גרנית הכרמל מבקשת להכפיל הייצור במתקן ההתפלה בפלמחים ל-60 מיליון מטר מעוקב

הערכות: המדינה לא תיענה מכיוון שתיחשף לתביעות מהמפסידים במכרז; האוצר: לא יהיו שינויים

גרנית הכרמל הגישה בקשה למשרד התשתיות להכפיל את ייצור המים המותפלים במתקן ההתפלה שהיא בונה בפלמחים ל-60 מיליון מ"ק (מטר מעוקב) בשנה.

משרד התשתיות מסר בתגובה, שהבקשה אכן הגיעה, וכי היא נבחנת על-ידי הגורמים המקצועיים.

לדעת גורמים במשק המים, משרד התשתיות ומשרד האוצר לא יוכלו להיענות לדרישה זו, שכן בכך הם חושפים את עצמם לתביעות מצד משתתפים אחרים שלא זכו במכרז.

לטענתם, המפסידים יוכלו לטעון שהמכרז היה ל-30 מיליון מ"ק בשנה, וכי הגדלת הכמות, עוד בטרם הושלמה בניית המתקן, כמוה כהטעיית המשתתפים, וכי בכך משנה המדינה את תנאי המכרז.

החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, הודיע לאחרונה שלדעתו, העמידה בכל תנאי מכרזי BOT מחייבת את היזמים ואת משרד האוצר, וכי אין לשנות את התנאים אחרי הזכייה במכרז.

עוד טוענים גורמים במשק המים, שמה שעומד מאחורי בקשת גרנית הכרמל הוא ניסיון להעלות את ערכו של מתקן ההתפלה, על רקע ניסיונות למכור את הקבוצה במכרז.

במקביל מתמודדת גרנית במכרז על הקמת מתקן ההתפלה בחדרה לייצור 100 מיליון מ"ק מים. עוד בקונסוצריום אוסיף, תהל, בשיתוף שתי חברות ספרדיות, אינימה ואקווליה. מולן מתמודד קונסורציום בו חברים איי.די.אי (לשעבר הנדסת התפלה) בבעלות דלק והאחים עופר וכן שיכון ובינוי. תוצאות מכרז זה יפורסמו בשבועות הקרובים.

לפני חמש שנים, ובעקבות המחסור במים, קיבלה הממשלה החלטה להוסיף למשק המים 450 מיליון מ"ק מים מותפלים בשנה. אחר כך הוחלט לשנות את ההחלטה ולהקטין את הכמות ל-315 מיליון מ"ק מים בלבד בשנה.

עד כה הוקם בישראל מתקן התפלה אחד באשקלון, המספק 100 מיליון מ"ק מים, בעלות של 52 סנט למ"ק, המחיר הנמוך בעולם.

צריכת המים בארץ היא של 1.86 מיליארד מ"ק בשנה. המגזר החקלאי צורך 1.05 מיליארד מ"ק.

משרד האוצר מסר בתגובה, שלא התקבלה כל פנייה בנושא הגדלת המתקן. משרד האוצר מדגיש, שהחוזה המחייב שנחתם בין הצדדים הוא למתקן בהיקף של 30 מיליון מ"ק בשנה וכי אין כל כוונה לאפשר את הגדלתו, מאחר ומדובר בשינוי מהותי המחייב מכרז חדש.

לדברי מנכ"ל GES, מגרנית הכרמל, מנחם גרינבלום, הכפלת הייצור במתקן חשובה לישראל, שכן הוא נמצא במרכז הארץ, במיקום הטוב ביותר ויכול לספק מים במהירות האפשרית.