חוזק לא קונבנציונלי

שיטת בנייה חדשה מוחדרת לשוק הישראלי - בנייה מפלדה " תמורת 700 דולר למ"ר, אפשר לקבל בית חזק העמיד לשריפות ורעידות אדמה, לבנות אותו עד גמר בתוך 100 יום, ולהגן על הסביבה הודות לכמות אפסית של פסולת בניין " לא רק בלוקים

מהנדס בניין של חברה העוסקת בבנייה קלה תעשייתית נוהג לומר, שהקיבוע המחשבתי של בוני הבתים הישראליים לבנות דווקא בבנייה קונבנציונלית, הוא נושא למחקר. היתרונות גלויים, המחיר משתלם, זמן הבנייה מתקצר - אבל בישראל אוהבים בלוקים. רק בלוקים.

בארה"ב, כידוע, המצב שונה לגמרי, ושיטות הבנייה מגוונות - בתים מעץ, בנייה תעשייתית ובנייה מפלדה. הבלוקים דווקא במיעוט. זאת, במדינה שחשופה לפגעי טבע הרבה יותר מאשר ישראל.

אם עד לפני 50 שנה נבנו בארץ צריפי עץ מחוסר אמצעים לבנות אחרת, כיום בתי העץ דווקא נקשרים ביוקרה, חזרה לטבע, חופשה בצפון. בנייה קלה גם היא הולכת ומתפשטת, אם כי לרוב מדובר עדיין במבני ציבור, ופחות בבתי מגורים. כעת מוחדרת לארץ שיטת בנייה חדשה: בנייה בפלדה.

חברת טרי סטיל (TRI STEEL) ישראל, חברה-בת של טרי סטיל מטקסס, ארה"ב, מחזיקה בזיכיון הבלעדי לייבוא ושיווק שיטת בנייה מתועשת ידידותית לסביבה וחדשנית, המיושמת בארה"ב ע"י החברה האם מאז 1976. החברה החלה לפעול בארץ בפברואר 2006. שיטה זו מתאימה לכל סוגי הבניינים - חד קומתיים ורבי קומות, ובכל תנאי האקלים. במקום בלוקים, עץ או אבן, חומר הבנייה הוא פלדה.

טרי סטיל פועלת בשני אופנים: האחד - בנייה והקמת מבנים צמודי קרקע תעשייתיים, משלב התכנון ועד קבלת המפתח. השני - למי שמעדיף לעשות זאת בכוחות עצמו, החברה משווקת את הקונסטרוקציה העשויה פלדה מוכנה מראש, וכן את ההדרכה כיצד להרכיבה. בתוך שבוע ניתן להדריך עובד.

ומדוע כדאי להשתמש בפלדה לבניית שלד הבית? ראשית, מכיוון שפלדה היא חומר בנייה חזק יותר. המאפיינים הייחודיים של הפלדה מספקים הגנה נוספת מפני שריפה, עובש, טרמיטים ועוד. שנית, משום שזמן ההקמה מיום תחילת העבודה ועד סיומה הוא רק כ-100 ימי עבודה, ויש צורך בארבעה עובדים בלבד. שלישית, מדובר בשיטת בנייה ידידותית לסביבה עם מעט מאוד פסולת בניין.

ומה לגבי המחיר? בית פרטי, בין קומה אחת או שתיים, יעלה עד מפתח כ-700 דולר למ"ר, תלוי ברמת הגמר המבוקשת. זאת, בהשוואה ל-750-1,000 דולר למ"ר בבנייה הקונבנציונלית.

חברת טרי סטיל משתמשת במערכות ייחודיות, שנועדו למקסם את עוצמת הפלדה. כתוצאה מכך, הבתים בטוחים וחזקים יותר.

תכנון השלד מתוכנן מראש ובקפדנות, ומיוצר לפי מפרטים מדויקים. אפשרויות העיצוב הן ייחודיות, החיסכון בעלויות חשמל ותחזוקה ניכר, הבלאי נמוך ופועלי הבניין הם מקצועיים. עובי הקירות החיצוניים מאפשר התקנת בידוד R-30 עבה יותר (23 ס"מ), והתוצאה היא בית שקט יותר, בעלות נמוכה יותר של חימום וקירור.

לאחר בניית שלד הפלדה, נבנים הקירות החיצוניים כקירות צמנט-בורד, העשויים מסיבי זכוכית ופיבר-גלאס, בטון גרוס ודבק אפוקסי. בתוך הקונסטרוקציה מותקנות תעלות לחשמל ואינסטלציה. לאחר מכן נבנים קירות הפנים מגבס מיוחד עם שבבי עץ עמידים לאש, בעל דחיסות גבוהה המיובא מחו"ל, בעובי של 1.6 ס"מ. גם אחרי השלמת הבנייה, אין מגבלה בשינויים כמו פתיחת חלון או סגירת מרפסת.

חברת טרי סטיל מדגישה, כי פלדה לא מתעקמת, לא נרקבת, לא מתעוותת, לא נשרפת, לא מתפצלת ולא מתנפחת. התוצאה: הבית כמעט ולא מזדקן, והתחזוקה שלו מועטה ביותר.

לבנייה בפלדה יש גם יתרונות סביבתיים - מיחזור והרבה פחות פסולת בנייה. הפלדה היא החומר הממוחזר ביותר בעולם. קל וחסכוני להפריד פלדה מתוך פסולת באמצעות מגנטים חשמליים ענקיים. שלד של בית ממוצע ניתן לבנות מכמות מתכת המצויה בגרוטאות של 4-6 מכונית בלבד. את פסולת הבנייה של בית פלדה בשטח של 185 מ"ר ניתן להכניס לדלי בנפח של 20 ליטר - ולמחזר.

מנהל לוגיסטיקה ובנייה בחברה, שמעון כהן, אמר ל"גלובס": "אנו בונים מבנים של 35-1,000 מ"ר. יש לנו היצע של 287 דגמים מוכנים של בתים. בית בשטח 150 מ"ר עם רמת גימור בינונית יעלה 100-112 אלף דולר, עד מפתח. האחריות היא לכל החיים".

לדברי כהן, בישראל נבנו כבר לא מעט בתי פלדה, בין היתר בקיסריה, בקיבוץ שדה יואב, בכפר חיטים, עין תמר ועוד.

חברת אתגר על הנדסה בונה משך שנים בבנייה קונבנציונלית, ובין היתר מקימה מגדל בן 27 קומות ליד מגדלי ת"א. לאחרונה נכנסה החברה לתחום הבנייה בפלדה.

לדברי מנכ"ל ובעלי החברה, אייל רז, מהנדס בניין במקצועו, יתרונה המובהק של הבנייה בפלדה הוא עקיפת התלות באיכות העובדים. הבנייה בפלדה מדויקת מאוד ומהירה, ואם היא נעשית נכון, עם הברגות ולא ריתוכים - התוצאה תהיה מצוינת, אמר.

לדברי רז, החסרון בשיטה הוא בעיקר פסיכולוגי. "אנשים לא בנויים לזה עדיין. רק עולים חדשים מארה"ב וקנדה, המכירים את השיטה, מוכנים לקבל אותה. בנוסף, קירות גבס נתפסים בארץ כנחותים לעומת קירות בלוקים, וייקח עוד זמן עד שיתברר שאין זאת כך". "