השקעה בעובדים

עולם הרחב הפך לאובססיבי בכל מה שקשור לצורה ולערך הבתים שלו. אלא מה, שמרבית שעות היום עוברות על מרבית האנשים בקופסאות תאגידיות, שהונצחו באינספור פרודיות, הלא הם המשרדים. כעת מסתמן סיכוי לשינוי. ריצ'רד קאונצה, מנכ"ל "המועצה הבריטית למשרדים", מגדיר כך את הבעיה: "ברוב העסקים, 15% מההוצאות הולכים על הבניינים, ואילו 85% מההוצאות הולכים על האנשים שבתוכם". המועצה פרסמה בשנה שעברה עבודה שכותרתה "ההשלכות של עיצוב משרדים על הביצועים העסקיים", בשיתוף פעולה עם "הוועדה לאדריכלות ולסביבה מבנית", בה מתוארת הבעיה.

יחס בעייתי

בחברת שירותים טיפוסית, עלויות הבניה, תחזוקת המבנה והפעילות העסקית הם ביחס של 1:1.5:15, כאשר 1 מייצג את עלות הפחת של הבניה, 1.5 את עלות ניהול הבניין ו-15 את עלויות משכורות העובדים ועלויות תפעול אחרות."לכן, ההקשר הנכון של שיקולי ההשקעה הוא שהגורמים שמשפיעים על יעילות העובדים יובילו להשפעה פיננסית גדולה בהרבה מהגורמים הכלליים שמשפיעים על היעילות", נאמר בדו"ח, שמנסה לתת דגש רב הרבה יותר לתשומת הלב באשר למבנה עצמו, כמשפיע ישירות על יעילות העובדים.

המסקנה היא, שלהשקעה בבניין יכולה להיות השלכה גדולה באופן בלתי פרופורציונאלי על שביעות הרצון של העובדים, פריון העבודה שלהם והקלות בה ניתן לגייס עובדים ולשמור עליהם. לפי הדו"ח, "מקום העבודה אחראי ל-24% משביעות הרצון של העובדים, שעשויה להשפיע ב-5% על ביצועי כל עובד וב-11% על ביצועי צוותים של עובדים. עלייה של 2%-5% בביצועי העובדים עשויה לכסות את כל העלות של יצירת סביבת עבודה טובה".

כלומר, לא רק שזה זול מבחינת החברה, אלא שהשקעה במקום העבודה גם משתלמת. ההתקדמות הגדולה ביותר בעיצוב סביבת עבודה תאגידית הושגה על ידי חברות עם חזון, שראו את האדריכלות כאמצעי מיתוג מצוין, כסמל מעמד וכביטוי של ערכי החברה. כאשר אנחנו חושבים על השילובים החלוציים של מיתוג וארכיטקטורה, הבניינים שעיצב פטר בהרנס ל-AEG, קרייזלר, לבר וסיגראם במידטאון מנהטן, והבניין של סוויס רה בלונדון הם כולם בנייני משרדים שהקדימו את זמנם, הפכו מילים נרדפות למותגים של החברות הללו, ואפילו הגדירו מחדש את הערים המארחות שלהם.

מגייסים סופר-סטארים

הטרנד הבולט ביותר היום בלונדון הוא גיוס אדריכלים סופר-סטארים לפרויקטים משרדיים. רנצו פיאנו, ז'אן נובל, רם קולהאס, רפאל וינולי וריצ'רד רוג'רס הם שמות שיש להם תכנונים גדולים בצנרת. גם חברות האדריכלות האמריקניות הייחודיות, SOM ו-KPF, מעורבות בפרויקטים גדולים בעיר. במקביל, גם עבודות של מעצבים צעירים זוכות להזדמנות בשוק הבניינים המסחריים הגדולים, כמו אריק פארי, וויל אלסופ, מייקל מוססיאן ואלייז אנד מוריסון.

זו מהפיכה בעיצוב מסחרי, תחום שבו פעלו עד לאחרונה חברות מתמחות בודדות. חברות בניה כמו דירוונט ולי רכשו לעצמן מוניטין באמצעות העסקת אדריכלים צעירים מבריקים. סיימון סילבר, מנכ"ל חברת הבניה הקרויה על שמו, אומר בפשטות במשרדו המלוטש בסוויל רואו שתוכנן על ידי האדריכל מייקל סקווייר: "אדריכלות טובה משתלמת. אנשים יודעים היום יותר משהם ידעו לפני עשר שנים, שמה שטוב לבית טוב גם למשרד".

ובהחלט הגיע הזמן. משרדים הם הליבה של כל הערים שלנו. איכותם קריטית לא רק לאלו שעובדים בהם, אלא גם להישרדותן של הערים כמקומות נחשקים שיש להם עתיד.