בשנת 2006: גידול של 30% בייבוא האלומיניום; עליה של 7.9% בייצור האלומיניום

מסקירה שערכה חברת המידע העסקי D&B דן אנד ברדסטריט ישראל על ענף האלומיניום עולה כי היקף מכירות ענף האלומיניום (חמרן) בארץ מוערך בלמעלה מ-900 מיליון שקל בשנה, וכי סך היצור השנתי בענף האלומיניום לבניה ותעשיה בישראל הינו למעלה מ-40,000 טון בשנה.

במהלך שנת 2006 חל גידול של כ-30% בייבוא האלומיניום בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והיקף הייבוא עמד על 424 מיליון דולר. בנוסף, במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2006 חלה עלייה של 7.9% בייצור התעשייתי של האלומיניום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי ההתאוששות בענף האלומיניום מוסברת על רקע התאוששות מסוימת של ענף הבניה, וגידול הייצוא של מפעלי האלומיניום הישראלים לחו"ל.

אחד התחומים המרכזיים בענף הנו תחום יצור פרופילי האלומיניום, אשר מייצר 25 אלף טון בשנה. בישראל פועלים כיום 3 יצרני פרופילי אלומיניום דומיננטיים: קליל, אקסטל, אלובין- ס.ה.ל.

פרופילי האלומיניום משמשים בעיקר לייצור של חלונות ודלתות , כאשר בשוק כמעט ולא קיימים מוצרים שיכולים לשמש תחליף מושלם למוצרי האלומיניום בתחום הפרופילים ובתחום התריסים, למעט שימוש מזערי מוצרים מעץ, ברזל ו-UPVC .

מניתוח התפלגות הסיכונים בענף האלומיניום והפלדה עולים הממצאים הבאים:

22.75% מהחברות בתחום מדורגות ברמת סיכון גבוהה וזאת בהשוואה ל-26% בכלל המשק.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי ענף האלומיניום בארץ, הוא בין הענפים היחידים בהם לא קיים תקן רשמי, בניגוד לענפים אחרים כמו עץ, ברזל, מוצרי בטון . לאחרונה נשמעים קולות בתעשייה הקוראים להתקנת תקן, שכן במצב היום, כמעט כל אחד יכול לייבוא סחורה מחו"ל, ולעשות בה שימוש באין מפריע. זאת מאחר והשימוש בתקן, שכן קיים, אינו מחייב ונתון לשיקול דעתו של הספק. גורמים בשוק מבקשים להכיל תקינה על פרופילי אלומיניום וכלל הרכיבים של המוצר המוגמר בהם, צירים, מנגנוני ההפעלה, אביזרי הפרזול וידיות ועוד רכיבים מתוחכמים המעלים את רמתו ואיכותו של המוצר.

מנכ"ל קליל תעשיות, אריה (ריצ'י) ריכטמן, מתייחס לנתוני דן אנד ברדסטריט המציינים כי בעשרת החודשים הראשונים של 2006 חל גידול בייבוא האלומיניום בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד:

"היצרנים הישראליים מחויבים לייצר פרופילי אלומיניום על פי תקנים מחמירים ועובי פרופיל ספציפי. הייצור על פי התקן מעלה את מחיר הפרופיל המקומי, בהשוואה לפרופילים מיובאים. הפרופיל המיובא הינו דק בהרבה ממקבילו המקומי, אינו עומד בתקן הישראלי יכול לגרום למפגעים בטיחותיים,עמידותו לאורך שנים אינה מספקת ועל כן גם זול יותר אך אינו רלוונטי לצרכן הרוכש אחת ל-15 שנה חלונות לביתו . להערכתי, הנזק הנגרם ליצרנים הישראליים כתוצאה מיבוא של פרופילי אלומיניום לא תקניים מגיע לכדי 85 מיליון ₪ בשנה. בשנה האחרונה החל השוק הישראלי להיות מוצף באלפי פרופילים בלתי תקניים, בעיקר מסין, ירדן ותורכיה. קליל מנהלת מאבק עיקש כנגד התופעה הפסולה הזו ומשתפת פעולה עם מכון התקנים,התאחדות התעשיינים ורשויות המכס. השימוש בפרופילים המיובאים שאינם תקניים עלול לגרום לבעיות בטיחות ולנזקים מכניים אחרים לבונים ולמשפצים כגון: בעיות כמו עיקום ומכות בפרופיל, התאמה לאביזרים שונים, קילופי צבע ועד קריסה של חלונות ומעקות בבנייני מגורים וכיוצ"ב".

למרות העובדה שהשוק הישראלי מוסיף לייבא פרופילים לא תקניים מחו"ל בהיקפים גדולים, הצליחה קליל לעלות השנה לפסים של רווחיות והחברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2006 ברווח של 41 מיליון שקל, ובמחזור מכירות של 182 מיליון שקל, זאת בהשוואה להפסד של 2 מיליון שקל ומחזור מכירות של 149 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2005. בנוסף, לאחרונה, החליטו משקיעים בולטים במשק הישראלי כגון קרן ספרה של שרפ"ק וכן משקיעים מוסדיים לרכוש 20% ממניות קליל בתמורה של 26.1 מיליון שקל. לדברי ריכטמן, הדבר מהווה הבעת אמון חזקה בחברת קליל, בפעילותה, בתוצאותיה העסקיות בצוות הניהולי ובעובדי החברה. "לאחר שנים של עבודה קשה ומאומצת והבראת החברה, מאמצינו נושאים פרי והחברה נתפסת כיום כחברה בריאה, המנוהלת באופן מקצועי".

קליל בוחנת כיום מספר מהלכים להתרחבות ולהעמקת האחיזה בשווקים נוספים בחו"ל ובארץ. רק בחודש האחרון, יצא משלוח ראשון למדינת פלורידה ארה"ב של מוצר ייחודי אשר זכה לעמוד בתקן המחמיר של "פלורידה קוד" וקבל את אישור הרשויות האמריקאיות להפצה עבור השוק האמריקאי ומיועד לספק הגנה בפני סופות הוריקן ופגעי טבע. לדברי ריכטמן, מדינות נוספות העומדת על הפרק בדרום-מזרח ארה"ב הן: לואיזיאנה, צפון קרוליינה וטנסי. כן, שוקלת קליל להרחיב פעילותה בארץ גם בתחום קירות המסך לבנייני יוקרה ומשרדים וכן בתחום החלונות למיגון ביתי.