד.

העובדה שהפיתוח של גרשנוביץ מאפשר לדלג על קידוחי הניסיון משמעותה חיסכון עצום, שכן עלותו של קידוח תצפית קטן היא בין מאות אלפי דולרים למיליוני דולרים לשנה לפי גודל השדה.

לטכנולוגיה משמעות לא רק בהיבטים של קידוחי אקוויפרים, אלא גם בהיבטים נדל"ניים, תעשייתיים ואחרים. זאת, שכן בגלל אומדני ה'בערך' של ההערכות המתבססות על טכנולוגיות הקידוח הקיימות, כאשר גוף כלשהו מבקש אישורי קרקע למטרות נדל"ניות ואחרות, דבר ראשון הוא נדרש לקיים סקר סיכונים והשפעת השימוש בקרקע על מי התהום. כדי להוכיח לרגולטורים את קיומם או אי קיומם של מים בקרקע. הטישה החדשה תיתן תשובה מדוייקת.

כמו כן, כשהאומדנים הם 'בערך', הרגולטור 'מלביש' עליהם עוד פקטור כדי להגדיל את טווח הביטחון של הבדיקות, ולמעשה מקטין את רזרבות הקרקע לשימוש הרצוי. אומדנים מדויקים יאפשרו את הרחבת הפיתוחים סביב באר קיימת.

"אנחנו במגעים מתקדמים לבצע סקר כזה עבור חברת מקורות במספר בארות שיש לה בעיה להעריך בשל קשיים שונים", אומר גרשנוביץ. לדבריו הטכנולוגיה הישנה פועלת מ-1935. היו שיפורים במהלך השנים, הוא אומר, אבל זה הבסיס, ו"הטכנולוגיה שלי מציעה דור חדש של בדיקות", הוא אומר.

גרשנוביץ ביצע ניסיונות באופן פרטי. תוך כדי עבודתו התאפשר לו לדגום ממצאים במספר מקרים ולאמת את תוצאות המודל שפיתח.

הסטארט-אפ אקווילייזר מחכה לכסף כדי לפתח את התוכנה, שכרגע קיימת בגירסתה הראשונית. עד כה הביעו בחברה עניין מספר קרנות הון סיכון שממוקדות בתחום המים או שמקצות חלק מהכספים לטכנולוגיות מים.