כתמים על פני העיר הלבנה

אלפי נכסים מוגנים מעיבים על מימוש חזון השימור של ת"א; הפתרון: הוספת "שימור" לעילות הקבועות בחוק לפינוי דייר ומציאת סידור חלופי בשבילו

תל אביב מתחדשת. ביולי 2003 הכריז אונסק"ו, ארגון האומות המאוחדות לחינוך, מדע ותרבות, על 'העיר הלבנה' כאתר מורשת תרבות עולמית. בהכרזה זו הכיר העולם באיכויות האדריכליות המיוחדות של הבניינים, הרחובות, הכיכרות והשדרות בתל אביב.

בצידה של הכרזת אונסק"ו נעשה בשנים האחרונות מאמץ ניכר ונרחב מצד עיריית תל אביב ומוסדות התכנון על מנת לשמר, לשחזר ולשדרג את שכיות החמדה של העיר תל אביב. בהתאם למגמה זו אישרה מועצת העיר חוק חדש המאפשר לחייב שיפוץ של חזיתות הבניינים בתל אביב כל 15 שנה, ובמקביל הדיונים בתוכנית השימור של העיר הולכים ומתקדמים לקראת אישורה של התוכנית.

לאחר השלמתם של מנגנונים סטטוטוריים אלה, יינתנו בידי גורמי התכנון בעיריית תל אביב מנגנונים יעילים לאכיפת ההתחדשות העירונית, ומאידך, יינתנו לבעלי נכסים תמריצים לחדש ולשמר מבנים שיוגדרו כמבנים המיועדים לשימור.

אלא, שעל הרעיונות הטובים והמוצלחים האלה, המבקשים להחזיר עטרה ליושנה, מעיב חסם מהותי בדמותם של אלפי דירות ונכסים מוגנים, שעצם קיומם בבניינים המיועדים לשימור, מהווה תמריץ שלילי לפעילות השימור.

למעשה, אחד הגורמים להזנחתם של בניינים רבים בתל אביב הוא העדר התמריץ של בעלי הבתים לתחזקם ולשפצם בשל הימצאותם של שוכרים בעלי זכויות דיירות מוגנת על-פי חוק הגנת הדייר בבניינים אלה. אכן, אם זו אחת הסיבות להזנחת בניינים בתל אביב, הרי שתיקון בהקשר זה מחייב להתייחס גם לבעיה, כך שלא יפגעו זכויות הדיירים המוגנים, ומאידך בעלי הבתים יקבלו תמריץ מתאים לשמר ולשחזר את המבנים.

נראה כי הפתרון בהישג יד. חוק הגנת הדייר קובע, כי תהיה לבעל בית עילת פינוי אם ברצונו להרוס את המושכר או את הבניין שבו נמצא המושכר כדי להקים במקומו בניין אחר, או לשנות את המושכר שינוי ניכר או לתקנו תיקון יסודי, וקיבל את רישיון הבנייה הדרוש לכך, והודיע לדייר בכתב על נכונותו להעמיד לרשותו סידור חלוף. הבהרה וחידוד של עילת הפינוי האמורה על-ידי בית המשפט, או תיקון מזערי בחוק, שתכליתם להבהיר כי עבודות שימור/שחזור נחשבים כתיקון יסודי כמשמעותו בחוק, יהוו על כן השלמה ראויה ועידוד רציני ומוחשי לתהליך ההתחדשות העירונית.

הכותב שותף במשרד עוה"ד שביט בר-און גלאון צין נוב יגור ושות', ומתמחה בדיני מקרקעין ותכנון ובנייה.