מצא: "בקרוב העברת נכס לריט לא תיצור אירוע מס"

לאחר שחקיקת מיסוי הנדל"ן עברה מהפכה בשנת 2001, מקדם כעת מנהל רשות המיסים, ג'קי מצא, 3 "ראשי חץ" מרכזיים - תיקון עיוותים, יצירת ודאות מול רשות המיסוי והסרת חסמים.

גלובס: על איזה עיוותים אנחנו מדברים?

מצא: "עיוותים - או שהם פרצה בחוק, או שאנחנו יצרנו אותם תוך כדי הליך חקיקה. בימים אלו אנחנו מטפלים בעיוות מתחום שיעור המס. יש עיוות במס המופחת על נכסים היסטוריים עד שנת 1960. בשנת 2003 צמצמנו את הפרצה ואת הקלת המס המיותרת הזו בתחום רווח ההון, והעלנו את שיעור המס באחוז אחד לכל שנה החל משנת 2005, אבל במס שבח החקיקה לא עשתה זאת.

"כעת הפצנו תזכיר חוק שיעשה את התיקון החל משנת 2008, בקפיצות של 2% לשנה בשיעור המס.

"במקביל, תיקון עיוות שני הוא דווקא לקולא. התכוונו ששיעורי המס בשנת 2007 ירדו ליחיד ל-20% ולחברה ל-25%, אבל בטעות ניתן היה להבין שחברה צריכה לשלם את שיעור מס החברות, שהוא גבוה יותר. הפצנו תזכיר חוק שמציין במפורש שמדובר רק על 25%".

- מה נעשה בפועל כדי ליצור ודאות ושקיפות במס אצל בעלי הנכסים?

"דוגמאות ליצירת ודאות הן הוראות שעה שנותנות הקלות לאופציות ופינוי בינוי. מאחר שראינו שזה דבר נכון, אנחנו רוצים שזה יהפוך להוראת קבע. בקרוב נפיץ תזכיר שיהפוך את הוראת השעה לדבר של קבע. בנוסף, בהמלצה הנמצאת כעת בחוק ההסדרים קבענו שהוראת השעה הנוגעת לפטור ממס על שכר דירה תהפוך להוראת קבע, והיא תתקבע על תקרה של כ-850 דולר.

"יצירת ודאות נוספת זה הפרה-רולינג שהנהגנו לבעלי מקרקעין, שיכולים לקבל תוצאות מס לפני ביצוע העסקה. אנחנו מפרסמים את ההחלטות גם לציבור, כדי ליצור ודאות לבעלי מקרקעין אחרים, שיכולים לצפות לאותם תנאים בעסקה דומה".

- הבשורה הכי חשובה לציבור נמצאת בתחום הסרת החסמים.

"מס בהגדרה יש בו כובד על העסקה. אנחנו רצינו לראות איפה הכובד הוא משמעותי, כי יש לנו עניין לעודד עסקאות. הפצנו תזכיר חוק לגבי תמ"א 38 העוסקת בחיזוק מבנים. זהינו חסם מס משמעותי ונעניק פטור ממס שבח ומס מכירה לדיירים שימכרו את זכויות הבנייה תמורת חיזוק המבנה.

במקביל, זהינו שיש חסם מיסוי משמעותי למפעלים שרוצים לעבור לפריפריה. העברנו להצעת חוק החלטה לפיה יינתן פטור ממס שבח למפעלים שיש להם קרקע במרכז, בגובה של 350 אלף שקל לכל עובד שיועסק במפעל החדש שבפריפריה.

"הקלת מס נוספת היא בתחום קרנות הריט. אני לא בטוח שהבעיה היחידה היא במיסוי, אבל נטפל בזה. בקרוב נפיץ תזכיר הקובע שהעברת הנדל"ן לא תיצור אירוע מס לחברות".

- קרנות הריט יצאו סוף סוף לדרך?

"לדעתי הבעיה היא גם בתחום הטיפול של הרשות לניירות ערך. המנגנון קובע שאסור שמעל ל-5 בעלי מניות יחזיקו ביותר מ-50% מהקרן. זה לא בעיה שלנו, אבל אנחנו בדין ודברים עם הרשות לניירות ערך כדי ששני החסמים יוסרו במקביל. נבחנת אפשרות שהכלל הזה יחול רק בהדרגה, והוא לא יהיה מחייב החל מהיום".

דרור מרמור