עיריית ירושלים הרסה בטעות בניין המיועד לשימור ברחוב בלפור

עיריית ירושלים: ההיתר ניתן בתום לב; המועצה לשימור אתרים דורשת לבנות מחדש את הבניין

עיריית ירושלים נתנה היתר להריסת בניין המיועד לשימור ברחוב בלפור שברחביה. כך עולה מתשובה שכתב היועץ המשפטי לעירייה עו"ד יוסי חביליו למועצה לשימור אתרים בירושלים. הבניין, שנהרס כליל החודש, הוקם ב-1932. בתקופת המנדט הבריטי שכנה בו הקונסוליה של שוויץ ולאחר שעברה לתל-אביב, בשנות ה-50, הוא נרכש על ידי האוניברסיטה העברית, ושימש את מועדון הסטודנטים "בית הלל". כעשרים שנה מאוחר יותר רכשה אותו מידי האוניברסיטה, האקדמיה למוסיקה ולמחול, ובאחרונה נמכר המבנה ליזם פרטי.

לאחר שהתחילו עבודות ההריסה פנה מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים, איציק שוויקי, לגורמים במשרד הפנים, בהם המנכ"ל ומהנדסת עיריית ירושלים בפועל. הוא כתב כי למרות התראות על הבעייתיות בעירייה ומקרים דומים בעבר, נהרס הבניין ועצים שנועדו לשימור. הוא ציין כי ועדת השימור העירונית דנה בנושא והחליטה שלא להרוס את המבנה, אלא לפרקו, לשמור חלקים מהבניין ולשחזר את החזית לכיוון רחוב בלפור. למרות זאת, נתנה העירייה היתר להריסת הבניין, ללא מגבלות.

היועץ המשפטי של עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו אמר לשוויקי כי הבניין ברחוב בלפור הוגדר בתוכנית כמבנה אופייני שהריסתו לא תותר, "לאור זאת לא ניתן היה להתיר את הריסתו באופן שנעשה והיתר ניתן שלא כדין". מבירור שערך עו"ד חביליו עולה כי מתן ההיתר נעשה בשל תקלה בתום לב ולא במזיד או בשל התערבות כלשהי. בכל אופן, כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד הוא ביקש מהגורמים המקצועיים לקבוע נהלי עבודה. הוא הנחה כי בעתיד, בכל מקרה של מבנה שמוגדר בתב"ע כבניין אופייני לשימור, לא יינתן היתר להריסה אלא אם ניתנה חוות דעת היועץ המשפטי לעירייה.

שוויקי פנה בתגובה לראש העיר אורי לופוליאנסקי ולגורמים בעירייה ובמשרד הפנים. הוא אינו מקבל את הטענה כי מתן ההיתר העומד בניגוד לתב"ע נעשה בתום לב ללא התערבות. זאת, כדבריו, לאור ריבוי המקרים הדומים בעבר שבהם נפגעו ונהרסו אתרים שהיו מיועדים בתוכניות מאושרות לשימור.

המועצה לשימור אתרים דורשת לעצור את העבודות בשטח, לדרוש מהיזם להגיש היתר חדש ומתוקן, לחייבו לבנות מחדש את הבניין המקורי, לבחון את נושא העמדה לדין של היזם והמעורבים בהגשת ההיתר בניגוד להחלטת ועדת השימור, לנקוט באמצעים מנהליים כנגד העובדים שעסקו במתן ההיתר שלא כדין ולדרוש מהיזם ערבות כספית גבוהה שתחולט במידה שהמבנה המקורי לא ישוחזר.

עיריית ירושלים מסרה בתגובה כי "העירייה תפעל על פי הנחיית היועץ המשפטי. יחד עם זאת, חשוב לציין כי המבנה הוצא מרשימת השימור בהמלצת צוות תכנון רחביה, כמו גם בדיון ספציפי שהתקיים לגבי בנין זה קבעו חברי ועדת השימור כי לאור ההיתרים הרבים שניתנו למבנה החל משנות ה-50, שונה הבניין המקורי בצורה דרמטית ביותר אשר לא מצדיקה יותר להגדירו כבית לשימור".