עולה על הגז

למה אוהבים את הגז הטבעי? למה ה"ירוקים" לא כ"כ? מה בעיות ההפצה? דחיסה או הפיכה לנוזל? וכמה שוות החברות בתחום? - כתבה נוספת בסדרה על CleanTech

גז טבעי הוא אחד ממקורות האנרגיה הפוסיליים (מחצביים) הגדולים שקיימים בעולם ומהזולים שבהם, הוא נקי יותר מפחם ונפט, אבל בכל זאת פולט מזהמים לאוויר. הגז הטבעי משמש הן כמקור אנרגיה לתעשייה והן כחומר גלם.

בשנים האחרונות הגז הטבעי הולך ותופס מקום נכבד בשוקי האנרגיה, הן לשם ייצור חשמל והן ליישומים תעשייתיים, בעיקר בעקבות האמרת מחירי הנפט והחיפוש אחר מקורות אנרגיה ידידותיים יותר לסביבה מנפט ופחם.

הגז הטבעי מורכב מסוגים שונים של גז שהדומיננטי בהם הוא המתאן. למרות הסתייגות של הארגונים הירוקים, בגלל הזיהום, עדיין מדובר במקור אנרגיה נקי בהרבה מהדלק הפחמי ולכן השימוש בו הולך וגובר.

הגז הטבעי אגור באדמה, ובשונה מהנפט הוא מפוזר על פני כל העולם, ואינו מרוכז רק באזורים מסוימים. נקודת התורפה שלו הוא שקשה להוביל אותו משדות הגז אל הצרכנים.

הטכנולוגיה שהולכת ותופסת מקום בשוק היא הפיכת הגז לנוזל (LNG) והובלתו באמצעות מיכלים יבשתיים או באוניות. ככל שמרחק ההובלה גדל מעבר לרדיוס של מאות קילומטרים, כך מתייקר התהליך וכדאיותו פוחתת. כדי להפוך גז טבעי לנוזל נוהגים לקרר אותו למינוס 260 מעלות צלזיוס, וכשהוא הופך לנוזל הנפח שלו מצטמצם פי 600.

טכנולוגיית ההנזלה אומנם יקרה ומצריכה תחנה שהופכת גז לנוזל בצד אחד ותחנת איוד בצד השני (שתחזיר את הנוזל למצב של גז), תחנות יקרות מאוד שהקמתן דורשת השקעה אדירה בתשתיות. הקמת מסופים עולה מאות מיליוני דולרים עד מיליארדי דולרים בודדים. עם זאת, תחנות כאלה מוקמות כיום בנמלים רבים ברחבי העולם.

כאשר טכנולוגיות ההנזלה ישתכללו ומחירן יירד, צפוי שכמות גדולה עוד יותר של גז תתחיל להיסחר ברחבי העולם, מפני שכיום קיימים מקומות מרוחקים שבהם שורפים את הגז הנובע מהאדמה, רק בשל חוסר הכדאיות שבהובלתו.

במקרים אחרים מונחים צינורות הולכה, שבהם מועבר הגז באמצעות דחיסה. הסכנה שבצורת העברה כזאת היא דליפה של הגז.

כיום מספק הגז הטבעי מענה ל-23% מצורכי האנרגיה בעולם, כאשר הביקוש ליישומים תעשייתיים (כמו, בין היתר, חימום מתכות וזכוכית להתכה, חימום דודים תעשייתיים, שריפת פסולת) מהווה 44% מהביקוש לגז טבעי והביקוש לייצור חשמל מהווה 31%.

עד 2030 צפוי הגז הטבעי להפוך למקור האנרגיה המוביל ליישומים תעשייתיים, בעוד שבתחום ייצור החשמל הוא צפוי להתמקם במקום השני לאחר הפחם.

ישראל מעוניינת לבסס 50% ממשק האנרגיה שלה בעשור הבא על גז טבעי, ובינתיים המקורות שעומדים לרשותה הם מאגר שהתגלה ב-2004 מול חופי אשקלון להפקה מסחרית, שאת הקידוחים בו מבצעת ים תטיס של יצחק תשובה, והסכם עם חברת EMG המצרית-ישראלית, שאחד מבעליה הוא איש העסקים הישראלי יוסי מימן, להובלת כמות מסחרית של גז ממצרים לישראל.

ים תטיס מוכרת את הגז במחיר של 2.75 דולר למיליון (BTU) British thermal unit. זאת, לעומת מחירים שנעים סביב ה-7 דולר למיליון BTU בארה"ב בעונה הזולה, קרי חודשי הקיץ.

בארה"ב המחירים הופכים פרויקטים של הנחת צינורות לכדאיים, וזאת ניתן להסיק מעצם העובדה שבאופק צפויים שני פרויקטים ענקיים כאלה, האחד הוא הנחת צינור מקנדה (המספקת כיום 90% מהגז הטבעי לארה"ב) לארה"ב, שיחל הובלה ב-2011 והשני הוא הנחת צינור מאלסקה לארה"ב, שיחל את עבודתו ב-2015. עד אשר תונח תשתית של צינורות הולכה בצורה מאסיבית ה-LNG הולך ותופס פלח שוק הולך וגדל.

קשה למצוא חברות שעיסוקן הבלעדי הוא הפקת גז טבעי מפני שרוב החברות המפיקות גז מפיקות גם נפט. בתחום ההובלה וההפצה לעומת זאת, ניתן למצוא חברות שגז טבעי הוא עיקר עיסוקן. אחת החברות הענקיות המעניינות בתחום היא National grid (חברה בריטית שנסחרת הן בלונדון והן בבורסת ניו-יורק תחת הסימול: NGG), זוהי ענקית הובלה והפצה של גז וחשמל באי הבריטי ובצפון ארה"ב, ששווי השוק שלה הוא 18.4 מיליארד ליש"ט.

בבעלותה אלפי קילומטרים של תשתיות הולכה, תחנת איוד באנגליה (צרכנית הגז הטבעי הגדולה באירופה) וצינורות גז בין-יבשתיים, מצרפת לאנגליה ומנורבגיה לאנגליה. החברה נהנית בשנתיים האחרונות מהעלייה בביקושים לגז הטבעי ומנייתה מתנהגת בהתאם, וכמו כן החברה מחלקת דיבידנד מרשים של 4% בשנה.

חברה שנייה מעניינת בתחום היא Tokyo Gas, חברה יפאנית בעלת שווי שוק של 14 מיליארד דולר. החברה היא מפיצת הגז הגדולה באזור טוקיו. כאשר רוצים להשקיע בגז טבעי חייבים להתייחס לשוק היפאני העני במקורות אנרגיה משלו, ולכן נסמך על ייבוא גז טבעי כמענה על חלק נרחב מהביקוש שלו לאנרגיה.

לחברה תחנות איוד בבעלותה, וכמו כן היא החלה באחרונה לייצר חשמל מגז טבעי, ולמכור למשקי הבית אביזרים שונים מבוססי גז טבעי כגון מערכות למטבח ומערכות קירור וחימום.

בארה"ב בלבד צפויות לקום תחנות כוח בתפוקה של 335 ג'יגה-וואט עד 2025 (לשם פרופורציה, בישראל תפוקת החשמל היא 10,500 מגה-ואט בשנה) כש-57% מתוכם ייוצרו על בסיס גז טבעי, כך מציין דו"ח של ה-EIA (Energy Information Administration).

זאת, בזכות כמות ההון הנמוכה באופן יחסי הדרושה להקמת תחנות אלו ובזכות יתרונותיו הסביבתיים יחסית לעומת פחם ונפט. כמו כן, תחנות חשמל המופעלות על-ידי גז טבעי נהנות מגמישות בגודל התחנה ויכולות להיות קטנות מאוד.

זאת ועוד, תחנה המופעלת על-ידי גז טבעי מסוגלת בקלות יחסית לשנות את כמות החשמל שהיא מפיקה, ובכך לספק פיתרון לשיאי צריכה ("פיקים"), בניגוד לתחנות פחמיות או אטומיות.

חברה ישראלית מעניינת שפועלת בתחום הגז הטבעי היא אנגסטור, חברה צעירה שפועלת לאיחסון גז טבעי בכלי רכב לשם הנעתם (ראו טור צד).

ייעוץ מקצועי: יותם עירוני, אנליסט הקרן הירוקה של "אלטשולר שחם"